Hulladékmentes, környezetbarát, és nem csak ígéri a hatékonyságot. Egy huszonéves magyar srác a régi tejesüveges rendszer logikájára alapozva hozott létre öko háztartási takarítószer-bizniszt. Az otthon kényelméből intézhető flakonvisszaváltós, újratöltős szisztémán, valamint a biológiai eredetű, lebomló szerves anyagok alkalmazásán túl is ad valamit: valódi tisztaságot. Az eredmény? Országszerte már húszezer biobubizó háztartás, tavaly egy éven belül megtriplázott árbevétel, újabb terméktervek, és megcélzott piacok. A Biobubi-sztori.
Néha tényleg felmerül bennem a kérdés mostanában, hogy fürdenek-e benne, vagy esetleg megisszák – viccelődik Háromfai Balázs azzal, milyen mértékűvé vált az érdeklődés, sőt, a rendszeres vásárlóinak mennyiségi igénye a Biobubi vízkőoldószere iránt. Igen, egy magyar vízkőoldóról van szó, amiért sokan szinte rajonganak.
Nemcsak külföldön hódítanak ugyanis azok a lifestyle-influenszerek, akik a mindennapi élet megkönnyítését célzó háztartás-vezetési kütyüket, anyagokat és módszereket mutatják be, itthon is terjednek a közösségi médiában a takarítós előtte-utána, na meg a tisztítószereket tesztelő videók. Aki pedig ilyesmit néz, előbb-utóbb jó eséllyel találkozik a Biobubi névvel is. A cég videói a„fugavarázslatos” vízkőoldásról, vagy arról, hogy egy kemény, grillezés után odakozmált, lerakódott zsírral hogyan bánnak el, illetve hogyan tesznek csodát egy elhanyagolt vécécsészével, százezres megtekintéseket produkálnak a különböző social felületeken.
Háromfai Balázs cége lényegében flakoncserés biomosószer garázsvállalkozásként indult, ma már jóval szélesebb a termékpalettája, amelyet szinte hónapról hónapra bővít is. Még nincs ötéves a Biobubi Franchise Kft., de több mint húszezer háztartásba jutott már el országszerte, havonta négy–ötezer megrendelést teljesítenek, a márka közösségi médiás elérése – több platformon, legfőképp a Facebookon – ennek többszöröse, a cég online értékesítési rendszere pedig a hazai e-kereskedelem legmagasabb konverziós arányaival büszkélkedhet.
De miért? A kép kristálytiszta, némi ablakmosó kellett csak hozzá. Szó szerint így kristályosodott ugyanis ki az öko-ötlet Balázs fejében. A Zöld Forbes 2021-es téli számában már bemutattuk a Biobubit, az akkor alig egyéves vállalkozás nemcsak innovatív flakoncsere-megoldásával, hanem a hulladékmentesség üzenetével is felhívta magára a figyelmet. Most utánajártunk annak is, hova jutott a kezdetek óta a magyar takarítószer-forradalom, és hogy mi a következő lépés.
Egy raklapnyi kihívás
Az 1996-os születésű Háromfai Balázs 24 évesen indította a Biobubit, most is még csak 28. És még csak nem is ez volt az első üzleti próbálkozása. Miután leérettségizett, könyvelési tanulmányai, valamint háztartásigép-szállítói főállása mellett magánvállalkozásban környezetbarát autótakarításba kezdett egy barátjával, méghozzá úgy, hogy – before it was cool – ügyfelekhez házhoz ment Százhalombattán. Azt mondja, nem otthonról hozta a vállalkozószellemet, de már a középiskola után pontosan tudta, hogy a saját üzletét akarja megcsinálni, és önállóan akar eredményeket elérni.
Amikor találkozunk, pici hitetlenkedéssel rögtön azzal kezdem, miért is volt fontos ez az „öko-dolog” két tinédzser fiúnak, azaz az, hogy már az autókozmetikában is környezetbarát tisztítószerekkel dolgozzanak. Meglep, mert nem szépít:
„Valamilyen családi indíttatás volt benne, tehát egyrészt a neveltetésem miatt mindig is fontos volt nekem, nekünk a környezetvédelem. Másrészt tény, hogy akkoriban kezdett el Magyarországra jobban begyűrűzni a fenntarthatósági szempont, és hirtelen minden öko lett. Én akkor még csak a pénzkereseti lehetőséget láttam, mindenképpen vállalkozni akartam. És ehhez erre az ökovonatra ültünk fel az ÖkoBubi nevű mobil-autókozmetikánkkal Százhalombattán, helyben sikerünk is lett. De hamar rájöttem, hogy hiába használunk lebomló, környezetbarát anyagokat a tisztításhoz, a flakonok gyorsan kiürülnek, és mi csak dobáljuk ki őket”.
Balázst idegesítette, hogy miközben valóban ökotisztítószereket használnak, és hirdetik is magukról ezt a szemléletet, valójában nem újrahasznosíthatóak a flakonok, és így mikrovállalkozásként is rengeteg szemetet termelnek. Egyik nap fogta magát, bement a gyártóhoz, akitől a tisztítószereket rendelték, vitte magával a kiürült flakonokat, és megkérdezte, nem töltenék-e inkább újra neki. A válasz lehangolta. „Mondták, hogy elvben ugyan megoldható lenne, de ehhez a megfelelő tételben, azaz raklapszámra kellene rendelnünk. Az autókozmetikához ekkora mennyiség nem kellett. Visszatekintve, ennyi év távlatából mondhatom: valójában aznap fogalmazódott meg bennem, hogy a háztartásokba kellene elvinni a flakoncsere és az újratöltés lehetőségét.”
Ma a Biobubi az egyik legnagyobb megrendelője ugyanennek az ökotisztítószer-gyártónak, Balázs következetesen kitart mellettük. A Biobubi tehát bérgyártásban készül, az ökoreceptúra magyar, ahogy a termék is, amihez Balázsék innovációja az, hogy a flakonokat visszaváltják: amit lehet, újratöltenek, amit viszont nem, azt újrahasznosítják.
Kerüli a buborék-effektust
Persze az autókozmetikától vezető út ennél kanyargósabb volt, és raklapnyi tapasztalás is kellett hozzá. Balázs és a vállalkozásba vele kezdő barátja a kozmetikás nyereséget két éven át forgatta bele egy müzlicsomagoló kisüzembe; saját müzlibrandet akartak létrehozni. Sikertelenül.
„Az összes baklövést elkövettük, amit lehetett, mert nem ismertük a vásárlóközönséget, nem ismertük a terméket, sőt, mi magunk nem is voltunk a célcsoportunkban, tehát teljesen vakon repültünk” – értékeli visszatekintve, mégis mosolyogva. A kudarc ugyanis Balázs esetében a legjobb leckének bizonyult. Kinőtték az autókozmetikát, belebuktak a müzlibe. Merre tovább? Balázs a két évvel korábbi ötletén lamentált. A Biobubit – annak idején rögtönzött logó alatt még „Semmi szemét” néven – barátjával közösen kezdték el, de
az első árukészletet, azaz három raklap alkoholos felmosószert, az említett újratöltési feltételekkel, 2020 februárjában Balázs a menyasszonyának – azóta feleségének –, Babettnek a kétmillió forintos diákhiteléből és személyi kölcsönből finanszírozta.
A korábbi pofonok miatt óvatosak voltak, a piacra lépés előtt rögtönzött, kérdőíves fogyasztói igényfelmérést végeztek, és ezzel kontaktokat is gyűjtöttek. Így a berendelt és már visszaváltós flakonnal kínált tisztítószer lényegében még azelőtt elkelt, hogy valójában legyártották volna.
Persze az első hónapban őrült sikerként elkönyvelt ötvenhét megrendelést, a hirtelen ötlettől vezérelt, ám meglehetősen tudatos brandépítési szándékot még így is sok minden veszélyeztette. Például az, hogy közbeszólt a covid, és rögtön két hónapig nem volt áru („bocs, de most csak fertőtlenítőt gyártunk” – mondták a gyártónál). Majdnem abba is hagyták, főként miután a pechsorozatuk csaknem trendszerűvé vált ebben az időben. „A barátommal úgy, ahogyan a barátságban, üzletileg már nem klappoltunk, mások voltak az elképzeléseink. Én mindenképpen legalább országosat, ha nem nagyobbat szerettem volna alkotni.”
Balázs jobban hitt a Biobubiban, ezért a barátját kivásárolta a vállalkozásból. A covidos ellátási nehézségeket követően, sőt, lényegében amint a gyártósorok beindultak, az üzlet ismét felpörögni látszott. Csakhogy még ez sem jelentett automatikus működőképességet. Ugyan a hulladékmentes tisztítószernek volt piaca, – ahogy Balázs ezt már néhány hónap után látta –, az emberek mégsem takarítanak annyit, hogy a visszaváltás nyereségre forduljon. Kellett találnia valami olyasmit, amire gyakorlatilag állandó szükség van a háztartásokban.
„Először ötliteres flakonokkal jöttünk ki, és csak három termékünk volt: egy ablaktisztító, egy felmosó, meg egy mosogatószer. Ezekből öt litert egy átlagos háztartás jószerivel egy évig használ. Próbáltam megtalálni a folyamatosság kulcsát, és hamar rájöttem, hogy ehhez nagyobb termékportfolió kell, hiszen minél többféle terméked van, annál több tud kifogyni egy háztartásban. Felmértem az akkor még egészen kis célközönségünket, és elsősorban a kisgyermekesek figyeltek fel a hulladékmentes tisztítószereinkre. Márpedig ott, ahol egy vagy több gyerek van, egy valami biztosan mindennap kell: mosószer. Így lett a mosószer a fő termékünk, abból is az egy és ötliteres kiszereléssel kezdtünk, hogy legyen egy próba-, illetve egy felhasználást segítő, kitöltős flakon. Ezeket már tényleg megéri visszagyűjteni és újratölteni, hiszen olyan gyakorisággal van rá szükség.”
A mosószer be is robbant, az addig még a szelektívbe sem jó szívvel helyezett műanyagflakonok visszaváltása pedig sokakat bevonzott. Hónapokon belül akkorára nőtt az érdeklődés, hogy ahhoz, hogy Balázs ezt ki tudja szolgálni, „fel kellett találnia” a franchise-t. Bár – ahogy a Zöld Forbesban annak idején nyilatkozta – akkor még nem tudta, hogy ezt így hívják.
Az első évben tíz, jórészt dunántúli partnerrel havonta ezer-ezerkétszáz megrendelést teljesítettek, az átlagos kosárérték 8500 forint volt. Ma már jóval magasabb, 14 ezer forint körüli ez az összeg, hiszen Balázsék termékpalettája is alaposan kibővült saját webshopjukban. Az 57 első havi megrendelőhöz képest pedig szemléletes a viszonyítás, hogy a Biobubi 2024 tavaszán havi négy–ötezer megrendelést teljesített.
A személyiségében láttak potenciált, ma már tőle tanulnak
Balázs ugyan az önállóságot választotta, és nem keresett befektetőt sem, ám a franchise-partnereket kiszolgáló szoftvert fejlesztő középiskolai barátja főnökeinek érdeklődését felkeltette a projekt. Kötetlenül találkozott velük, és szinte azonnal beszállt a bizniszbe két üzleti angyal, a Sunday Kft. rutinos vállalkozó tulajdonosai, Gerő Gábor és Molnár László – harminc százalék tulajdonrész fejében, nyolcmillió forinttal.
Gerő Gábor a Forbesnak azzal indokol: „Alapvetően Balázsban és az ő személyiségében láttuk meg a potenciált. Amikor találkozunk, egy huszonéves, csillogó szemű, ízig-vérig vállalkozó ült előttünk, aki olyan hittel beszélt a termékéről, hogy azzal minket is azonnal meggyőzött. A problémamegoldó készsége és az a vállalkozói kultúra, amit képviselt, rendkívül megfogott minket. A beszélgetés során szinte mellékesként merült fel, hogy éppen készletfinanszírozási gondjai voltak, amik egyébként nem voltak áthidalhatatlanok. De mi rögtön felajánlottuk a befektetést – azzal az eredeti tervvel, hogy máfél–két év múlva exitálunk.”
Ebben a másfél–két évben viszont olyan harmonikus viszony alakult ki közöttük, amiben fel sem merült, hogy tényleg exitáljanak, legalábbis rövidtávon semmiképp. Gábor azt mondja, az IT- és banki szektorban tevékenykedve, abból jelentős tapasztalattal rendelkezve ők „kicsit amolyan smart moneyként” fogták fel a befektetést, és ötletekkel, tanácsokkal, leginkább a cégépítésben és -vezetésben próbálják támogatni a Biobubit.
„Semmi extrát nem tettünk, csak ott voltunk és vagyunk neki, ha kell, ellátjuk tanácsokkal, de ma már az a helyzet, hogy inkább mi tanulunk Balázstól, az ösztönösségéből és a hozzáállásából.”
Valójában tehát a két társsal jött létre 2020 októberében a Biobubi Kft., a márkanév, az arculat, és aztán az offenzív kommunikáció saját adatbázissal, közösségimarketing-alapon. Ami egy év alatt százmilliós forgalmat hozott. Ezt pedig – kisebb hullámokkal – tavalyra 300 millió fölé vitték.
Balázs azt mondja, az elejétől tudta, hogy gyártani továbbra sem akarnak, de márkát építeni, értékesíteni, és a környezettudatos vásárlói réteggel kapcsolatot kialakítani annál inkább. Hálás a partnereiért, akik tapasztalt és jól beágyazott vállalkozóként megteremtették számára a közeget, hogy mindig legyen kihez fordulnia, ha kérdése van vagy bizonytalan.
A Biobubi sikerhez vezető útja ugyan fordulatos, de egy valamit megmutat: Balázs úgy fogalmazza ezt meg, hogy az alkalmazkodási készségüket. Eredetileg például saját hálózatot kezdek kiépíteni, saját szállítási rendszerrel, illetve a flakonvisszagyűjtést is végző futárokkal és flottával. Ma azonban már a legnagyobb hazai szállítócégekkel dolgoznak együtt azért, hogy az ország minden pontján elérhető, és gyorsan kézhez kapható legyen valamennyi termékük. Ez így a cégnek rentábilisabb, és a flakonvisszaváltás, illetve a szállítási díj a vásárlók számára is emészthetőbb.
„Sokkal megfontoltabban mentem bele a Biobubiba. A korán szerzett tapasztalatok miatt még ma is úgy vagyok vele, hogy – most, hogy már van hat kollégám, és csapatként dolgozunk – még mindig azt érzem, csak az indulási szakaszban vagyunk, bármikor bármi közbeszólhat. Pedig, azt hiszem, már validáltuk a Biobubit a tavalyi számokkal, a triplázással, és az idei számok alapján is két és félszerezésben vagyunk, úgyhogy tök jól megyünk előre. De ez az óvatosság bennem maradt.”
Biobubi Franchise Kft.
Árbevétel
319,0 millió HUF (2023)
97,3 millió HUF (2022)
Adózott eredmény
40,2 millió HUF (2023)
2,1 millió HUF (2022)
Létszám
8 fő (2024)
Környezetbarát vagy és hatékony
Balázs két év után mondott fel főállásában, és azóta csak a Biobubira koncentrál. Miután elmeséli, hány hasonló, környezetbarát márkapróbálkozást, cégindulást és bukást néztek végig az utóbbi két-három évben maguk körül, arról faggatom, vajon a flakonvisszaváltás vagy a hatékonyság áll-e a Biobubi tavalyi sikere vagy idei szárnyalása mögött. Meglep a válasz: trendszerű a hierarchia.
„Mikor elkezdtük, a hulladékmentesség volt az abszolút indok a vásárlásra, ezzel váltottuk ki az érdeklődést. Utána viszont már a minőség, tehát az, hogy maga a mosószer milyen, az vitt minket előre. Aztán megint felértékelődött az, hogy ez környezetbarát megoldás. Mostanában ismét a hatékonyság vette át az első helyet az érdeklődők, az oldalra látogatók, és a visszatérők között is. Tehát most már – főleg a vízkőoldó miatt, amit a legtöbben vásárolnak, és az abszolút slágertermékünk – leginkább emiatt választanak minket.”
A vízkőoldónak valóban komoly híre ment már az interneten, szinte minden posztnál és videónál ömlenek a kommentek, és sok esetben érezhető a takarítószereknél aligha megszokott rajongás is.
Amikor a termék és marketingje mögött álló, tudatos tervezésről faggatom, Balázs rávágja, hogy még csak nem is használt otthon ilyesmit, mielőtt elkezdték forgalmazni a vízkőoldószert. „Nyilván sima, általános fürdőszobai tisztítószert mi is használtunk otthon. De fogalmam sem volt róla, hogy a vízkőoldóra ekkora az igény a háztartásokban, főként az országnak azokon a területein, ahol nagyon kemény a víz. Büszkék vagyunk erre a termékre, mert itt a mi hozzáadott értékünk tényleg az, hogy a visszaváltással és a felhasznált anyagokkal is környezetbarát a megoldás. De nem lenne sikere, ha nem lenne tényleg ennyire hatékony.”
Irány a babaápolás
A fogyasztók olyannyira érdeklődnek a Biobubi tisztítószerei iránt, hogy már a kezdeti időszakban tíz százalékos konverziót értek el a webshopban. Egy évre rá száz látogatójukból tizennégy vásárolt, és noha ma már a nagyobb elérés miatt szélesebb ez a szórás, a Biobubi e-kereskedelmi mérőszámai még mindig az ötszörösére rúgnak egy átlagos vállalkozás online eredményeinek. Termékeik 99 százalékát az oldalukon értékesítik, és offline csak olyan kisboltok polcain kapható a Biobubi, ahol valóban lehetséges a flakonvisszaváltás, vagyis adott a hulladékmentesség.
Balázs szerint a cég sikere nem a fenntarthatóság szép üzenetében rejlik, hanem sokkal inkább abban, hogy mindezt kényelmesen, különösebb erőfeszítés és költségvonzat nélkül kínálják a háztartásoknak, méghozzá úgy, hogy nem kell lemondaniuk az eredményekről sem. És ezt igyekeznek hangsúlyozni tudatos és meglehetősen aktív közösségi médiajelenlétükkel is.
„Nagyon sokat számít, hogy minél több termék legyen a portfólióban, hogy nálunk is hozzá tudjanak jutni speciális, akár technikai tisztítószerekhez is, mint a vízkő vagy a zsíroldó vagy más. Így sokkal inkább megéri a vásárlóinknak és nekünk is a flakonvisszaváltás fenntartása, és a hulladékmentesség”
– mondja.
A technikai, de háztartási tisztítószerek bevezetését, a kínálatbővítés fontosságát érzékelteti, hogy a Biobubi épp ezen a héten dobbantott új termékével, egy kávéfőző-tisztítóval, és Balázs szerint az ilyen kampányaik idején három-négyszeres forgalom is van az oldalukon. A sikeres termékkör-kiterjesztés kulcsát a folyamatos igényfelmérésben, a célcsoporttal folytatott, aktív, hiteles kommunikációban látja. És bár ez is felmerült a hosszabb távú célok között, Balázs egyelőre nem fontolgatja a külföldi terjeszkedést, mert a hazai kínálatuk bővítésével a piacuk is egyre nagyobb itthon, ezt igyekeznek hosszútávon is kiszolgálni, persze a lehető legnagyobbat harapva a háztartási tisztítószer-kereskedelemből.
Ugyanakkor Balázs azt sem titkolja, milyen irányban terveznek újabb bevezetéseket: a családokra, elsősorban a kisgyermekesekre kívánnak fókuszálni. Terveik között szerepel, hogy elinduljanak kozmetikai irányba, méghozzá elsőként babaápolási termékportfólióval (persze ez is öko lesz), aztán más, környezetbarát és a lehetőségek szerint hulladékmentes – a hatályos szabályok miatt valójában környezetiártalom-csökkentett – kozmetikai termékekkel.