Dél-Korea hamarosan új vízumot ad ki azon külföldi állampolgároknak, akik azért érkeznének az országba, hogy popsztárok legyenek.
Mi történt? A koreai pénzügyminisztérium bejelentette, hogy új vízumot szeretnének bevezetni azok számára, akik azért utaznának az országba, hogy K-pop sztárt faragjanak magukból különböző képzéseken, például tánc- és koreográfia tanfolyamokon.
Kontextus. Szöul arra törekszik, hogy a popiparának népszerűségét turisztikai vonzerőre és bevételre váltsa, így enyhítenék az akadályokat a Dél-Kelet-Ázsiából érkezők számára.
A K-pop diadalmenete. A dél-koreai kulturális export a kilencvenes években indult, az elmúlt évtizedben pedig robbanásszerűen megnőtt, és betörtek a világ legnépszerűbb előadói közé. Az olyan előadók, mint a BTS vagy a Blackpink világszinten is megkerülhetetlenné váltak.
A felmérések szerint a K-pop hatása egyértelműen kimutatható a turisztikai eredményeken, különösen a dél-kelet-ázsiai, az európai és az amerikai turisták jelölték meg ezt az országba látogatásuk legfőbb okának.
Tavaly körülbelül 11 millióan látogattak Dél-Koreába, ami némi javulást mutat 2022-höz képest, de még mindig elmarad a 2019-es csúcstól, amikor a kormány adatai szerint 17,5 millió turista fordult meg náluk.
Egyéb problémák. Dél-Korea a K-pop vízumon kívül más módokon is próbálja élénkíteni a turizmust, például az év elején bevezetett munkavégzési vízummal megkönnyítették a digitális nomádok számára az országban való tartózkodást és munkavállalást. Ennek az intézkedésnek azonban van egy másik célja is. A külföldi munkavállaló előtti nyitás megoldást jelenthet a demográfiai válságra, ugyanis Dél-Koreában a legalacsonyabb a termékenységi ráta a világon.
Az országoknak körülbelül 2,1-es termékenységi rátára van szükségük a stabil népesség fenntartásához (bevándorlás nélkül), Dél-Koreában ez a mutató mindössze 0,72.