Nagy Fanny Veresegyházról indította el saját rúdtáncruha-márkáját. Miután nem vették fel a MOME-ra, autodidakta módon tanulta meg az ipari varrás és szabászat fortélyait, majd bőrből készített ruhákat, mielőtt megalapította volna a Fanna Polewear-t. A cég három éve indult, ma már 120 millió forint az árbevétel. Az ide vezető útról, ambícióról, hibákról és a vezetői egóról is beszélgettünk.
A Kertész utca egyik lakásirodájában vagyunk. A sarokban egy régi ipari varrógép, körülöttünk szabásminták, ruhaanyag-darabok, az akasztókon prototípusok. Rögtön szemet szúr egy bőrdzseki, ami bőrdarabokból áll, fém gyűrűkkel és bőr szalagokkal van összekötve.
„Ez a kabát kézzel, egyesével lett kiringlizve, és egyesével lett összekötve, ekkora darabokból, egy egész kabát. Képzeld el, hogy ezt napokig csináltam.”
MOME OFF, bőr ON
Nagy Fanny, a Fanna Polewear márka megálmodója már veresegyházi gyermekévei alatt is a divatvilággal kapcsolatos ambíciókat dédelgetett. Mindig is nagyon szeretett varrni, ruhákat átalakítani. Először a nagymamájától kapott egy varrógépet, majd gimi elején az apukája vett neki egy háztartási varrógépet. Az érettségi évében találta ki, hogy ebbe az irányba tanulna tovább, viszont a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre (MOME) későn kezdte el a felkészülést: a gimi utolsó évéig rajzolni se rajzolt, így nem került be.
Mindig is olyan típus volt, aki a saját útját járja. A kudarc után kitalálta, hogy varrodai munkákon keresztül tanulja ki a szakmát. Először textillel dolgozott, de hamar rátalált korai kedvencére, a bőrre. Kezdetben műbőrrel, majd igazival is elkezdett foglalkozni, még egy cipészműhelybe is elment, hogy a bőrművesség minél szélesebb skálájával ismerkedhessen meg.
A bőr megmunkálásán keresztül érte el első sikereit. Néhány budapesti dizájner üzlet felfigyelt a ruháira, amiket bizományi alapon átvettek tőle, nagyjából fele-fele arányban osztoztak az eladások után. Bár ez a modell anyagilag annyira nem volt jó, de
„19 évesen ez full menő volt, hogy, például, egy Andrássy úti dizájner boltban bent voltak a termékeim.”
Hobbiból üzlet
Közben Fanny elkezdett egy új hobbinak hódolni: a rúdtáncnak. Igen, a rúdtánc nem csak az erotikus showműsorok és a férfi fantázia elengedhetetlen kelléke, hanem bizony egy teljes testet átmozgató, komoly fizikai igénybevétellel járó sport. A sportrúdtánc világa itthon és globálisan is egy relatíve kicsi, ám nagyon szorosan összetartó közeg. Fannyt elkezdték nyüstölni a sporttársai, hogy kezdjen el rúdtánc-specifikus ruhákat csinálni. El kezdett ezen gondolkodni, aztán jöttek a tettek: 2021-ben így jött létre a Fanna Polewear márka.
A cég elindításához szükséges kezdőtőkét Fanny még a bőrből készült ruháival szedte össze.
„Akkoriban egy alkotóműhelyben béreltem helyet és ott tartottunk egy kis pop-up vásárt, ahol egy lány odajött hozzám és rendelt tőlem két bőrkabátot, összesen kábé 200 ezer forintért.”
Az ebből befolyt összeggel és egy, még korábban elnyert 3 milliós, vissza nem térítendő támogatással tudta elindítani a Fannát. A kezdőtőke megvolt, már csak anyagot kellett vennie. Innentől hosszas kísérletezés, reggeltől estig varrás, szabásmintáról szabásmitára haladás következett, aminek a végén kész lett az első pár ruhadarab.
Fanny a webshopot is saját maga húzta fel, és a szükséges termékfotókat is költséghatékonyan hozta le: az előző munkái során nagyon sok jó kapcsolatra tett szert divatfotósokkal, akik nagyon szerették a munkáit és egyikük befotózta a rúdtáncruháit is, ingyen.
A rúdtáncolás szerelmesei online is nagyon jól elérhető közösséget alkotnak. Jól belőhető, hogy milyen tartalmakat, milyen csatornákon fogyasztanak. Fanny ezért főleg Instagramon kezdett el nyomulni. A Fanna márkaoldala jelenleg 37 ezer követő felett van és sok rúdtáncos influenszerrel működnek együtt.
Nem sokat kellett várni, hogy megérkezzen az első online rendelés is, méghozzá nem is akárhonnan: az Egyesült Államokból.
Lehetetlenből bestseller
A Fanna eddig két kollekciót adott ki, a terv az, hogy évente adjanak ki egy-két új kollekciót. Fanny tudatosan menedzseli a kínálatot. A jól menő darabokat új színekben dobja piacra, míg a kevésbé kelendőket leárazásokkal vezeti ki a repertoárból.
A Fanna X-Top-ra a legbüszkébb, ami „egy mestermű, de tényleg. Komoly tervezés volt, a prototípus még műbőrből volt, az eredeti szabásminta szerint egy lapból volt kivágva, ami a most használt anyagnál nem működött, pedig megpróbáltuk! Lézerrel vágtuk ki, ami elsőre ígéretesnek tűnt, azonban a vágás mentén a lézer hőjének hatására az anyag megkeményedett, viselésnél irritálta a bőrt.”
Végül évekig tipródott rajta, mire sikerült megoldania egy olyan szabásmintát, ami a sportruha anyagból – újrahasznosított poliamid és biopamut – is kiadja a formát. „Első ránézésre nem látszik rajta, hogy ez egy top, felvételi feladat nálunk az X-Top összehajtogatása”.
Megérte a belerakott munkát, az X-Top ugyanis toronymagasan a bestseller.
Vagy az egó, vagy a cég
Ahogy egy induló vállalkozásoknál lenni szokott, kezdetben az alapító mindent is csinált: ő varrt, intézte a rendeléseket, a marketinget, az anyagbeszerzést és az adminisztrációt is. Fanny először a varrás kiszervezésén kezdett el dolgozni. Több tucat beszállítót, varrodát és egyéni varrónőt keresett fel és próbált ki, mint partner, mire megtalálta a mostani felállást. Egy budapesti varrodával és szabászattal dolgozik együtt, emellett az otthoni gyökerekhez is visszanyúlt: egy veresegyházi varrónővel is együtt dolgoznak.
A Fanna ruhák tervezése során Fanny külön figyelmet fordított arra, hogy a kényelem és funkcionalitás mellett fenntartható is legyen a gyártás. Sikerült a szabásmintákkal minimalizálni az anyagveszteséget, és ami kimarad, azt is próbálják felhasználni. Ez a vonal még Fanny bőrműves időszakából jön, amikor félig kényszerből, félig a fenntarthatóság jegyében maradék bőrökből kezdett el dolgozni.
Ahogy kezdett növekedni az üzlet, Fanny belátta, hogy már nem tud mindent saját maga vinni, elkezdte bővíteni a csapatot. Ez egyáltalán nem volt könnyű. Mmeg kellett tanulnia elengedni a feladatokat, és vezetőként is rengeteg kihívás elé nézett.
Miután a beszállítói kapcsolatok már sínen voltak, felvett maga mellé egy „mindenes” segítőt, akivel egy évet dolgozott együtt. Közben felvett még egy munkatársat, aki egy kisebb tanulmányi kihagyással, de azóta is a csapat része. Fanny szerint a kezdetekben nagyon küzdős volt a csapatépítés.
„Mindent mikromenedzseltem és a személyiségemből adódóan folyamatosan az volt bennem, hogy »Gyerünk, előre!« ,és emiatt előfordult, hogy másokat nem vettem kellően figyelembe, az egóm hajtott.
Benne van az is, hogy még nagyon fiatal voltam. Ezeken át kellett esnem, hogy megérjen a személyiségem és jobb vezetővé váljak, de próbáltam ezt is tudatosan kezelni. Folyamatosan jártam és járok pszichológushoz, coachhoz.”
Ez a csapatépítésben is sokat segített. Az első munkavállalója felmondott, pedig nagyon meg volt vele elégedve, viszont a következőket mindig hozzá mérte. Meg kellett tanulnia elengednie dolgokat és bíznia a csapatában, hátrébb rakni a „vezetői egót”.
Jelenleg hárman vannak. Fanny a cégvezetés mellett a marketingötletelésben vesz leginkább részt, a másik két kolléga pedig operatívan viszi a marketinget és a rendelésekkel kapcsolatos logisztikai feladatokat. A közösségimédia-hirdetések kezelését egy külsős ügynökség viszi. Fanny most elégedett a csapattal, szeretne kicsit visszatérni az új ruhadarabok tervezéséhez, mert mégiscsak amiatt kezdte az egészet.
Magyar márka, nyugati vevők
De miért kell speciális polewear ruha a rúdtánchoz?
Amellett, hogy a sport a női test szépségének értékelésében és az önkifejezésben gyökerezik, praktikus okai is vannak: „Alapvetően a rúd egy csúszós, fémes anyag, ami igazán jól az emberi test bőrfelületeivel tapad meg. Így előnyös, ha a hajlatoknál van szabad felület.”
De a Fanna ruhái több funkciót is el tudnak látni, kiválóan használhatók fürdőruhaként is. Erre már marketingben is kezdenek egyre több hangsúlyt fektetni. „Az egy nagyon fontos tanulás volt, hogy az embereknek el kell mondani, hogy mi is a termék pontosan. Kell, hogy tudják, a Fanna ruhákat fel lehet venni a strandra is.”
A Fanna bár hazai márka, főként a nyugati piacokra értékesít.
„A legnagyobb piacaink Németország, Franciaország és az Egyesült Államok. Idén volt az első olyan két hónapos periódus, hogy az USA eladások domináltak.” Az árazás ennek megfelelően Nyugat-Európára van szabva, ami jóval nagyobb piac, mint a hazai. Hogy többet adnának el, ha olcsóbb lenne? Fanny szerint a minőséget és a fenntarthatóságot is ilyen árszint mellett tudja garantálni, ezek pedig fontos értékei a márkának.
A weboldalon keresztüli direkt értékesítés mellett Fanny egy viszonteladói hálózatot is felépített. Jelenleg Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Hongkongban is vannak partnereik.
120 millió bevétel, 100 százalék tulajdon
Fanny cége a 2021-es alapítás óta nagyon szépen növekedett. 2021-et 33 millió forint árbevétellel zárta, 2022-ben ezt sikerült több mint duplázni 78 millió forintra, majd tavaly „csak másfélszeres” növekedést tudtak elérni,116 millió forintos árbevétellel.
Fanny saját maga kissé negatívan éli meg a lassulást, mert a bázishatás mellett szerinte szerepet játszik benne az is, hogy „kicsit elment a fókusz a termékfejlesztésről és nem volt elég tudatosság a kollekciókban sem.”
Ennek javítására már vannak tervek, ahogy már korábban szó volt róla, szeretne a termékfejlesztésre fókuszálni, illetve a marketing vonalon jobban ráfeküdni a fürdőruha vonalra. Emellett terveznek kollaborációkat, illetve nyitnak új sportágak felé is.
„Jelenleg egy pilates kollekción dolgozunk. Eddig is voltak leggings-ek a kínálatban, de fontos, hogy nevezzük nevén a termékeket funkcionalitásuk mentén. Próbálunk nyitni a trendi, új sportágak felé, de a core ajánlat megmarad: jó minőségű sportruházat nőknek.”
A Fanna jelenleg 100 százalékban saját tulajdon, nem kapott külső befektetést. Ez tudatos döntés volt, Fanny hisz az organikus növekedésben mind a cég, mind a saját vezetői képességei terén. A vezetői egó kérdése itt megint előkerül, de azt mondja, ezen dolgozik is.
„Nagyon sokat dolgoztam a Fannán. Mindig féltem attól, hogy ha befektetőm lenne, elveszteném azt a szabadságomat, ami van. Mondjuk, most bármikor elmehetnék pár napra nyaralni, de egy befektetővel a megfelelési kényszerem miatt nem merném megengedni magamnak ugyanezt.”
Így sem zárja ki, hogy egyszer majd mérlegelje a külső befektető lehetőségét, már érettebbnek tartja magát, viszont azt mondja, jelenleg nincs szüksége külső tőkére a növekedéshez.
Amihez jó jönne a külső forrás, az az első Fanna Store megnyitása lenne. Ez egyelőre még csak távlati tervként szerepel Fanny listáján. „Bár be van állítva a telefonomon egy értesítő kiadó üzlethelyiségekre, meg is néztem már pár helyet, de egyelőre csak álmodozni jó róla, valószínű egyelőre nincs rá szükség, de ez is, tudod, az egó”.