Öt éve bajban a töményalkohol-piac, ha így nézzük a Zwack nem zárt rossz évet. A kérdés inkább, hogy merre tovább?
Befutott a szerkesztőségünkhöz a Zwack Unicum Nyrt. 2024. június 26-ai közgyűlésének összefoglalója, amiből kiderült, hogy több mint félmilliárd forinttal kevesebb adózás utáni eredményt tudott felmutatni a cég, mint egy évvel ezelőtt.
Ennek ellenére a vállalkozás még nyereségesen üzemel, 2023 márciusa és 2024 márciusa közötti üzleti évben a cég 2,9 milliárd forint adózás utáni eredménnyel gazdagodott. A szeptemberi várakozásnál ez egy jobb eredmény, amit a cég vezetése sikernek könyvel el.
Az adózás utáni eredmény csökkenése azonban nem a fogyasztás volumenének beszakadásának vagy az árbevétel csökkenésének volt köszönhető.
Az értékesítés bruttó árbevétele megközelítette a 37 milliárd forintot, ami 4,5 százalékkal magasabb a tavalyi értéknél, a kiskereskedelem értékesítés volumene nőtt, míg a nagykereskedelemé csökkent.
Nettóban ez az érték (a jövedéki- és népegészségügyi termékadóval csökkentve) 22,5 milliárd forintra rúgott, ami 6 százalékos növekedést jelentett.
Inkább a prémiumra van igény
Ahogyan az várható volt, az inflációs válság az olcsóbb italok alól húzta ki a keresletet, a Zwack is inkább a prémium termékektől várta a nehéz évek megoldását. Ez részben be is jött.
A prémium termékek árbevétele 8,2 százalékkal, míg a minőségi termékeké 9,7 százalékkal emelkedett tavaly, a legjobban teljesítő márka az maga az Unicum volt. A minőségi termékek kategóriájában valamennyi nagyobb volumenű márka (kiemelten a Kalinka és a Hubertus) forgalma emelkedett értékben.
A fentiekkel szemben a Fütyülős márka hozható példaként, aki mind belföldön, mind külföldön az átlagnál rosszabbul teljesített.
Az exportra értékesített termékek árbevétele meghaladta a kétmilliárd forintot, a cég öt legnagyobb exportpiaca közül
- Olaszország és
- a Duty free átlagon felül, míg
- Románia,
- Németország és
- Szlovákia átlagon alul teljesített.
A legfontosabb exportmárkának, az Unicumnak az árbevétele közel ugyanannyi lett idén is, mint tavaly.
A probléma: költségek
- A személyi költségek 461 millió forinttal, 12,5 százalékkal emelkedtek, ami az üzleti év elején végrehajtott 5,4 százalékos bérfejlesztésnek köszönhető.
- A 2023. július 1-jétől bevezetett EPR (kiterjesztett gyártói felelősség) díj a most zárult üzleti évben 422 millió forint költségemelkedést eredményezett a Társaságnak
- Illetve az egyéb működési ráfordítások is nőttek 756 millió forinttal, azaz 16,3 százalékkal haladják meg az előző évi számokat. A költségemelkedés számottevő részét, 400 millió forintot a megemelkedett marketingköltés generálta.
A válság nem csak a Zwackot érintette nehezen az elmúlt pár évben. A desztillált szeszes italok ágazata 2020-ban vérfürdőbe csapott át, akkor a teljes piac közel 30%-os mínusszal zárt, ami az eredmény és az árbevételét viszonyát illeti.
A covid válságot az inflációs válság is tetőzte az elmúlt két évben, ami mellett a várt visszapattanás az alkoholos italok gyártóinak körében elmaradt: egy lassan növekvő trendben bízhatnak a tulajdonosok.
„Arra számítunk, hogy a reáljövedelem növekedése és a javuló fogyasztói bizalom ösztönzőleg hat majd a háztartások fogyasztására. Mindezeket figyelembe véve 2,6%-os volumenemelkedéssel közel 7%-kal magasabb árbevételt tervezünk.
Az elmúlt évben a bizonytalan gazdasági környezet hatására óvatosabban invesztáltunk a saját márkaépítésbe, a belföldi marketingköltéseink nem követték az infláció mértékét. Annak érdekében, hogy a vásárlókért folytatott küzdelemben tartani tudjuk a versenyt, a jövőben a Társaságnak is nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a márkaépítésre, ezért a következő évben a belföldi és export marketingkiadásainkat is számottevően emeljük.
Továbbra is célkitűzés, hogy növeljük az export részarányát az árbevételben, ezért a legnagyobb célpiacokon a partnereinkkel közösen ötéves exportstratégiát dolgoztunk ki.” – fogalmaznak.
A társaság 2,85 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött.
A kevésbé sikeres évekről interjút adott az Indexnek Zwack Sándor, amit a Forbes.hu is szemlézett.
Az üzleti környezetről elmondta, hogy hasonlóan az európaihoz, a magyar piacnak is nehéz öt éve volt, a kereslet alaposan megingott, a 2023-2024-es üzleti évben a cég árbevétele csökkent, de állítása szerint a megerősödött menedzsmenttel hatékonyan kezelték a helyzetet.
Zwack elmondta, hogy a globális növekedéshez a termelés részleges kitelepítését szeretnék, ehhez pedig Dél-Amerika lehet potenciális helyszín.
Az igazgatósági elnök szerint még mindig az egyik legjobb döntésük volt, hogy a céggel tőzsdére mentek, a BÉT-re lépést a transzparencia miatt is fontosnak tartotta.
Kontextus. A cég jelenlegi kapitalizációja 49,6 milliárd forint. A Zwack Unicum Nyrt. a Forbes 2023-as legértékesebb családi cégek listáján a 16. helyen szerepelt, akkori értékük 36,4 milliárd forint volt. (Tőzsdei kapitalizáció 2023. augusztus 21-én.) Az alapanyag- és fogyasztói árak emelkedése, az ezekre adott vásárlói reakciók, valamint az infláció bérekre gyakorolt hatása adta a legkeményebb feladatot az egyik legrégebbi magyar márkának 2022-ben. Csökkent a vásárlóerő és a volumen, felértékelődtek a diszkontcsatornák, és kétszer is árat kellett emelniük.
A beszámoló elkészítésében a Forbes újságíróját a Credit Online támogatta