Elásták, megtaposták, leköpték a sírját, de a sci-fi GTA Cyberpunk 2077 a hollywoodi szupersztár, Keanu Reeves segítségével megmutatta, hogy a legmélyebb sötétségből is van kiút.
Az évtizedek óta iszonyatos tempóban növekvő gaming szektor a 2010-es évek elejére vitathatatlanul a szórakoztatóipar egyik legnagyobb fejőstehenévé vált. A hatalmas, gazdag és megállás nélkül puffadó tortából régóta félelmetesen sokan szeretnének kiharapni egy-egy nagyobb darabot. A korábban is hatalmas kínálat az okostelefonok, játékkonzolok és nagy teljesítményű, elérhető árú PC-k elterjedésének köszönhetően felfoghatatlan méretűre nőtt.
Minden piaci szereplő arra vágyik, hogy megtalálja a Szent Grált, azaz előrukkoljon egy olyan alkotással, amely képes kitörni a termékóceánból, ami óriási népszerűségre tesz szert, hatalmas, elhivatott rajongótábort épít maga köré és úgy termeli a vagyont, mint egy nukleáris szteroidokkal teletömött pénznyomdász.
A legtöbben a legtöbbször elbuknak, de akad néhány egészen ritka eset, amikor összejön a lottó ötös.
Ilyen például a maffiás akció kategóriában a GTA IV-V, a westernben a Red Dead Redemption 2, az autóversenyzés világában az Assetto Corsa, a fociban pedig a FIFA széria. És ebbe a szűk körbe robbant be 2015-ben a Witcher 3, amely az általános vélekedés szerint minden idők legjobb fantasy szerepjátéka.
A pazar grafika, a felhasználóbarát kezelés, az óriási szabadság, a komplexitás, a szuper karakterek, a kiváló történet és nem utolsó sorban a fantasztikus hangulat beszippantotta a hétköznapi gamereket, valamint szakmai kritikusokat egyaránt. A siker a fejlesztőt, a lengyel CD Projekt Redet a csúcsra röpítette, és kultikus státuszba helyezte.
Hisztéria és baljós jelek
Amikor bejelentették, hogy intenzíven dolgoznak egy új projekten, arra a féliparág felkapta a fejét, és visszafojtott lélegzettel várta az infókat. Pláne, mikor kiderült, hogy ezúttal nem a képzelt múlt, hanem a képzelt jövő irányába kacsintgatnak. Azaz készek elhagyni a járt utat a járatlanért, ami mindig izgalmasabb, mint a felmelegített levest kanalazgatni.
Hamar kiderült, hogy az új művük az alternatív, disztópikus Cyberpunk univerzumban játszódik majd ami tényleg számos lehetőséget rejt magában. Egy olyan világ ez, ahol az emberek nagy része hatalmas, sohasem alvó megapoliszokban él a valódi hatalmat gyakorló gigacégek és a különféle bűnbandák uralma alatt.
A városokat több szintes autópályák szelik át, a forgalom éjjel-nappal árad az utakon. Tombol az erőszak, a drog, a kendőzetlen szexualitás és a különféle képességfokozó kibernetikus beültetések használata teljesen hétköznapi, a társadalmi osztályok közötti különbség pedig sosem látott méreteket ölt.
A CD Projekt Red munkatársai teljes körű szabadsággal, és egy lüktető, komplex városi környezettel kecsegtettek, ahol a játékoson kívül ipari mennyiségű karakter éli a mindennapjait. Mindezt megspékelték egy lenyűgöző történet ígéretével, és olyan előzeteseket mutattak be a különféle expókon, amik láttán elolvadtak a népek. Végül a tortán meggyként feltálalták a gamer-geek közösség ikonját, Keanu Reevest, akit szereplőnek kértek fel, és aki aktívan népszerűsítette is a szimplán csak Cyberpunk 2077 névre keresztelt játékot.
Túlzás nélkül állítható, hogy óriási hisztéria alakult ki a projekt körül. Volt olyan kiállítás, ahol úgy kapott egy rakás díjat, hogy még senki egy percet sem játszott vele. Az emberek egymást hergelték, és már a megjelenés előtt sokan Minden Idők Legjobb Játékának titulálták. Ebben persze a média is partner volt, amely a kattintások érdekében gőzerővel fújta a lufit.
Ám az aggodalomra adhatott volna okot, hogy egyre sokasodtak a bajlós jelek. Arccal-névvel senki sem vállalta, de ezerrel keringtek a pletykák, hogy programozókból az utolsó cseppet is kifacsarták. Rommá dolgoztatták őket, állandóan túlóráztak, de még így is állandó időzavarban szenvedtek.
A költségvetéssel elkalultálták magukat, és újabb forrásokat kellett bevonni, hogy legyen esély a szoftver befejezésére. Így végül 312 millió dollárnál állt meg a számláló, amivel minden idők egyik legdrágább videójátékává vált. Négyszer csúsztatták el a megjelenést, és 2020 januárja helyett végül 2020 karácsonya előtt került a boltokba. Az utolsó-utáni-utáni pillanatban, amikor úgy érezték, hogy többet már egyszerűen nem lehetett várni.
Totális csalódás
Azonban ezt nem kellett volna bevállalni. A megjelenést követően ugyanis kiderült, hogy a Cyberpunk 2077 gyakorlatilag nincs teljesen készen. Bőven akadtak benne grafikai hibák, hiszen az emberek olykor a levegőben sétáltak, az autók a falakon át közlekedtek, az objektumok átlógtak egymáson.
Emellett produkált olykor fagyást, összeomlást, és mivel az optimalizálást csak a PC-s verzióra sikerült megoldani, ezért a konzolok tulajdonosai őrjöngtek, hiszen előfordult, hogy szenvedtek az akadással, szaggatással.
Még az a páratlan csúfság is megesett, hogy a Sony és a Microsoft bevállalta, hogy visszatérítik az árát, ha valaki ezt igényli, ami iszonyatos blamának számít.
A cég persze gőzerővel dolgozott a javításokon, és viszonylag hamar meg is érkeztek a frissítések, amelyek sok problémát orvosoltak. Sőt, maga Marcin Iwiński, a CD Projekt Red alapítója és elnöke kért bocsánatot egy bűnbánó videóban, amiben minden felelősséget magára vállalt, enyhítve a terheket a programozók vállán.
Vérszag és lincselés
Azonban ez a vérszagot megérző, netes lincselésre áhítozó tömeget már nem hatotta meg. Ismét kiderült, hogy az emberek egyetlen dolgot szeretnek jobban az irracionális lelkendezésnél és rajongásnál: A csalódást, és amikor a magasba emelt sztár elbukik, hogy amikor a földön fekszik, akkor lehessen kicsit rugdosni. És itt pont ez történt.
A közhangulat átfordult, és a korábban dédelgetett lengyel céget, illetve persze a produktumot divat lett gyalázni, köpködni a világháló minden lehetséges szegletében, amiből a sajtó egy része ezúttal is teljes erővel kivette a részét. A felháborodás valamilyen szinten persze érthető, hiszen ha valaki kiad 25 000-30 000 forintot egy termékért, az joggal várhatja el, hogy az tökéletes legyen. Azonban számon kérni olyan dolgokat, amik csak a felhasználó fejében léteztek, és mindezt ráadásul minősíthetetlen stílusban, az már más tészta.
Ráadásul egyáltalán nem egyedi eset az, ha egy játék bugosan jelenik meg. Persze ez nem egy kellemes dolog, de a frissítések és javítások úgy hozzátartoznak ehhez a szektorhoz, mint cicához a nyávogás. Az pedig tényleg mindennek az alja volt, hogy olyanok is kéjesen taposták a fejlesztőket, akik egyébként meg se vásárolták, csak ki akarták venni a részüket az össznépi vagdalkozásból.
Ennek eredményeként a Cyberpunk 2077 értékelései kritikusan alacsony szintre estek, illetve voltak akik perrel fenyegetőztek, és még azért is hőbörögni kezdtek, mert kiderült, hogy nem Keanu Reeves a főszereplő
Ám ennél sokkal nagyobb tragédiát jelentett a fejlesztő számára, hogy a részvényárfolyam is összezuhant. Rövid idő alatt 33 százalékkal csökkent a cég értéke, és benne volt a pakliban, hogy az összeomlást nem lehet megállítani.
Felállni a padlóról
A külső szemlélő számára úgy tűnhetett, hogy az Évszázad Videójátékaként beharangozott, 115 milliárd forintba kerülő Cyberpunk 2077 megbukott, és ezzel magával ránt mindent maga körül.
Azonban ennyire könnyen nem adta magát a CD Projekt Red. A cég vezetése továbbra is bízott a „gyermekében”, és teljes erővel a kármentésbe vetették magukat. Folyamatosan érkeztek a kisebb-nagyobb javítócsomagok, és bő fél év után már minden platformon normálisan futott a program. Ekkora már elült körülötte a zaj, a varjak találtak más kárognivalót, és szép lassan kiderült, hogy a kezdeti technológiai problémák elfedték az igazságot: azaz, hogy a Cyberpunk 2077 tényleg egy kegyetlenül szórakoztató darab.
A mai egy kaptafára készülő mezőnyben üditő egyediséget kínál. Nem hiányzik belőle a felfedezés varázsa, a játékosnak egyszerre kell okosnak, ügyesnek és találékonynak lennie és még a megszállott gamerek számára is tud újat mutatni.
Gyakorlatilag olyan, mint egy felturbózott, sci-fi GTA, rengeteg autózással, akcióval, szuper karakterekkel, sztorival és komoly társadalomkritikus üzenettel.
Tényleg képes hitelesen visszaadni egy disztópikus, embertelen, futurisztikus jövő hangulatát. Tényleg az az ember érzése, mintha egy interaktív filmet látna, ami persze nem újdonság. Azonban a legtöbb mai, szuperlátványos, de ötlettelen játékkal szemben ez nem egy bárgyú, elcsépelt, ripacs színészekkel kitömött Netflix sorozatot idéz, hanem egy normális, komoly, moziba szánt alkotást.
Amelyben ráadásul Keanu Reeves élete egyik legjobb szerepét játssza a kiégett, ultracinikus, manipulatív, excentrikus szabadságharcos-terroristaként. A látványvilága nagyon erős. Én egy Asus ROG Strix G18 gamer laptopon próbáltam, aminek tényleg bitang a teljesítménye, és el voltam tőle ájulva.
A helyére került
Mindennek eredményeként végül mostanra a felemelt, majd sárba tiport szoftver végre a helyére került. Kiderült, hogy az elmúlt bő négy és fél év során 25 millió darabot adtak el belőle, a bevétel pedig elért e 225 milliárd forintot, azaz majdnem sikerült megduplázni a gyártási költségeket. Mindezt ráadásul úgy, hogy egy igazi, úgynevezett longseller darabról van szó, amely folyamatosan termeli a pénzt.
A különféle szavazásokon, listákon rendre igen előkelően szerepel. 2024 áprilisában pedig megkapta az egyik legnagyobb elismerést, a BAFTA Games Awards eseményen a Best Evolving, azaz a legjobban fejlődő, és a legjobb támogatású játéknak járó díjat.
Az egyik legnagyobb gamer platformnak számító Steamen 9/10 a felhasználók szavazatai alapján összeálló értékelése, ami extrémen jó eredménynek számít. Azaz sikerült átfordítani a közhangulatot, és pont emiatt tartja Paweł Sasko, a stúdió főművének, amely még a legendás Witcher 3-at is felülmúlja. A CD Projekt Red idén májusában bejelentette, hogy már 0 darab munkatárs dolgozik a programon. Ezt a fejezetet ebben a formában, tehát lezártnak tekintik.
Azonban az is a sikerét bizonyítja, hogy magát az univerzumot nem engedik el. A cég munkatársai kérdésemre elárulták, hogy már készül a széria következő játéka, a Project Orion, amelyet ugyenebbe a cyber-futurisztikus környezetbe ágyaznak, és amely erősen épít a már lefektetett alapokra. Azaz kezdődik a klasszikus franchise építés előzményekkel, spin-offokkal, folytatásokkal. Így pedig már nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a Cyberpunk 2077 az évszázad egyik legnagyobb gamer bukásának indult, de csodálatos tündérmese lett a végére.