A jó művész másol, az Amazon tulajdonképpen csinál egy saját Temut. Még úgy is, hogy egy éve még igen kritikus volt a kínai platformmal szemben. Pedig a növekedés motorját ma már az amerikai piactereken is a kínai árusok adhatják.
ROVAT: TEMU-AKTÁK
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések Vaszkó Ivánnal.
Legutóbb: nem is igazi webshop, ezek csak adattolvajok!
Tavaly májusban a világ vezető e-kereskedelmi vállalata, az Amazon (2023-as szelete a globális forgalomból: 20 százalék) igen nyíltan ment neki kis gömböc riválisának, a Temunak. Még a Reuters írt róla, hogy az Amazon ahelyett, hogy árháborúba lépett volna a kínai filléres óriással, inkább világgá kürtölte, hogy nemes egyszerűséggel kizárja a platformot az árkereső algoritmusából.
Az Amazonnál ezzel az eszközével ellenőrzi azt, hogy máshol mennyiért árulják ugyanazokat a termékeket, amik nála is elérhetők, és hogy tudnak-e árban versenyezni a konkurenciával.
Az Amazon egyszerűen érvelt a kínai piactérrel szemben. Utóbbi szerinte nem felel meg az ő „tisztességes árképzési politikája szigorú minősítési követelményeinek”. Emiatt aztán nem fogják összevetni olyan termékek árát, amik szerinte megkérdőjelezhető hátterű piacterekről származnak, ideértve a hamisítottnak tartott termékeket is.
Eltelt durván egy év, és nagyot fordult a világ. A múlt héten röppent fel a hír, hogy az Amazon Kínában, zárt körű eseményen jelentette be a helyi kereskedőknek, hogy
elindítja saját filléres webáruházát, elsősorban olcsó háztartási és ruházati cikkekkel, melyek közvetlenül Kínából, kínai gyártóktól és partnerektől érkeznek az amerikai háztartásokba.
Mi a stratégia?
Az Amazon elvileg azt tervezi, hogy már ősszel elkezdi befogadni a kínai partnerek áruit, a kínálatot pedig jellemzően húsz dollár alatti, márkátlan termékek fogják alkotni az új platformon. A privát prezentáción arcmasszázs eszközöket, karsúlyokat, telefontokokat hoztak fel példaként.
Az Amazon stratégiája, hogy megnövekedett szállítási idővel, de kevesebb költséggel szállíthassanak a kínai eladók, akiknek eddig a Egyesült Államokban lévő raktárakba kellett küldeniük az árukat, mielőtt azt továbbküldték volna a vevőknek.
Decemberben az Amazon egy új innovációs központot is bejelentett Sencsenben, és hogy a húsz dollár alatti ruhatermékekért fizetendő költségeket csökkentik az eladók részére. Nem véletlenül, 2023-ban a kínai eladók állítólag 20 százalékkal több terméket értékesítettek a platformon, mint egy évvel korábban, írja a Retail Detail. És ezt a trendet bizony egyre inkább meglovagolják az amerikai e-keresek.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!
Minden út Kínából Amerikába vezet
A Forbes.com eközben arról ír, hogy a másik amerikai kereskedelmi óriás, a Walmart is végre beadta a derekát, ők is elkezdtek nyitni a kínai kereskedők irányába. Újításaiknak hála 2024 áprilisában online piacterük újonnan regisztrált kereskedőinek már a 73,8 százaléka származott Kínából.
Meredek irányváltás volt ez attól a Walmarttól, ami az Amazonnal szemben jó sokáig csak amerikai székhelyű partnereket engedett a platformjára. Aztán 2021-ben nyitni kényszerült a kínai árusok felé is, nyilvánvalóan a Shein és a Temu nyomására, mára pedig megtanulta a többi amerikai óriással együtt: ha forgalmat akarsz a webáruházadban, még jobban rá kell szabadítanod a kínai eladókat.
Fordítva is igaz: a kínai gyártók is egyre inkább ráhajtanának az amerikai piacra. A kínai állam is deklaráltan a tengerentúli kereskedelmet ösztönzi, miután lassul a kínai gazdaság, exporttal pótolnák a kiesést, közvetítő országok nélkül.
„A kínai székhelyű eladók teszik ki a harmadik féltől származó eladói szolgáltatásaink és reklámbevételeink jelentős részét”
– ismerte el végül 2024. márciussal véget érő pénzügyi évének jelentésében az Amazon. Mondom én, hogy nagyot fordult a világ!