Végrehajtási eljárás indult az egyik könyves nagykereskedő cég, az Animakönyv Kft. ellen, amely már be is zárta webshopját és három budapesti üzletét, valamint felmondta a partnereivel fennálló bizományosi szerződéseket. A vele korábban szerződésben álló kiadók arról panaszkodnak, hogy már hónapok óta nem fizetik ki őket. Többen jogi lépéseket is tettek pénzük behajtására, de azt is megjegyezték, az egész bizományosi rendszer sem kedvez nekik.
Ez a helyzet a cégnél
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint az Animakönyv Kft. egy testvérpár, Kelényi Attila Gábor (66,67 százalékos, ezzel többségi tulajdonos) és Szy György Tibor tulajdonában van, az ő édesanyjuk, Szy Leona alapította az Animakönyvet 1990-ben. A 2022-ben még 1,1 milliárd forintos árbevételt hozó vállalkozás 2024. május 21. óta hivatalosan is végrehajtás alatt áll. 2023-as gazdálkodási adatait még nem tette közzé a cég (ezt alapesetben május 31-ig kellett volna megtennie, de a késésben vélhetően az időközben elkezdődött végrehajtás is szerepet játszik.) Az Animakönyv honlapja már nem elérhető, könyvesboltjaik pedig (Budapesten a Széll Kálmán téren és a MOM parkban, illetve a Népszínház utcában) bezártak.
A tulajdonos testvérpárnak van két másik könyves cége is könykiadás, illetve könyv-kiskereskedelem főtevékenységgel: az 1990-ben alapított, kissé áthallásos nevű Kiskapu Kiadó Kft., illetve ugyanezen a fővárosi, Podmaniczky utcai címen a Könyvesbolt Kft., amelyet 2017-ben jegyeztek be. Utóbbi cégnek 2024. május 7-én lett az ügyvezetője Szy György Tibor (elődje testvére volt az ezt megelőző négy évben). Honlapjukon ők azt írják, hamarosan új arculattal és kínálattal nyitnak újra.
Több, mint 400 kiadóval volt szerződésük
Az Animakönyv Kft. ügyvezetője, Milus Péter a Forbes.hu-nak elmondta, nem most kezdődtek a problémáik, a covid nagyon nem tett jót nekik, nehéz volt a 2020-2021-es évük, és csak halmozta a problémáikat, hogy 2022-ben felmondták addigi raktárukat, ahol 17 évig működtek. Ugyanakkora raktárat már nem találtak, csak nagyon drágán (kisebbet meg az ez esetben várható forgalomcsökkenés miatt nem akartak), így jelentősen megnőttek a költségeik. Milus Péter a piaci változásokról is beszélt: 2014 és 2019 között több mint tíz boltjukat zárták be. A folyamat a hármas metró felújításával kezdődött, merthogy jellemzően a fővárosi metróaluljárókban volt kiterjedt bolthálózatuk. Az árak emelkedése és az internetes kereskedelem előretörése miatt pedig később már nem is lett volna rentábilis újranyitniuk a régi üzleteket.
Milus Péter 2014 óta dolgozik a cégnél, raktárvezetőként kezdett, majd kereskedelmi vezető, 2019-be pedig ügyvezető lett. Azt mondja,
a cég, amióta ő rálát, folyamatosan forráshiánnyal küszködött. Ugyanakkor elmondta, hogy az alapító, Szy Leona hitvallása és egyben az Anima erőssége is az volt, hogy a kisebb kiadók később kevésbé fogyó könyveit is befogadták
és folyamatosan raktáron tartották, olyanokét is, akikét mások nem biztos, hogy tartottak volna. Több mint négyszáz kiadóval volt szerződésük.
Az ügyvezető szerint átrendeződik majd a piac, és a kiadóik biztosan találnak majd olyan csatornát, ahol értékesíteni tudják a könyveiket. Nem tudott pontos összeget mondani arra vonatkozóan, hogy mennyi lejárt tartozásuk van, és egyelőre nem tudja, hogyan fizetik ki ezeket a kiadóknak. Most mindenkinek visszaadják a raktárukon lévő könyveket. Több mint húsz ember dolgozott a cégnél, őket is elbocsátják.
Az Animakönyv helyzete kapcsán kerestük a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) elnökét, Gál Katalint, de ő nem válaszolt a megkeresésünkre.
Így zajlik a piacon a disztribúció, ha minden rendben
A kis és közepes kiadók nagy része disztribútort vesz igénybe, ha könyveit el akarja juttatni a Libri/Bookline hálózatába, mert a Libri csak bizonyos éves forgalom felett rendelkező kiadókkal alakít ki közvetlen kapcsolatot. Ha egy kiadó már leszerződött egy disztribútorral, általában a többi nagykereskedő (Líra és Lant, Könyvtárellátó – Kello) felé is érdemes (illetve ha olyan a szerződése, a kizárólagosság miatt kötelező) igénybe venni a szolgáltatásait. Ha mindez megvan, akkor könnyebb a kiadók dolga: a disztribútor tartja a kapcsolatot a nagykerekkel, intézi az adminisztrációt, a szállítást és a számlázást, mindezt jutalékért. A kiadó a könyveit leszállítja a disztribútornak, az eladott példányokról havonta megkapja a fogyásjelentést, amit kiszámláz, és várja a pénzét.
Bele vannak kényszerítve a bizományosi rendszerbe
Az 1996-ban alapított Kairosz Kiadó egyik legrégebbi bizományos partnere volt az Animakönyv Kft. elődje, a Pult Kft. Szalai Katalin, a kiadó ügyvezetője a Forbes.hu-nak küldött nyilatkozatában kifejtette: nemcsak üzleti kapcsolat kötötte össze őket, hanem tematikailag és értékrendjében is a legközelebb álltak az általuk kiadott és forgalmazott könyvek a Kairosz kínálatához, ezért az olvasótáborukban is nagy volt az átfedés. „Ezért is érintett minket nagyon érzékenyen az Animakönyv Kft. nehéz időszaka, aminek már évek óta jele volt az is, hogy egyre nehezebben fizette ki a már eladott könyveink árát. Sajnos, emiatt arra kényszerültünk, hogy leállítsuk a bizományi átadást a megjelenő könyveinkből. Úgy gondoljuk, ha egy bizományos nem fizeti ki az általa bizományba átvett és eladott könyvek árát a megbízónak, az a bizományosi szerződés legdurvább megsértése.
Tartozásuk rendezéséről többszöri megkeresésünkre sem voltak hajlandóak
nyilatkozni.”
Szalai Katalin kifejtette: 28 év alatt szenvedő alanyként átéltek már jó néhány csődöt, amelyek közül a legsúlyosabb a Pécsi Direkt (Alexandra csoport) bedőlése volt. A mostani helyzetben jogi lépéseket inkább csak a tekintélyük védelmében tesznek, de ő már nem lát reális esélyt arra, hogy a pénzükhöz jussanak. Katalin szerint
a több mint 30 éve fennálló – kényszerű – bizományosi rendszer a könyvkereskedelem rákfenéje, mert csak a kiadó visel kockázatot amellett, hogy a bevételének több mint feléről lemond a kereskedő javára.
Az internetes könyvkereskedés valamelyest javított ugyan a kereskedelmi hálózattal nem rendelkező, egy vagy egyetlen saját üzlettel sem rendelkező kiadók értékesítési helyzetén, szerintük mégis a kis magánkiadókat érinti a legérzékenyebben az igényes nyomtatott
könyvek iránti kereslet csökkenése.
Szalai Katalinnal Kiss Gyula, a Tinta Kiadó vezetője is egyetértett. Kifejtette: a kiadók kénytelenek a bizományos rendszert előfinanszírozni és vállalni a kockázatokat. A könyvszakma így nem nyereséges ágazat, a támogatások nélkül nem működne a kiadók 80 százaléka. További támogatásokra van igénye a kiadóknak vagy a következő években jelentős részük felhagy a tevékenységgel.
Az ő kiadójuk több mint 15 évig volt bizományos kapcsolatban az Animakönyvvel, nekik sem jelezték a problémákat. Folyamatosan kértek bizományba készletet, majd egyre jobban csúsztak a számlákkal. Több mit fél évi forgalmat nem fizettek ki, így a Tinta kiadó is ügyvédhez fordult. Kiss Gyula szerint ez a bedőlés a többi kereskedő felé rombolja a bizalmat. A Kalligramm Kiadó vezetője, Mészáros Sándor is azt írta, nekik sem fizettek még idén, illetve az Animaköyv azt ígérte nekik, hogy visszakapják a maradék készletet, de nem történt semmi.
Volt olyan kiadó, amely válaszolt ugyan a megkeresésünkre, de mivel peres ügy van folyamatban az ügyben, többet egyelőre nem akartak mondani.
Nem egy kiadóbarát konstrukció
Szondi Bence, a Napkút Kiadó tulajdonos-ügyvezetője elmondta, hogy kiadóként ők a disztribútorok közül az Animakönyv Kft.-vel állnak kapcsolatban, kizárólagos szerződéssel, így ők terjesztik a könyveiket a Libri/Bookline, a Líra és Lant és a Kello felé. A Forbes.hu-nak kifejtette, hogy az elszámolás több ponton is döcögött az utóbbi időszakban, mivel úgy tapasztalták, hogy egy könyv tényleges eladása és a fogyásjelentésbe kerülése között három-négy hónap is eltelik, másrészt, dacára a 30 napos átutalási időnek, rendszeresen több hónapot késtek a kifizetések az Animakönyvtől. „Ez nem egy (kis) kiadóbarát konstrukció, de megtanultunk ezzel tervezni és együtt élni.”
A Napkút Kiadó felé 2023 végére már több mint fél évnyi kifizetetlen számlája gyűlt fel az Animakönyvnek, ezért Bencéék idén év elején ügyvédhez fordultak, és az Anima csak ezek után fizette ki tartozásának egy részét. Közben elkezdtek közvetlenül a Librivel tárgyalni, mert „rossz előérzetünk volt, és időben fel akartunk készülni a váltásra”. Le tudtak szerződni a Librivel, a Lírával és a Kellóval is, nagyjából ennek köszönhetik, hogy nem lehetetlenült el teljesen a működésük, bár a bosszúság mellett így is rengeteg adminisztratív teendővel jár nekik az átállás és 4-5 havi (!) teljes forgalmuk (vagyis az idei árbevételük) még mindig kifizetetlen, tartozik nekik az Animakönyv.
Bence szerint
sajnos elképzelhető, hogy a nálunk türelmesebb vagy kevésbé hangos, kevésbe előrelátó kiadókat ennél jóval nagyobb veszteség éri.
Arról, hogy pontosan mi zajlik az Animakönyvnél, nem kaptak tájékoztatást, a cégnél lévő fejetlenségre jó példa, hogy például április 19-én még azzal hívta fel a Napkút Kiadót az Anima vezetése, hogy kisebb raktárba költöznek, pár nap múlva már nem vették át az új könyveiket. „Csak egy hivatalos levelet kaptunk tőlük, miszerint befejezik a működésüket, és a könyveinket visszarendelték a nagykerek polcairól.”
Más kiadók nevében nem akart beszélni, de a Magyar Nemzet vasárnapi cikke szerint többen is jelezték, hogy gondok voltak a számlák kifizetésével. „Nem tudjuk, hány kiadóról beszélhetünk; úgy gondolom, több mint száz, de az is lehet, hogy több száz. Ennyi (kis és közepes) kiadót érint az ügy.”
Tovább koncentrálódik a könyvpiac
Golubeff Lóránt, a 2000-ben alakult Alinea Kiadó társtulajdonos-üzletvezetője a Forbes.hu-nak azt mondta, nekik is volt szerződésük az Animakönyvvel, ugyanakkor a cég nem kommunikálta feléjük sem, hogy bajban van. Mint mondta, az Animakönyv már évek óta késve fizet nekik is. Gyakran több hónapot egyben, amiből esetleg az utolsó a határidőn belüli, vagy az sem. „Mi néhány éve nem is adunk új könyvet nekik, csak a régi készletünket forgalmazták. Fontos, hogy ők kis nagykereskedők (voltak), a forgalmunknak csak néhány százaléka zajlott rajtuk keresztül. Ezért a bezárás nem renget meg minket és a magyar könyvpiacot sem.”
Lóránt úgy látja, az Animakönyvnek nem igazán volt versenyelőnye a többi disztribútorral szemben. Néhány hagyományos bolttal rendelkeztek, működött a webáruházuk, de minden bizonnyal nem érték el a méretgazdaságosságot.
A könyvpiac egészének igazából nem önmagában az Anima bezárása okoz gondot, hanem a piac további koncentrálódása. 15 éve még volt 4 nagy nagykereskedő. A Libri és a Bookline fúziójával, és az Alexandra bedőlésével kettő maradt.
Akkoriban még voltak független boltok, de ezek nagy része bezárt, mondta Golubeff Lóránt.
Borítókép fotó: Egy érdeklõdõ a Libri Könyvpalotában 2015. október 10-én, a harmadik Olvasás éjszakáján. Az esemény elsõdleges célja, hogy a könyves kultúrát, az olvasást mint örömforrást mutassa be.