Egy sétának indult, több mint tízmilliós forgalmú cégbirodalom lett belőle. A Dogmopolite ma már kutyanapközi, -panzió, -kozmetika és -iskola, Budapest több pontján. És igen, náluk a kutyatrambulin egy létező dolog.
Mit csinál egy kutya, amíg gazdája az irodában kuksol? A tilosban járva az ágyon szundikál, a hónapok óta a sarokban felejtett karácsonyi kekszet rágja, esetleg szimplán unatkozik? A szerencsésebbek biztosan nem – ők ugyanis több kutyával együtt kutyanapköziben töltik az időt. A szabadban, színes csúszdákon vagy éppen trambulinon ugrálva. A Dogmopolite története viszont nem trambulinról, csak egy sima sétával indult – pontosabban egy imádott rokon négylábújától jött az ötlet.
„A nagymamám kutyájával kezdődött az egész, a kutyus sétáltatójával indítottuk a vállalkozást” – meséli a cég ügyvezető-tulajdonosa, Gárdos Péter az óbudai kutyakozmetikában, ahol az interjú közben két szürke foxit éppen a FeHoVa Kiállításra csinosítanak ki, egy apró tacskókölyök pedig végig a lábunk alatt sertepertél.
Péter nem újoncként vágott bele az üzletbe 2010-ben; korábban a vendéglátóipari főiskola után elvégezte a Corvinus közgazdasági mesterképzését, majd a CEU-n szerzett MBA diplomát. Dolgozott külföldön, és több vállalat ügyvezető igazgatójaként is helyt állt. Akkori társa, Méhész Róbert támogatásával a Dogmopolite-ot minimális befektetéssel indították, ugyanis ameddig nem voltak létesítményeik, nem volt sok kiadásuk. Először csak sétáltatással foglalkoztak, ebből fejlődött ki a legnagyobb olyan magyar vállalkozás, ahol minden egyben van, ami kutya: kozmetika, napközi, panzió, kiképzés.
Tényleg van trambulin
A cég ma már több mint harminc kollégával öt budapesti helyszínen működik, és számos szolgáltatást nyújt: két panzió napköziként, három kozmetikaként üzemel, szakképzett trénereikkel van, hogy háznál vállalnak kutyakiképzést, de viselkedési zavarok esetén is fordulhatnak hozzájuk a gazdik – és persze megmaradt a kutyasétáltatás is.
A fentiek közül az aktív kutyanapközi ma már körülbelül évi nettó nyolcmilliós bevételt hoz. Az típusú, amikor a kutyáért reggel házhoz megy az autó, majd este – fáradtan, de boldogan – haza is fuvarozzák a kedvenceket. A kutyatulajdonosok választhatnak, hogy a 350 vagy a 480 négyzetméteres beltéri, vagy az aktív kutyanapköziben hagynák négylábúikat. A fűtött, fedett napközi folyamatosan kapcsolatban áll egy állatorvossal, a vendégeket kényelmes fekhelyek sokasága, prémium táp, csúszda, futópad és trambulin várja. Bizony, a trambulinon ugráló boxer nem csak a karácsonyi reklámokban tűnik fel:
„A trambulint általában a kajla kutyák próbálgatják – főleg a boxerek és a dalmaták szeretnek rajta ugrándozni, illetve legtöbbször odamennek, egyet-kettőt pattognak rajta, aztán később visszatérnek” – mondja Péter.
A természetbarát aktív napközisek pedig általában egész nap a Népsziget, Hajógyári sziget, Törökvész úti erdő környékén csatangolnak, játék és mozgás közben pedig remekül szocializálódnak – ami egy esetleges további képzés alapja is lehet.
Tanítanak
Szokol Lilla kutyakiképző körülbelül három éve került kapcsolatba a Dogmopolite-tal. Lilla tízévesen egy menhelyről választotta első kutyáját, onnantól pedig nem volt megállás: először a kutyás sportok iránt kezdett rajongani, majd lassan a kutyakiképzés felé fordult. Tíz éve foglalkozik komolyabban kutyákkal és öt éve dolgozik kiképzőként.
Az aktív napköziben (3800 Ft egy napra) 8-12 kutya jut egy szakemberre, a napköziben (2500 Ft) 20-50 állat van együtt, akiket méretük és habitusuk szerint osztanak szét. A napközi reggel 7-től este 8-ig tart nyitva, de előtte és utána is náluk maradhat az állat, ugyanis panzióként éjjel-nappal üzemelnek.
Lilláék a napközi (és a kozmetika) előtt egy alkalommal azt is megnézik, az állat egyáltalán alkalmas-e arra, hogy a többiek közé menjen. Valószínűleg ennek az elővigyázatosságnak is köszönhető, hogy még sosem veszett el náluk kutya.
Viselkedészavaros azért jó néhány akad. Lilla ezért páros oktatásokat tart, tehát gazdát és kedvencét együtt tanítja; a legapróbb problémáktól kezdve a legkomolyabb bajokig fordulnak hozzá.
Előfordul, hogy csupán azon kell segíteni, hogy a kutya húzza a pórázt, de egyik legemlékezetesebb esete az volt, amikor egy elhanyagolt, agresszív, de félős menhelyi kutya beilleszkedési problémáit oldották meg a gazdikkal együtt. Lillához kutyaválasztás előtt is érdemes fordulni, ugyanis – a többi kutyakiképzőhöz hasonlóan – abban is tud tanácsot adni, milyen kutya illik az ember személyiségéhez, életstílusához.
„Az első lépésektől követjük a kutya útját és segítünk a kiegyensúlyozott kapcsolat kialakításában” – mondja Lilla, aki egyébként saját kutyáját is elviszi néha a kiképzésekre. A border collie-tól – vagy bármilyen fajtárstól – ugyanis a kölykök könnyebben sajátítják el a kutyák közti kommunikáció alapszabályait, mint az embertől. De egyébként minden kutya megtanítható szinte bármire – teszi hozzá.
Nem harap
Péter egykori társa, Méhész Róbert 2012-ben szállt ki a vállalkozásból, mert szabadúszó akart lenni, most a Balatonnál él és vakvezető kutyákat képez. Budapesten is egyre-másra nyílnak a kutyanapközik, de Péter folyamatosan ügyel a konkurenciára.
„Figyelemmel követem a versenytársakat, többet ismerek személyesen is, van olyan, aki tőlünk vált ki. Úgy látom, hogy nemcsak árpolitikában, de másban is próbálnak mintát venni a vállalkozásunkról, de mi mindig igyekszünk egy picivel előttük járni.”
A pesti üzletekben most szerelték fel a kamerarendszert, amelyet nemsokára a budai létesítményekben is kiépítenek. Van felelősségbiztosításuk, és Magyarországon elsőként csatlakoztak a floridai székhelyű IACP-hez, amely a világ egyik legnagyobb kutyás közössége, sok vonatkozásban a magyar hatóságoknál vagy az ÁNTSZ-nél is szigorúbb követelményrendszerrel.
A hozzájuk hasonló napközisek, mint mondjuk az Aktív Kutyanapközi, a Boldoghotel vagy a City Pets jellemzően egy helyen, egyetlen szolgáltatásra fókuszálva működnek, egyéni vállalkozásként. A Dogmopolite viszont továbbra is fejlődik, már tervezgetik a következő panziót, és Péter utal rá, könnyen lehet, hogy hamarosan egy negyedik kozmetikát is nyitnak. Az elmúlt hét év teljesítménye pedig számokban is meggyőző: 104 127 vendégéjszaka, 101 560 napköziztetett, 21 471 kozmetikázott kutya – csak hogy néhányat említsünk.
Mindemellett pedig csaknem négyezer visszatérő ügyfelük is van. Adél és Zoli kutyája is törzsvendégnek számít: Hulk, a német vizsla pár hónapos kora óta, csaknem három éve jár a napközibe, néha pedig – ha a gazdik nyaralnak vagy éjszakába nyúló programjuk van – a panzióban is alszik. „Otthon reggel nyolctól délután hatig egyedül lenne, a kutyanapköziben viszont egész nap játszik, labdázik, nagyon jól érzi magát, nyáron még medencében is pancsolhat. Mivel kiskorában került be, egy pár nap után teljesen beilleszkedett, már sok visszajáró kutyát ismer és imád odajárni” – meséli Adél és Zoltán, akik a neten keresgélve találtak rá a Dogmopolite-ra. Jó néhány kutyanapközi kínálatát átböngészték, de ár-érték arányban ezt találták a legjobbnak, ráadásul a XI. kerületi üzlet még közel is volt hozzájuk. Egy személyes látogatás végleg meggyőzte őket – ennek pedig már több éve.
Fotók: Orbital Strangers