Szuper izgalmas híreket kaptunk a Scoutlabs csapatától, akik eddig Smapp Labs-ként voltak ismertek. A cég okos rovarcsapdája egy új stratégia mentén Kaliforniától Floridáig megtalálható a piacon. És ez csak a kezdet: a vízió mögé új kulcsembereket is sikerült igazolniuk.
Mi történt? Új név alatt, új funkciókkal, új fogyasztóknak, új csatornákon keresztül szeretné eladni okos rovarcsapdáit a budapesti agrostartup, akik immár Scoutlabs néven folytatják. A céljaik megvalósításához 2 millió dollárra is szükségük volt, ez mostanra össze is gyűlt.
Mit tud a termék? A Scoutlabs terméke egy okos rovarcsapda, ami a farmereknek segít eligazodni, hogy pontosan mikor és milyen jellegű rovarirtási munkálatokat végezzenek el a veteményes megóvására. A csapdára a klímaváltozásból fakadóan (is) van nagy szükség. (Az alapítók szülei is farmerek, erről a Forbes 2023 áprilisi számában meséltek.)
Mi ebben újdonság? Egyrészt maga a fizikai termék is fejlődik. Ha nem lenne „okos” a csapda, akkor akár naponta is ki kellene sétálniuk a farmereknek a termények közé. A digitális csapdákat jelenleg havonta szükséges csak üríteni, a csapat most azon dolgozik, hogy a későbbiekben a gazdáknak ezt szezononként csak egyszer kelljen megtenniük.
Másrészt egy AI-modell fejlesztésén is dolgozik a csapat, ami a csapdák számosságából adódó hálózati hatás adatai alapján előrejelzéseket is képes lesz készíteni a rovarinvázió előtt, hogy a farmerek időben felkészülhessenek. Ebben a modellben az egyes felhasználók a teljes Scoutlabs-hálózat információi alapján kapnak jelzést, cserébe a saját eszközeik által gyűjtött információért.
Mi az új piac? Eddig jellemzően nagyvállalatoknak értékesített a cég, a fókusz azonban a kisebb gazdaságok felé kezdett el tolódni, akik már egy sokkal olcsóbb, előfizetéses rendszerben szállhatnak be a Scoutlabs hálózatába. Ennek háttere, hogy a cég több éves fejlesztés során képes volt a szenzor-rendszer előállítási költségeit olyan alacsony szintre hozni, hogy azzal az árérzékenyebb gazdák számára is képesek megfelelő értékajánlatot adni, így megnyílt a lehetőség a “direct to consumer” vagy “közvetlenül a fogyasztó” számára kialakított értékesítési modell kiaknázása előtt.
A cég jelenleg az USA 12 államában értékesít.
Kik dobták össze ezt a 2 millió dollárt?
- A Czirják László vezette, és Thomas Péterffy nevéhez fűződő amerikai-magyar Interactive Venture Partners (IVP),
- a John Hartnett vezette amerikai agráralap, a SVG Thrive,
- a cseh Depo Ventures,
- valamint az Eszter Elemér keze alatt működő szociális innovációkkal foglalkozó magyar Impact Ventures.
Bővülés. A bizniszbe – a felskálázást elősegítendő – társalapítóként a Seon-ból ismert Jimmy Fong szállt be, aki mostantól Posta Donáttal együtt vezeti a csapatot, míg az adatalapú megoldások levezényléséhez Elekes Ábelt, a Barabási Lab hálózatkutatóját igazolta le a startup.