Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők: átlagosan tizennyolcszor annyit buktak a cégek idén, mint egy évvel korábban.
Mi történt? Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
Kontextus. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az idei első negyedévben a sikeres bankkártyás visszaélések száma megközelítette
az 57 ezret, ezzel több mint 2,7 milliárd forintnyi kárt okoztak a csalók.
Ez 65 százalékos növekedés 2023 első negyedévéhez képest. Az is beszédes adat, hogy a bankok egyre jobban szűrik a csalók akcióit, több mint 235 ezer sikertelen visszaélési kísérlet volt, ez a 2,2-szeres az egy évvel korábbinak.
A cégek buktak csak igazán nagyot. A háztartásokat 4277 esetben verték át valamivel több mint 5,4 milliárd forint értékben, utóbbi összeg majdnem a duplája a 2023 első negyedévinek. Egy átlagos lakossági ügyfél 1,26 millió forintos kárt szenvedett el.
A vállalatok sokkal rosszabbul jártak, 241 esetben váltak csalás áldozataivá, a káruk pedig meghaladta a 7,5 milliárd forintot,
ez a 18-szorosa az egy évvel korábbinak, és több mint 31 millió forint káronként.
Jó hír azonban, hogy a megakadályozott visszaélések száma 2023 közepétől folyamatosan meghaladja a sikeres visszaélésekét, tehát a bankok csalásokat szűrő rendszere egyre hatékonyabb.
Ez persze azokat, akiknek végül viselni kell a kárt, aligha vigasztalja.