Még idén kiírhatják a közbeszerzést.
Mi történt? Évtizedes ígéret teljesül Lázár János bejelentése alapján, aki közösségi oldalán arról írt, hogy megépülhet az M100-as, kétszer két sávos gyorsforgalmi út. Az építési és közlekedési miniszter szerint a kormány stratégiai célként határozta meg, hogy minden megyei jogú városba kétszer két sávos, gyorsforgalmi úton lehessen eljutni. Mára csak három olyan város maradt, amelynél ez nem teljesül, és most Esztergomon van a sor.
M100. Az út az M1-es autópályát kötné össze, 32,3 kilométer hosszon Komárom-Esztergom vármegye egyik legjelentősebb városával. A Világgazdaság is arról ír, hogy Magyarországon ritkán szükséges műszaki megoldásokra lesz szükség, valamint három alagút és több völgyhíd megépítésére. Korábban két szakaszra bontották az építkezést.
Az első szakaszon
- 4 külön szintű csomópont (M1–M100, mányi, szomori, únyi külön szintű csomópontok),
- 26 híd,
- Örspusztán egy pár, tengelysúlymérő állomással kombinált, egyszerű pihenőhely is létrejön.
A második szakaszon két külön szintű csomópont (leányvári, kesztölci),
- 26 híd,
- 3 alagútpár,
- 317,25 méter zajárnyékoló fal és 361 méter zajárnyékoló domb épül.
A számok. A műszaki tartalom árát néhány éve, együttesen, majd 350 milliárd forintra becsülték, ami azt jelentené, hogy az autópálya kilométerenként, 10,8 milliárd forintért épülne, ami minden idők egyik legdrágább magyarországi autópályája lenne.
Mikor kezdik? Az M100-as esetében kérdés, hogy jelenleg milyen költség, illetve időtartam a reális.
Előzmények. Az M100-as, kétszer két sávos, gyorsforgalmi út megvalósítása évtizedek óta napirenden van. Legutóbb 2021 végén tűnt úgy, hogy sínen van a kivitelezés, miután kihirdették a nyertes vállalkozót. Csakhogy azóta, a rossz gazdasági helyzet miatt, a kormány beruházási stopot hirdetett, a felfüggesztés pedig az M100-ra is kiterjedt – írja a Világgazdaság.