A pedál nélküli tanulóbiciklikkel szerte a városban találkozhatunk. 500 bringával egy dohos kis pincéből indultak, mára ott tartanak, hogy 75 ezret adtak el belőle. Most a szörfdeszkák piacán ismételnék meg az üzleti sikereket.
Egy dohos pincében bérelték első üzlethelyiségüket, de az első ötszáz gyerekbringát így is másfél hónap alatt eladták, és több száz fős várólista alakult ki a következő szállítmányra. Az építőipari nagyberuházásoknál mérnökként dolgozó Székely Áron 2010-ben váltani akart: menő és színvonalas játékokkal tervezett játékboltot nyitni, így jött a képbe a futóbicikli. Ami aztán annyira sikeres lett, hogy feleségével alapított cége, a tanulobicikli.hu Kft. a kezdetekkor nem is árult mást. Ötszáz bringával indultak, és az utóbbi hét évben 75 ezret adtak el belőle.
A Tanulóbicikli.hu Hunyadi téri boltjában. Fotók: Sebestyén László
„Sokan mondták, hogy ebből nem fogok ötszázat eladni. Én meg mondtam, hogy nem ötszázat, hanem ötezret fogok” – mondja a kezdetekről Áron. Ez a belső erő főként abból táplálkozott, hogy határozottan tudta: eddigi munkáját nem akarja folytatni. A gyerekjátékokat nézegetve „kiütötte az ingerküszöbömet, hogy két műanyag kerék meg egy fémváz az üléssel 18 ezer forint volt akkoriban, annyiért már majdnem pedálosat is lehet venni”. Mint mondja, „a klasszikus Alibaba-sztori” keretében kínai gyártóktól ajánlatot kérve azonnal rájött, hogy ezt lehet olcsóbban és jobban is csinálni.
Ekkor fogalmazódott meg benne, hogy az eddigi luxustermékből néptermékké teheti a futóbiciklit.
EGYSZERCSAK TÖBB SZÁZAN JÖTTEK, HOGY HOL A BICIKLI
Berendelt hát félezer futóbringát – összesen 2,5 millió forintos beruházással indultak -, élesítették a honlapot és a Google-hirdetéseket, majd Budapesten, egy ”dohos, szinte már akkor is vállalhatatlan” Böszörményi úti pincében megnyitották első üzletüket. „Egy hét múlva egyszer csak elkezdtek jönni az emberek, és másnap kiderült, hogy ehhez egyedül kevés vagyok. Rám omlott a siker: azt mondod, hogy itt van bicikli, és egyszer csak jönnek, hogy hol a bicikli” – emlékszik vissza Áron. A kínai beszerzések átfutási ideje legalább három hónap, így
az első készlet kimerülése után több száz fős várólista keletkezett a következő szállítmányra.
Az óriási kereslet miatt lépni kellett, bővült a cég, és a koncepció is finomodott: már ekkor felmerült, hogy a biciklit inkább alkatrészekben rendeljék meg Kínából. Beszállítójuk most is ugyanaz a kínai cég, a magyar hozzáadott érték pedig az alkatrészek összeszerelése, illetve a többlépcsős minőségellenőrzési rendszer.
Székely Áron, a Tanulóbicikli.hu alapítója. Fotó: Minimatiné
A termék sikerét Áron abban látja, hogy a műanyag kismotorok népszerűségének köszönhetően a vásárlóknak nem kellett „elmagyarázni” a terméket, benne volt az emberek fejében, hogy
”kisgyerek-motor-megy-gurul”.
Szerinte a már 18-20 hónapostól egészen 6 éves korig használható futóbicikli egyenesen ”a világ legjobb készség- és képességfejlesztő játéka”. A legtöbb gyerek – mivel a tanulóbiciklivel elsajátítja azokat az egyensúlyozási képességeket, amelyek biciklizéshez kellenek – szinte azonnal tud biciklizni a ”normál” biciklivel.
“A tanulóbiciklit a gyerekek otthon a szüleikkel családi szórakozásként használják, de van preventív, és esetenként terápiás hatása is” – mondja dr. Szvatkó Anna, gyógypedagógus, klinikai szakpszichológus, a Magyar DSZIT (Dinamikus szenzoros integrációs terápia) Egyesület elnöke. ”Kifejezetten azok a gyerekek profitálhatnak a futóbicikli használatából, akiknek az egyensúlyszervük valamilyen ok miatt nem működik az életkoruknak megfelelően, de sok esetben, még ha nem is áll fenn ilyen ok, az önbizalomhiányos, visszahúzódó, vagy túlmozgékony gyerekeknél is jó eredményt hozhat”.
A futóbicikli népszerűségének titka Székely Áron szerint az, hogy használatra kész, és – például névfelirattal – könnyen egyedivé varázsolható terméket árulnak. Az árát tekintve azonban népterméknek szánta a futóbiciklit: a lélektani 10 ezer forint alatti ár bőven a piaci átlag alatt van, így a kis árrés miatt az üzleti modellt is a sok eladásra állították be.
„CSÜTÖRTÖKÖN AZT MONDTÁK MENNÜNK KELL, HÉTFŐN MÁR NYITOTTUNK AZ ÚJ HELYEN”
A Böszörményi úti pincét gyorsan kinőtték, majd egy rövid, Paulay Ede utcai kitérő után, 2012-ben nyitottak jelenlegi helyükön, a Hunyadi téren. Az itteni bázis mellett egyébként még Budapesten a Szabolcs utcában van egy 500 négyzetméteres raktáruk, ott történik a csomagfeladás, és az online ügyek intézése. ”Csütörtök reggel megkaptam a levelet, hogy nem maradhatunk a Paulay Ede utcában, hétfőn reggel már nyitottunk a Hunyadi téren” – emlékezik vissza Áron. ”Azért ez sokat elmond az Áronról” – mondja mosolyogva Hegyvári Kristóf, Áron kollégája, a cég mostani ügyvezetője. A Hollandiában közgazdaságtant tanult Kristóf együtt mászott sziklát Áronnal, és már a kezdeteknél jelen volt a cég életében, majd egyre jobban bevonódott a munkába.
A cég több mint hétéves története alatt folyamatosan fejlesztettek: „ki kell találnom új dolgokat ahhoz, hogy jól érezzem magam” – mondja Áron. A tanulóbringák mellé jöttek a női biciklik és az e-boardok, majd a felfújható sup-deszkák (stand up paddle, vagyis állva használható szörfdeszka).
Újabb üzletágakat is beindítottak: a szörfdeszkákban is lehetőséget látnak.
A női bicikli üzletággal az volt a céljuk, hogy kényelmes és egyedivé tehető városi, női bicikliket kínáljanak, kitörve ”a bicikli csak mountain bike lehet”skatulyából, és felesleges, csak a bicikli-fanatikusoknak érthető tulajdonságok és kiegészítők nélküli, kerékpárokat áruljanak. Ez a rész üzletileg nullszaldós. ”Olyan nincs, hogy mindenhez hozzányúlok, és arany”.
Az e-board üzletágat 2015-ben, Áron szerint a lehető legjobbkor indították: Magyarországon hivatalos boltként ők árultak először ilyet „guruló számítógépet”, és ez a vállalkozás üzletileg is nagyon jól sikerült. A csúcs év 2016 volt, amikor 1500 darabot adtak el. Az e-boardoknál szervízszolgáltatást is nyújtanak, utóbbi különösen jó számokat hoz, és több nagyobb kereskedő cég is hozzájuk hordja e-boardjait megjavíttatni. Itt is adnak a minőségre: az első, Kínából rendelt e-boardot „atomjaira szedettem egy járműműszerésszel”.
A tanulóbiciklik piacán egyébként már érződik a telítődés, de még így is a jelenlegi eladások fenntartására számítanak. A tanulóbiciklik 80 százalékát webshopjukon keresztül értékesítik, a fennmaradó részt pedig 23 országos, és 5 külföldi partnerüzletük adja el. Utóbbiak Horvátországban, Romániában, Szlovákiában, Észtországban működnek, és nemrég indult el az ausztriai értékesítés. Ezekben az országokban azonban egyelőre nem tudott a magyarországihoz hasonló népszerűséget elérni a futóbicikli.
JÖNNEK A DESZKÁK
Székely Áron már csak a stratégiai döntésekben vesz részt, 2017-ben magánéleti okok miatt adta át a kormánykereket Kristófnak, azzal, hogy megnézik, hogyan alakul a helyzet egy év alatt. Kristóf célja, hogy ”belökje” a sup üzletágat; ezt tartják jelenleg a legígéretesebbnek. A cégnek a sup-okkal sem kevesebb a célja, mint a tanulóbiciklivel: túlárazott luxustermék helyett a háztartásokba szeretnék elvinni ezeket a deszkákat, ez a filozófia pedig természetesen elsősorban a termék árában tükröződik. ”A minőség nálunk a kiszolgálásra is vonatkozik, és a kezdetektől fontos volt, hogy hogyan törődünk az online vásárlókkal, hogyan kezeljük a problémákat” – emeli ki Kristóf annak kapcsán, hogy a minőségben a vezetőváltás ellenére sem lesz változás.
Hegyvári Kristóf, a Tanulóbicikli.hu ügyvezetője.
Azt, hogy a minőség fontos vezérelvük, Putz Ferenc, a Neuzer Kft. kereskedelmi igazgatója is megerősíti. A nagy kerékpárgyártó céggel szinte a kezdetektől együttműködött a tanulobicikli.hu Kft., és 5-6 éve dolgoznak együtt intenzívebben. A Neuzer főként sisakokat, kosarakat és csengőket szállít a cégnek: tavaly 10 millió forint feletti forgalmat bonyolítottak, de volt olyan év is, hogy 15 millió forint értékben rendelték a kiegészítőket. Putz Ferenc azt mondja ”megbízható és tudatos partner a tanulobicikli.hu”, és egy ”nagyon okosan felépített terv szerint haladnak”.
„Ezzel nem foglalkoznak a cégek, csak eladják a terméket és kész. Áronék sikerének épp az a titka, hogy ők erre is adnak” – mondja annak kapcsán, hogy a vásárlói visszajelzések alapján, miszerint egyes sisak modelleknél nem volt kényelmes a gyerekeknek az állpánt, a Neuzer Kft.-n keresztül jelezték a gyártónak, majd legyártattak egy felhasználóbarátabb verziót. ”Nagyon fontos nekik, hogy az első biciklizés igazi élmény legyen a gyerekeknek” – mondja Putz Ferenc.
A KSH adatai szerint tavaly 90 ezer gyermek született Magyarországon. Ha a tanulobicikli.hu Kft. tartani tudja a jelenlegi eladásokat – legutóbbi üzleti évükben 15 ezret adtak el-, akkor jó eséllyel minden hatodik gyereknek az ő bringájuk kerül majd kétéves kora körül a karácsonyfa alá vagy a szülinapi torta mellé. Természetesen a lehető legjobban passzoló sisakkal és állpánttal.