Szubjektív válogatás hét, elsőre furcsának vagy akár őrültnek tűnő ötletből a Cápák között utóbbi néhány évadából. Némelyikre ráharaptak a cápák, máshol enélkül is nő az üzlet.
Nemrég már a hetedik évadát zárta az RTL üzleti show-műsora, a Cápák között. Az első két évad befektetéseinek sorsáról itt, a 3-4. évados dealek sorsáról pedig ebben a cikkünkben írtunk. Videó a legizgalmasabb befektetésekről pedig itt látható, legutóbb pedig az 5-6. évad legnagyobb üzleteiről írtunk.
„A műsor másnapján csörgött a telefonom” – Helpee, a pisitölcsér
„A Cápák között adása lement vasárnap. Hétfőn reggel kaptam a Rossmanntól egy megkeresést” – emlékszik vissza idén januárra Molnár Boglárka, a Helpee pisitölcsér ötletgazdája. Bogi 10 százalékos tulajdonrészért cserébe 20 millió forintos befektetést kért a cápáktól. Balogh Levente és Sárospataki Albert 10-10 millió forinttal szállt volna be, összesen 30 százalékos tulajdonrészért, de Bogi ezt végül nem fogadta el.
A Helpee megálmodója több mint tíz éve pisitölcsér-használó, így már azelőtt látta a piacon fellelhető termékek minőségi hiányosságait, mielőbb saját termék fejlesztésébe kezdett.
„Ennyi használat után pontosan tudtam, milyennek kellene lennie, hogyan kellene jól illeszkednie egy felhasználóbarát pisitölcsérnek” – mondja Bogi. Az pedig, hogy a termék vízben oldható legyen, a környezeti szempontok miatt volt fontos számára. A papíriparban dolgozó férjével a covid alatt határozták el, hogy saját tölcsért alkotnak: az első Helpee két és fél éves termékfejlesztés után 2022-re készült el.
A pisitölcsér papírja speciális receptúra alapján készül, így használat után a WC-be dobva lebomlik, hasonlóan egyes WC-papír gurigákhoz. 2023 tavaszán, saját webshopjukban kezdték árulni a pisitölcsért, és elindították közösségi média oldalaikat is.
Boglárka azt mondja, hogy a hölgyek edukációja kulcsfontosságú a termék bevezetésénél, mert bár piackutatásaik alapján nyilvános wc-re a nők 98 százaléka soha, semmilyen körülmények között nem ül rá, 60 százalékuk mégsem tudja, hogy létezik pisitölcsér. A higiéniai eszköz jól jöhet túrázás alatt, benzinkutakon, ha hosszabb út alatt megállunk, nyilvános rendezvényeken vagy ha mondjuk vonaton utazunk.
Webshopjukban már mintegy 2500 vásárlójuk volt, és 30 000 doboznyi terméket adtak el (öt tölcsér van egy dobozban). Nagy előrelépés számukra, hogy május óta termékük már a Rossmann összes hazai drogériájában is elérhető, ahol szintén jól fogy a Helpee, mondja Boglárka, akit közvetlenül a műsor után keresett meg a drogérialánc.
„Amit egy nő tud, azt már mindenki tudja”
– mondja arról, hogy egyre többen ismerik a terméküket. Hazai gyógyszertárakhoz és benzinkutakhoz is belistáznák a Helpee-t, erről már aktívan tárgyalnak. Befektetők bevonását kifejezetten nem tervezik, a gyártás kiterjesztését most saját forrásból finanszírozzák, de nem is zárkóznak el a befektetésektől.
Múzeum mémekből fix árú belépő nélkül
„Több száz vállalkozó volt már itt. Nem gondoltam, hogy a hetedik évadban meg tudnak még lepni” – mondta Balogh Levente Heller Z. Péter pitche után. Péter egyszerűen csak memeológusnak, mémszakértőnek hívja magát. Az ő fejéből pattant ki a világ első, állandó kiállításként működő mémmúzeumának, a Budapesten található Meme múzeumnak az ötlete is, amivel az offline térbe hozta a netes oldalakon terjedő vicces képeket. A múzeumban
„számtalan meme elevenedik meg, van, amiket meglovagolhatsz, van, amibe beleülhetsz és persze csinálhatsz saját memet. Megismerheted egy-egy meme történetét és az eredeti alkotókat is”
– írják a honlapjukon. A múzeum 2022 nyarán nyitott és azóta mintegy négyezer látogatója volt. Mivel a mémek mindenkiéi, ezért – legalábbis hét közben – nincs fix jegyár, a látogató dönti el, mennyivel támogatja a múzeumot.
Péter a múzeum fejlesztéséhez – reklámhoz és az első alkalmazott felvételéhez – kért 15 millió forintos befektetést a cápáktól, amiért 15 százalékos tulajdonrészt adott volna. Balogh Petya – bár szimpatikus volt neki az ötlet – korcsoport-dilemmái miatt szállt ki, úgy összegezve Péter ötletét, hogy a „csillámfaszlámát akarod elhozni a népnek”. Lakatos István a megtérülést nem látta biztosítottnak, és többi befektetőtársuk sem támogatta pénzzel az ötletet.
Ennek ellenére Péter továbbfejlesztette a múzeumot: mint a Forbes.hu-nak elmondta, éppen most bővültek egy újabb szakasszal, amivel 230 négyzetméteresre nőtt a mémgűjtemény.
Tücsök uzsonnára – Cricks
Az orvostanhallgató Péter Dani egy egyetemi projekt kapcsán ismerkedett meg a rovarfehérjék élelmiszeripari felhasználási lehetőségeivel és 2022-ben alapított céget unokatestvérével, Péter Bencével, hogy tücsökfehérjés proteinszeleteket gyártsanak. Ez lett a Cricks. Tücsökport tartalmazó fehérje- és energiaszeleteket áruló webshopjukat 2023 augusztusában indították.
A cápáktól 5 millió forintos befektetést kértek, cserébe 15 százalékot ajánlva a cégből. Moldován András 33 százalékért cserébe adott volna ennyit, amit a fiúk nem fogadtak el. Mégsem maradtak cápa nélkül, mert műsoron kívül megegyeztek Balogh Petyával, és bekerültek Petya STRT Holdingjának kezdő vállalkozásokat inkubáló Launchpad programjába.
Péter Dani a Forbes.hu-nak elmondta, hogy a Launchpad keretében befektetési szerződéssel 8 millió forintos befektetést kaptak, amiért cserébe 5 százalékot adtak a cégből, és további befektetőket is keresnek. A friss tőkét termékfejlesztésre, a piac tesztelésére fordítják. Eddig több mint 3000 darab tücsökszeletet adtak el a webshopjukban.
A rovartenyésztés károsanyag-kibocsátása és erőforrásigénye töredéke a hagyományos állattartásénak, a tücsökliszt több fehérjét tartalmaz, mint a marhahús, és több omega-3 zsírsavat, mint a lazac, mondják a Cricks létjogosultságáról.
Lómasszázs felsőfokon – Wackaro
A lovas házaspár, Bán Beatrix és Varró Zoltán fejlesztette ki a világ első elektromos lóápoló- és masszírozó készülékét, a Wackarót. A műsorba 10 millió forintért és mentorálásért érkeztek azzal a céllal, hogy a nemzetközi terjeszkedéshez keressenek támogatást.
„Végre valaki idehozott valamit, és az úgy jó, ahogy van”
– mondta a műsorban Balogh Levente, aki maga is foglalkozik lovakkal. A műsorban Levente mellett Balogh Petya és Lakatos István is beszállt, de kamerán kívül végül Balogh Levente fektetett be, mert hármuk közül ő ért leginkább a lovakhoz. Levente a műsorban ígért összeget, 10 millió forintot fektetett a Wackaro Manufaktúrába, amelyben így 10 százalékos részesedést szerzett.
„Levente, ahogyan a kapcsolatunk kezdetén ígérte, nem vesz részt a cég operatív ügyeinek intézésben. De bátran és bizalommal fordulhatunk hozzá, ha kérdésünk merül fel” – írta a Forbes.hu megkeresésére a Wackaro. Beatrix és Zoltán azt mondják, – világújdonságról lévén szó – meglehetősen hosszú és küzdelmes feladat megismertetni a fogyasztókkal a Wackarót. Tavaly két nagy nemzetközi lovas szakkiállításon – a németországi Equitana-n és az olaszországi Fieracavallin – is részt vettek. Előbbin a Wackarot az innovációs nagydíjra is jelölték.
„Nekünk először meg kell győznünk a lovasokat, hogy szükségük van egy ilyen, a mindennapi életüket megkönnyítő és a lovaik egészségét hosszú távon is biztosító készülékre, ami a mai gyors sikereket hajszoló és a felszínes eredményeket is elfogadó világban nem egyszerű feladat.”
Ennek ellenére jól haladnak az úton, vevőik jellemzően magánszemélyek. Az arab világban Levente segítségével készülnek terjeszkedni. Levente versenylovának, Flying AquAngelnek jelenleg egy Katarban élő és versenyző zsokéja van, rajta keresztül szeretnék megismertetni az ottani lótartókkal a készüléküket.
„A nemzetközi kiállításoknak köszönhetően több országban is van már készülékünk. Európában szinte mindenhol, de Ausztráliában, Brazíliában, és az Egyesült Államokban is. Írországban, Angliában, Spanyolországban és Portugáliában pedig kizárólagos forgalmazókon keresztül vagyunk jelen.”
Ezeket a kapcsolatokat szintén a Cápák közöttnek köszönhetik: a műsor után sorra keresték meg őket külföldön élő magyar üzletemberek, hogy szívesen képviselnék a terméket. 2023-ban már háromszor annyi készüléket adtak el, mint egy évvel korábban, az árbevételük pedig a 2022. évi 5 millióról közel 20 millió forintra nőtt. Idén több új termék bevezetését is tervezik, például egy masszázsgélt, amit egy másik magyar lovas márkával szoros együttműködésben dobnának piacra.
Akik megtöbbszörözték az árbevételüket – PulóWear
„Fantasztikus, dübörög, egy év alatt megtízszerezték az árbevételüket” – foglalta össze a közös munkát Lakatos István a pihe-puha felvehető takaró-pulóvereket, vagyis PulóWeareket forgalmazó céggel. István 33 százalékos tulajdonrészért cserébe 20 millió forintot fektetett a cégbe. Sőt, saját cégcsoportjánál, a Bravogroupnál is állást ajánlott az ötletgazda Mráz tervéreknek, Márknak és Marcellnak. A PulóWear viszont akkora fejlődésen ment keresztül az utóbbi egy évben, hogy emellett egyelőre nem fér bele, hogy főállásban a Bravogroupnál dolgozzanak.
„De ami késik, nem múlik, tárt karokkal várjuk őket, ha a PulóWear már kevesebb figyelmet és időt igényel a fiúktól” – mondja Lakatos István.
A dabasi Mráz Márk és Marcell cége, az Emerzy Group Kft. 2022-ben 17,2 milliós forgalommal zárt (igaz, az nem volt teljes üzleti év, mert csak júniustól értékesítették a pulónak becézett termékeiket), tavaly pedig már 174 millió forint volt a nettó árbevételük.
István azt mondja, ez a nagy ugrás három dolognak köszönhető: volt elegendő készlet az ő cápás befektetésének köszönhetően, így tavaly nyár elején meg tudták finanszírozni az őszi-téli készleteket. Emellett a termék is jó, „szájról-szájra terjed a híre, mindenki pulót akar, és a fiúk jól reklámoznak, nagyon jól paraméterezik és monitorozzák a megjelenéseiket a közösségi médiában.” István mosolyogva hozzátette, hogy
„tőlem testidegen módon, például a TikTok-videókban is feltűnök, mert annyira értékelem a munkájukat.”
István azt mondja, az egész egy jó ötletként indult, csak néhány pulóvert akartak eladni. „Ehhez képest a piac meghatározó szereplői lettek a saját termékkörükben, és mindenki ismeri őket.”
Márk és Marcell a Forbes.hu-nak elmondták, hogy eladásaik nagy része webshopjukon keresztül történik. Ugyanakkor a folyamatosan növekvő kereslet miatt a 2023-as karácsonyi időszakban – az online értékesítést megtámogatandó – az Aréna Mallban nyitottak egy PulóWear pop-up márkaboltot, ami nagy siker lett. Idén is terveznek hasonlót, valamint mindenképp szeretnék növelni a hazai értékesítési számokat és az európai színtéren megjelenni.
„István Cápák közöttes portfóliójában szerepelnek olyan cégek, amelyek már túl vannak a nemzetközi nyitáson, így a már rendelkezésre álló tapasztalatokat is fel tudjuk ehhez használni, hiszen folyamatos a tudásmegosztás a cégek között.”
A fiúk azt mondják, az Istvánnal való közös munka jóval felülmúlta a várakozásaikat, mert „István személyében nem csak egy befektetőt, hanem egy olyan üzlettársat is szereztünk, aki proaktívan részt vesz a cég stratégiájának kialakításában.”
Cica- és kutyaszitterek – PetWiseCare
Piller Pálma – aki egyébként állatorvos – az általa alapított PetWiseCare-be keresett befektetőt, akit végül Balogh Petya személyében meg is talált. Petya 10 százalék tulajdonrészért cserébe 20 millió forintot fektetett a kutya- és cicaszitter-kereső, illetve az állattartók edukációs piacára tanfolyamokkal is betörő platformba, emellett személyes mentorációban is megállapodott Pálmával, aki idei 30/30-as listánkra is felkerült.
A PetWiseCare-nek tavaly 7 millió forintos árbevétele volt, jelenleg 8720 gazdi és 300 szitter van regisztrálva a rendszerükben, írta Pálma a Forbes.hu megkeresésére. A tervek szerint idén készül el a mobilapplikációjuk, és az is céljuk, hogy országszerte elterjesszenek egy gazdiknak szóló állatorvosi chat funkciót, hogy akár ügyeleti időben, hétvégén is tudjanak állatorvostól kérdezni.
Pálmáék folyamatosan fejlesztik mind a gazdiknak, mind pedig a szittereknek szóló tananyagaikat, és a gazdisuli.com oldalon már nemcsak a kutyákról, hanem a cicákról és a nyuszikról is tudnak tanulni a gazdik és a szitterkedni vágyók.
Kölyökkutyusok gazdijainak is fejlesztenek egy mentorprogramot és tananyagot, hiszen ebben a kezdeti időszakban kiemelten fontos, hogy hiteles forrásból, megbízható tudást kapjanak az újdonsült kutyatartók, mondja Pálma. Elkezdtek együttműködni nagyvállalatokkal is, hogy ahol nem megoldható, hogy kutyusokat vigyenek az irodába, munkavállalói juttatásként szittereikkel segítsék a munkavállalókat, hogy a távollétükben, munkaidőben vagy nyaralás alatt is biztosítva legyen kedvencük szeretetteljes, hozzáértő ellátása.
„Célunk, hogy egyre több cégnek tudjunk segíteni és megoldjuk nekik a kutyát az irodába kérdést is.”
A külföldi piacra lépést a jövő év elejére tervezik, elsősorban külföldi nagyvárosokban gondolkoznak. Ezt megelőzően szeretnék élesíteni a mobilappot és elérni,
„hogy Budapesten egy teljes értékű megélhetési lehetőség alakulhasson ki a szitterek számára. Budapesten egy szuper induló bázist tudtunk kialakítani, de még nem sikerült kiaknáznunk ebben a piacban rejlő lehetőségeket.
A tavalyi évünk egy igazi tanuló év volt, hogy megértsük a piacunk működését, az idei évben ebből tanulva elképesztő mennyiségű energiát szánunk a fejlesztésekre és szitter bázisunk növelésére, hogy a jövő évben egy kitesztelt, skálázható es átgondolt szervezettel folytathassuk az utunkat.”
Kutyavíz, cicavíz – Petsup
„A vízben lévő vitaminok és ásványi anyagok jelentősen hozzájárulnak az állatok egészségi állapotának javításához” – ígéri a kutyáknak és immár macskáknak is speciális vizeket gyártó Petsup.
A cég két tulajdonosa, (volt egy harmadik tulajdonostársuk is, akinek tulajdonrészét épp nemrég vásárolták ki) Kun Ferenc és Kerezsi Béla a mentorálás mellett 10 millió forintért érkezett a cápákhoz, ezt a pénzt termékfejlesztésre és készletbővítésre szerették volna felhasználni.
Termékeiket eddigre több állatpatika és webshop is árulta. A cápák közül a legszkeptikusabb talán Moldován András volt, aki a marhakollagénes kutyaital helyett marhaínt és csontot ajánlott a kutyáknak, aztán brahiból meg is kóstolta a vizet. Az ásványvízkirály Balogh Levente elmondta, hogy eddig azért nem foglalkozott kisállatoknak szánt vizekkel, mert ilyen kis sarzsban ők nem tudnak gyártani. Ferenc elismeri, hogy a vizeknél az egyik legnagyobb feladatuk, hogy eljutassák az üzenetet: a csapvíz kiváltására is létezik alternatíva a kis kedvenceknél.
A műsorban végül Leventével kezet fogott a csapat: 10 millió forintos befektetés kaptak volna 20 százalék tulajdonrészért cserébe, de egyelőre nem állapodtak meg. Ennek ellenére a Petsup jól halad az értékesítéssel. A Forbes.hu-nak elmondták, hogy már mintegy 100 üzletben lehet találkozni a termékeikkel.
„Sokat köszönhetünk a műsornak, sok megkeresésünk érkezett azóta. Jelenleg van már disztribúciós partnerünk Írországban, Spanyolországban és hamarosan indulnak az értékesítések Németországban is.”
Már tárgyalnak a bulgáriai, svédországi és romániai értékesítésről is, és idén tavasszal elindították a private label szolgáltatásukat, amelyre már van is megrendelőjük Lengyelországból.
Közben kijöttek a cicavizeik is, idén pedig további három új terméket terveznek. Azt mondják, ez még közelebb viszi őket ahhoz, hogy meghatározó branddé váljanak a pet szektorban.