Tarthatatlan a helyzet a palackvisszaváltó automatáknál, lépnek a boltok.
Mi történt? A vezető élelmiszerbolt-láncok azt tervezik, hogy ahol csak lehet, kiköltöztetik a palackvisszaváltó automatákat az eladóterekből és még az üzletek előteréből is. Az eddig jellemző belső elhelyezés a forgalmasabb üzletekben láthatóan sok esetben nem vált be. A palackokkal gyakran nagy zsákokkal állnak sorban az emberek, és ez senkinek sem jó, sem a palackot visszaváltóknak, sem a vásárlóknak, de a bolti személyzetnek sem, mert csúcsidőben mindenki zavarja egymást. Az automaták környékének tisztán tartása sem egyszerű feladat, azzal is nagyon küzdenek az üzletek, írta cikkében a G7.
Miért fontos ez? Ha valaki nem vásárolni érkezik az üzletbe, csak palackot visszaváltani, akkor a legtöbb esetben csak a pénztárakon keresztül tud kimenni, a helyzet pedig még macerásabb, ha csak bent szembesül azzal, hogy az automaták épp nem működnek – ez egyelőre elég sokszor előfordul, főleg a kisebb teljesítményű automatatípussal vannak komolyabb problémák. Ilyenkor az eladótérből az összes palackot hurcolva kell a pénztáron keresztül kilavírozni az üzletből.
Kontextus. Július 1. óta már csak olyan műanyagpalackokat és italosbozokat lehet forgalomba hozni, amiket vissza lehet (kell) váltani – aligha találunk valakit Magyarországon, aki ne idegesítette volna már fel magát ezen, a visszaváltós rendszer gyerekbetegségeiről mi is írtuk.
Mi jön ezután? A RePont mobil alkalmazása nem jelzi a térképén, hogy mely automaták nem működnek, de ahogy az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) írta nekünk, a szabályok szerint a 400 négyzetméternél nagyobb üzleteknek nemcsak automatákat működtetni kötelező, hanem meghibásodás esetén kézi visszaváltást is biztosítaniuk kell. Valószínű, azonban, hogy erről sok vásárló nem is tud, de tapasztalataink szerint a boltok sem nagyon reklámozzák ennek lehetőségét. Mindez összességében már annyira rontja a vásárlói élményt, hogy muszáj változtatni rajta. Úgy tudjuk, hogy az automaták eladótérből való kitelepítését az első hónapok tapasztalatai alapján gyakorlatilag mindenhol szeretnék mihamarabb elkezdeni.
Van ilyen célunk, egyelőre a rendszer működtetésével kapcsolatos tapasztalatok értékelése zajlik, utána fogunk döntést hozni arról, hogy mely konkrét helyszíneken fogjuk megvalósítani az automaták áttelepítését
– mondja Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője.
A Lidl Magyarország arra törekszik, hogy a vásárlók számára minden esetben a legjobb megoldást tudja nyújtani. Jelenleg mind a 209 áruházban megtalálhatóak a visszaváltó automaták, különböző elhelyezéssel. A vállalat jelenleg vizsgálja a bejáratnál található gépek áttelepítésének lehetőségét
– mondta a G7-nek Tőzsér Judit, a Lidl kommunikációs vezetője.
A költöztetés azonban nem olyan egyszerű, mint amennyire elsőre tűnik.