A tavalyi last minute szívatáshoz képest idén meglepően korán ébredt a Belügyminisztérium, már most, júniusban megmondták, mi mikor lesz a következő tanévben. Pár tipp azoknak, akik az őszi szünetre tervezik a családi nyaralást. Ács világa.
Miután tavaly a nyári szünet közepén, július végén voltak csak képesek kiizzadni magukból az illetékesek az új tanév rendjéről szóló rendelet tervezetét (maga a rendelet pedig csak augusztus végén jött ki), idén nem voltak vérmes reményeim azzal kapcsolatban, hogy tudnak-e előre tervezni a szülők. Talán nem szükséges hosszasan ecsetelni, mennyire kellemetlen az, hogy amíg a szülő nem tudja, mikor lesz az őszi szünet, nem tud tervezni, szabadságot kérni, de az elmúlt hetekben az idei Forbes Money Summit szervezésekor is többször beleszaladtunk abba, hogy a fellépésre felkért szakemberek azt válaszolták: persze, szívesen jövünk, kivéve ha épp akkor lesz az őszi szünet, az ugyanis a családé, utazunk.
Az elmúlt sok év tapasztalatai alapján épp az őszi szünet olyan, hogy rendelet híján nem lehet biztosan belőni az idejét. Hol november első hete, hol október vége, általában az számít, hogy kevesebb munkanap essen bele a hosszú hétvége miatt, de néha ez se. Az energiaárak elszállása miatt tavaly hosszabb lett a téli és a tavaszi szünet, vele az egész tanév is. Az energiaspórolási szándék miatt logikus lett volna az őszi szünetet is inkább november felé tolni, de a frissen érkezett rendelet-tervezet szerint november 1. péntek lesz, ott egy három napos hosszú hétvége kezdődik és a szünetet erre a hétre időzítik.
A téli és a tavaszi szünetnél az idei új rendszer alapján jól kalkulálható volt, hogy jövőre mikor lesz, nincs is meglepetés: a téli esetében a karácsony előtti utolsó péntek az utolsó tanítási nap és január első hete is még szünet, a tavaszinál pedig a húsvéti hétvége előtti szerdán még van suli, de utána a következő teljes héten is még pihenhetnek az iskolások.
Tavaly a miatt, hogy az utolsó utáni pillanatban árulták el a tanév rendjét, a bejelentést követően jól láthatóan megugrottak a foglalások és meredek emelkedésbe kezdtek a repjegyárak az őszi szünetre. Ugyanez látszott január első hetére is – a december 20 és január 3 közti időszakkal eddig is lehetett tervezni, de a meghosszabbított szünet napjaira is hamar megugrottak a foglalások, felmentek az árak. Kérdés, mi lesz idén.
A légitársaságok algoritmusai az előző évek mintái alapján áraznak, tehát idén már ebben benne van a nagyobb kereslet egészen január 8-ig. Most tehát nem lehet annyit nyerni a gyorsasággal, mint tavaly, amikor új helyzetet jelentett a meghosszabbított téli és tavaszi szünet. Mivel a jegyárak jellemzően másfél-két hónappal indulás előtt a legalacsonyabbak és az őszi szünet volt eddig a legkevésbé tervezhető, elméletileg ott számíthat a legtöbbet az, ha sietünk a foglalással.
Csakhogy a népszerű úticélokra már igen magasak az árak most is. Az őszi szünet van viszonylag közel, de mivel a megszokott kereslet többszöröse összpontosul néhány napra, itt nem lesz nagy árcsökkenés a megszokott minta mentén két hónappal az út előtt. Illetve biztos lesz árcsökkenés, csak nem mondjuk 40 ezerről 20-ra, hanem 100-ról 60-ra – akkor viszont lehet, hogy a jelenlegi 50-60 ezres árral nem is járunk olyan rosszul.
A légiközlekedésben kapacitáshiány van. Az utazási igény igen magas, a gépszállítások csúsznak, illetve a Wizz Air gépeinek mintegy negyede hajtóművisszahívás miatt áll. Semmi nem utal arra, hogy esély lenne olcsón repjegyet szerezni az őszi szünet környékére. Két dolog segíthet: ha elvonatkoztatunk a legnépszerűbb úticéloktól és ha tudunk rugalmasak lenni, ha belelógunk kicsit az iskolai időszakba.
Mivel október 23. szerdára esik, a szünet bő másfél hetesre hosszabbítható két nap plusz szabival, persze ez két napi kikérést jelent a suliból is, amit sokan elvből elutasítanak. Ami a célállomásokat illeti, mindig drága, a szünet környékére meg kiugróan az most is a Kanári-szigetek és Dubaj, de akadnak olyan kiváló célok, ahol október végén még jó meleg van és nem 100 ezer forinttól kezdődnek a fapadosok által kínált alap, tehát csomag nélküli jegyek.
Ciprusra csak kifelé akad pár megfizethető, 30 ezer forint alatti ajánlat, hazajönni már nem lehet 50 ezer alatt. Szerencsétlenül jön ki, hogy az őszi szünet a téli menetrendváltáskor kezdődik, ami például Pafosznál is járatritkulást hoz. Október közepére még biztos mennek lefelé az árak, a szünet időszaka viszont más, az árkülönbség három-négyszeres is lehet. Egy két gyerekes családnál a 40 vs 120 eurós jegy közi különbségből az jön ki, hogy a szünetben negyedmillió forinttal fizethetünk többet a repjegyekért, mintha tudnánk pl. két héttel korábban vagy később, iskolai időben is menni.
A legproblémásabb a hazaút a szünet végén, a hosszú hétvégén. Ide összpontosul a kereslet, ezért szinte minden értelmes nyaralóhelyről 100 euró felettiek az árak, napokkal korábban, vagy egy-két nappal később hazaindulva lehet nagyot faragni a költségeken. Kifelé 50 euró körüli árakon vannak spanyol és olasz úticélok is szép számmal, még Szicília és Málta is.
Végül egy információ, amely nem közismert, de őszi szünetre tervezett pihenésre is jó lehet: a tengerparti nyaralójáratok nagy része szeptemberig üzemel, de néhány közülük kitart egészen a téli menetrendváltásig. Ilyen a Ryanairnél Budapestről Mallorca, Korfu, Rodosz és Hánia, a Wizznél pedig Debrecenből Antalya. A görögök közül inkább a délieket ajánlanám, azokon sokkal nagyobb az esély kellemes, tengerben fürdős időre. Viszont ezekre a szünetre csak kifelé tudunk menni (ezért olcsók is), október utolsó hétvégéjén leállnak, hazafelé más megoldás kell. Athénba bárhonnan el lehet hajózni fix áron, onnan pedig ha nem is olcsón, de a szünet végén is még 100 euró alatt tudunk hazarepülni. A török oldalról pedig Isztambulon át (odáig olcsó busz és drága repülő a választék) jöhetünk akár Ferihegyre, akár Debrecenbe – utóbbi a szünet utolsó napján is még pénztárcabarát.