Az ötödik évadra igazán bemelegedett az RTL üzleti showműsora, a Cápák között, mert rekord számú üzlet született – legalábbis a képernyőn. Cápás sorozatunkat folytatva most az 5-6. évad befektetéseinek sorsát néztük meg. Biztonsági táska, matekoktatás, diákkedvezmények, szuperokos chatbot és két kakukktojás: sneakerek és hamburgerek. Mutatjuk, miből mi (vagy mi nem) lett.
Az első két évad befektetéseinek sorsáról itt, a 3-4. évados dealek sorsáról pedig ebben a cikkünkben írtunk. Videó a legizgalmasabb befektetésekről pedig itt. A hetedik évad még fut, így nem tudjuk, ott hányszor csapnak egymás tenyerébe a cápák és a vállalkozók, de az ötödik évadban csúcsra jártak az ötletek: 29 csapat kapott ajánlatot (ebben a mentorálási, tanácsadási felajánlások is benne vannak) a cápáktól, és 22 esetben sikerült megállapodni egy vagy több befektetővel. A tényleg megvalósult befektetések ennél jóval kisebb szeletet tesznek ki (az ötödik évadban a fenti szám felét), és persze olyan is volt, ahol a cápa vagy cápák ajánlatát és feltételeit végül nem fogadták el az ötletgazdák. Ilyen a befektetések természete: a tényleges deal sorsát valójában a kamerán kívüli pénzügyi csekkolás, és a cégben esetleg már benn lévő befektetők is befolyásolják, a műsorban látható „egymásra találás” inkább az ötletnek és az adott termék vagy szolgáltatás piaci potenciáljának szól, a munka oroszlánrésze csak ezután jön.
Az ötödik évadban még nem érkezett új cápa, maradt a régi felállás: Balogh Levente, Balogh Petya, Lakatos István, Moldován András, valamint Tomán Szabina kerestek befektetést, a hatodik évadban aztán utóbbi négy év után kiszállt, Lakatos István pedig egy évados szünetet tartott (de a hetedikben visszatért).
A hatos évad viszont két új női cápával, Orbók Ilonával, a BDO könyvvizsgáló és adótanácsadó cég társtulajdonosával és ügyvezetőjével, és Varga Eszterrel, a kisvállalkozásokat hitelező, közel tízmilliárdos mérlegfőösszegű Pannonhitel Zrt. társtulajdonosával bővült.
Máté Kriszta, a műsor producere a Forbes.hu-nak elmondta*, hogy a 2023. őszi és a 2024. év eleji adásokban (6. és 7. évad) összesen 39 ajánlatból 15 nem valósult meg, vagyis a tényleges befektetési arány jobb volt.
A fennmaradó 24 dealt már vagy nyélbe ütötték, vagy még ugyan folyamatban van a tárgyalás, de ezeket is zárni fogják. Vannak olyan cápák, akik lassabban tárgyalnak, míg mások hamarabb megállapodnak a vállalkozóval – fűzte hozzá. A legutóbbi évadban volt olyan cég is, ahol az adás után további cápa szállt be, még plusz 51 millió forinttal, de arra is van példa, hogy a korábbi évadokban leütött befektetések óta a cápák több körben is újra befektetettek egy-egy társaságba.
„Nem vakrepülünk”
A Cápák közöttben már több befektetést is behúzó Lakatos István azt mondja, a kezdő vállalkozásoknál a befektetők beszállása után is sokszor hullámvasút az élet, de itt is igaz, hogy ami nem öl meg, az megerősít.
„Ha nem buksz nagyon nagyot, és ki tudsz lábalni belőle, akkor legközelebb már felkészültebb leszel.”
Sokszor azt látja, hogy amikor bejönnek a fiatal vállalkozók a műsorba, túl optimistán számolják ki a cég várható nyereségét, mert csak a pozitív tényezőket veszik számításba. Nem árazzák be a kockázatokat, és nem határolnak el forrásokat az általában bekövetkező negatív eseményekre, például, hogy ellopják a Facebook-fiókot és úgy hirdetnek vele, vagy hogy garanciális problémák lesznek az adott termékkel – mindkettő valós példa az egyik befektetése életéből. István minden cápás befektetésénél azzal kezdik, hogy elkészítik a következő évi üzleti tervet, ahol ezeket is belekalkulálják, majd havonta terv-tény ellenőrzés van.
„Nem vakrepülünk” – ez a jelszó. István öt céggel is együtt dolgozik az ötödik évad vállalkozói közül: a lentebb is részletezett SafeBeBaggel, a Cselessel, a Pulowear-rel, valamint a Tentével és az Okosmesével.
„A műsorban elhangzó befektetési ajánlatok nagy része megvalósul, erre én nagyon adok. Csak akkor nem történik beszállás, ha tényleg azt érzem, hogy áthidalhatatlan különbség van a felek között”
– mondja István. Volt olyan is (az 5. évadban, a FeedBackPack nevű vadcsapda-megfigyelő), ahol az adott termékkel kapcsolatban nem voltak kétségei, de a piacelérés tervezett költségeivel kapcsolatban már igen, és végül ezért nem fektetett be. Lakatos azt látja jó stratégiának a saját befektetéseinél, ha a cégek az egytermékes pozícióból kilépve kreatívan mennek előre a termékfejlesztéssel, vagy az adott termék mellé valami különleges szolgálatást is tesznek.
Több cápával és más angyalbefektetőkkel is beszélve az rajzolódott ki, hogy egyes, a műsorban leütött dealek kamerán kívül aztán azért esnek kútba, mert nem sikerül megállapodni a feltételekről a korábbi, már a cégben lévő intézményi befektetőkkel.
„Hiába hangzik el valamilyen szám a műsorban, a végén azt úgyis a már benn lévő intézményi befektető fogja mérlegelni és meghatározni”
– mondta egyik forrásunk. Ahol pedig állami gyökerű befektető van benn, ott még kisebb a rugalmasság.
De nézzünk meg több sikersztorit az 5-6. évadból, benne a legmagasabb értékelésű cégekkel és az azóta kibontakozó fejlődéssel.
A világ legokosabb chatbotja – Molin AI
Molin AI
Ki fektetett be a műsorban? Balogh Petya, Balogh Levente, Moldován András
Mennyit? Milyen feltételekben állapodtak meg a műsorban? 25-25-25 millió forint 3-3-3 százalékért.
Ezzel a befektetéssel a Molin AI kapta a cápáktól a műsor történetének egyik legmagasabb értékelését. A Molin AI mesterséges intelligencia alapú sales chatbotot fejleszt, amit a Londonban élő Tóth Benedek, a cég CEO-ja a világ legokosabb, ténylegesen AI-alapú, személyre szabott chatbotjaként prezentált a cápáknak. Bármilyen weboldal vagy webshop beépítheti a honlapjába és a saját, összes adatával taníthatja. A cápás befektetést egyelőre a csapat növekedésére költötték.
A deal rekord gyorsan megvalósult a műsorban leütött megállapodás szerint és befektetőként még egy személy csatlakozott pluszban. A cég azóta hasít, minden hónapban növelve az ügyfelei számát – közölte a Forbes.hu-val a STRT Invest. (Itt fontos megjegyezni, hogy Balogh Petya összes befektetését, beleértve a cápásokat is, apportálták a Petya által alapított és tavaly év végén tőzsdére lépett STRT Holdingba, aminek így közel hetven portfóliócége van.)
Másik „cápájuk”, Moldován András is rendszeresen egyeztet Benedekkel, jó befektetésnek tartja, hogy ő is beszállt a cégbe.
Tóth Benedek a Forbes.hu-nak pontos ügyfélszámot nem akart mondani, csak annyit, hogy tavaly év végi indulásuk óta havi 40 százalék körül nő ügyfeleik száma és a magyar mellett aktív piacaik közé tartozik az Egyesült Államok, Ausztria és Németország.
„Mivel Molin 90+ nyelven ért és ír, nem okoz különös nehézséget különböző országokat támogatni.”
Mostanra Molin a piac egyik legokosabb beépíthető AI ügyfélszolgálatos chatbotja webshopoknak. Képes például okos termékajánlásra, nevek, e-mailek, telefonszámok begyűjtésére, rendelések keresésére és módosítására vagy lemondására, és élő chat átadásra. „Rohamosan haladunk abba az irányba, hogy Molin teljesen egyedül megoldja egy online shop ügyfélszolgálatos és sales munkáját – fejtette ki Benedek.
Diákkedvezmények Kánaánja – Diverzum
Diverzum
Ki fektetett be a műsorban? Balogh Petya
Mennyit? Milyen feltételekben állapodtak meg a műsorban? 20 millió forintot 7 százalékért, emellett pedig két év szakmai mentorálást is kap Petyától a csapat.
László Miklós és Gyarmati Fanni cége, a 2021-ben egyetemi startupként indult Diverzum (amelyről itt írtunk), diákoknak kínál kedvezményeket partnerein keresztül. „Volt egy-egy olyan deal, amin tudtam, hogy nem akarok osztozni. Ilyen volt a Diverzum is. Ahogy megláttam őket, rögtön tudtam, hogy én ide be fogok szállni. (…) Nagyon jó sztori lett belőlük és nagyon örülök, hogy benne vagyok” – mondta Balogh Petya, a Diverzum egyik befektetője (több angyalbefektető is beszállt).
„Petya végül 20 millió forintot és ötmillió forint értékű mentorációt fektetett be 3,13 százalékért cserébe. (…) Ebben a körben más angyalok is beszálltak, mindenki ezen a 800 millió forintos cégértéken”
– mondta a Forbes.hu-nak Gyarmati Fanni. A magasabb cégérték oka, hogy a műsor után körülbelül fél évvel véglegesítették a befektetést, és ez idő alatt is gyorsan nőtt a cég.
A befektetéseknek köszönhetően bővült a csapat és elkészülhetett az applikációjuk, a felhasználóik 80 százaléka már ezen keresztül igényli a diákkedvezményeket. Petya az üzleti stratégia fejlesztésében is mentorálja a csapatot. „Ez hozzájárul ahhoz, hogy egyetemistaként induló fiatal vállalkozókból üzletemberekké válunk” – mondta László Miklós, a Diverzum társalapítója.
Az oldalra regisztrálni kell, majd igazolni, hogy a felhasználó még diák, és máris elérhetők a jellemzően 10-25 százalék közötti árkedvezmények. Egyre nagyobb márkák csatlakoznak a Diverzum partnerhálózatához, például a Nike, a Samsung, a foodora és a wigo. Emellett a diákok már kedvezményes áron vásárolhatnak könyveket a Líránál, bérleteket és jegyeket jónéhány magyar fesztiválra, valamint diákmunka lehetőségekhez is hozzáférhetnek extra juttatással.
Egyik legújabb partnerük a Gránit Bank, amellyel a Diverzumról érkező diákok 50 000 forint juttatásban részesülnek az ingyenes diákszámlájuk megnyitása után, és diákszervezetekkel is bővül partnerhálózat. Jelenleg 80 partnerrel dolgoznak és 210 000 diák veszi igénybe a különböző kedvezményeket, amelyekkel eddig 480 millió forintot spórolt meg felhasználóinak a Diverzum.
„A mentorálás szuper, Petyával nagyon egy hullámhosszon vagyunk, sokat tud segíteni, amikor kihívások merülnek fel. Körülbelül kéthavonta leülünk részletesebben beszélni, de amikor hirtelen merül fel valami, akkor is bármikor elérjük és ránk szánja az idejét, ezt nagyon értékeljük” – mondta Fanni a közös munkáról.
Okos találatjelző vívóknak – Calibur
Calibur
Ki fektetett be a műsorban? Balogh Petya, Lakatos István
Mennyit? Milyen feltételekben állapodtak meg a műsorban? 22-22 millió forint 22-22 százalékért, de felajánlották, hogy ha a Calibur hozza a terveket, akkor egy év után fejenként hét százalékot visszaadnak a cégből.
A Calibur csapata a világ első, vívók számára kifejlesztett okos és vezetéknélküli találatjelző rendszerét hozta a cápák elé. Lakatos István végül nem lett tulajdonos a cégben, mert a műsor után kiderült, hogy az alapítók mégsem szeretnének ekkora tulajdonrészt kiadni a kezükből, és kevesebb tőke is elegendő lenne nekik. Így végül csak Balogh Petya szállt be. „Abban maradtunk Petyával, hogy nem azt csináljuk, hogy mindenki megfelezi a pénzét és kevesebb százalékot kap, hanem csak az egyikünk fektet be, és ez ő lett. Egy bizonyos százalék alatt már nem éri meg a befektetőknek beszállni, mert ugyanakkora energiával túl kicsi hozamot tud csak realizálni” – mondta Lakatos István a Forbes.hu-nak. Petya és a STRT végül 12 millió forintért szállt be és ezért 33 százalékos tulajdonrészt kaptak.
„Aktívan folyik a közös munka, nincs társbefektető. A termékfejlesztés halad tovább a befektetett összegből, és már több fegyvernemre (a párbajtőr mellett tőrre és kardra) is kifejlesztették a találatjelzőt” – mondta Langmár Péter, a STRT Holding befektetési igazgatója, aki mentorként szorosan együtt dolgozik a csapattal.
Kákonyi Tibor, a Caliburt fejlesztő TechCruiser Kft. ügyvezetője és társtulajdonosa a Forbes.hu-nak elmondta: a befektetést szinte teljes egészében az alaptermék (vagyis a találatjelző) új verziójának kifejlesztésére költötték, nem arra, amit a cápáknak pitcheltek. (Az egy új, a lézerharchoz hasonló új csapartsportág létrehozására irányuló spinoff-projekt lett volna). Az új 550 euróba kerülő, tökéletesített találatjelzőjüket már elő lehet rendelni. Eddig elsősorban külföldi vívó- és sportklubok, országos vívószövetségek vásároltak tőlük, de magánszemélyek is veszik a Caliburt otthoni gyakorlásra.
Biztonsági táskák a golyóálló mellények anyagából – SafeBeBag
SafeBeBag
Ki fektetett be a műsorban? Lakatos István
Mennyit? Milyen feltételekben állapodtak meg a műsorban? István 32 millió forintos hitelért cserébe minden eladott táska után háromezer forintos royalty-t kért a teljes összeg visszafizetéséig. A csapat némi alkuval ezt 2 500 forint/darabra tolta le, és nyélbe is ütötték az üzletet. Ezek mellé István 10 százalékos tulajdonrészt kért.
Török Gergő és Vass Antal a számkódos zárral ellátott biztonsági táskákkal, a SafeBeBag-gel érkezett a cápákhoz, nem kisebb ajánlattal, mint hogy amelyikük szét tudja tépni a lopásbiztosnak mondott táskájuk alapanyagát, az ingyen megkapja a cégük felét. Ez senkinek sem sikerült, mert a táskák a kevlár szövetből készülnek, amiből a golyóálló mellények bevonata is van.
A forrást termékfejlesztésre használják fel, hogy ki tudjanak lépni az egytermékes kategóriából: elkészült a laptophátizsák, a törhetetlen bőröndkollekció béta verziója már gyártás alatt van, az idei negyedik negyedévben pedig egy olyan vákuumos hátizsák megalkotását tervezik, amiből a levegőt porszívóval (vagy a hozzá megvásárolható pumpával) kiszívva legalább kétszer annyi holmit lehet bepakolni, mintha a levegőt is becsomagolnánk.
A termékeket a vásárlók bevonásával fejlesztik. A nyár második felétől a termékeik elérhetővé válnak nagyobb marketplaceken, illetve a környező országokban is. Lakatos István a Forbes.hu-nak elmondta, hogy a műsorban bemutatott táskának voltak gyerekbetegségei, amiket garanciális javításban orvosoltak, majd a zár kicserélésével, a táska anyagának további megerősítésével és kisebb finomhangolásokkal már egy második körös fejlesztést is csináltak.
„Vannak szép színű strandtáskák, meg nagyon szép hátizsákok, meg sokféle bőrönd, de mi mindenben olyan különlegeset keresünk, amivel az átlagból kilógunk. Ez persze drágább, de nem annyival, mint amennyivel jobb”
– foglalta össze Lakatos.
Ha nem vagy zseni, akkor is lehetsz jó matekból – Rapid Matek
Rapid Matek
Ki fektetett be a msűorban? Balogh Petya
Mennyit? Milyen feltételekben állapodtak meg a műsorban? 20 millió forintot 20 százalékért, mellé mentorálást és szakmai segítséget is kap tőle a csapat.
Mégis hány gyerek nézne szabadidejében, önszántából olyan videókat, amelyek a matek tananyagot magyarázzák? A Rapid Matek tapasztalatai alapján már közel kétszázezren, így írtunk először a Rapid Matekról és annak Tik-Tok csatornájáról. Gódor Zola Rapid Matekja kétnapos matek felvételi előkészítőkkel indult, de social media lábat is építettek: már majdnem 290 ezer követőjük van TikTokon. Céljuk, hogy ne csak megértessék, hanem meg is szerettessék a diákokkal a matekot.
A Rapid Matekon a tananyag mellett tanulásmódszertant is oktatnak és a vizsgákra való mentális felkészítést is vállalják. A cápáktól online előfizetéses videótananyagokra (Rapid play videókurzus) kértek és kaptak pénzt.
A STRT holding azt mondta, Zola nagyon jól építkezik, idén tartotta meg az első érettségi fesztivált, és sikerült bővülni új tárgyakkal is. A befektetésnek köszönhetően bővült a csapat: Zola és párja is teljes munkaidőben dolgozik a Rapid Education sztorin (hiszen már nemcsak matek van, gőzerővel dolgoznak magyar, történelem, angol, fizika anyagokon is), és az alvállalkozói körüket – például videós, social és webfejlesztői csapat – is bővíteni tudták.
„Emellett az új ötletek, kurzusok (mint az Érettségi Fesztivál) tesztelésére költöttük a befektetést, illetve rengeteget forgatunk a social felületeinkre is, és elkezdtük a Rapid Cares programunkat is, ahol pro bono tartunk rendhagyó matekórákat” – mondta Zola. A Rapid Playen már a teljes felsőtagozatos (5-8. osztályos) matek tananyag fenn van közel 500 videóban, de terveik szerint a szeptemberi sulikezdésre felkerülj a teljes középiskolás matek is. A központi felvételire (amikor az ált isiből gimibe mennek a diákok) januárban közel 500 diákot, most az érettségire pedig pontosan 1100 tanulót készítettünk fel.
Petya mentorálásáról azt mondja: „Tökéletes.
Elérhető, ha szükségem van rá, egy-egy gondolattal óriásit tud lökni rajtunk; de cserébe nem ugrál a hátunkon, hogy »mi a helyzet?«, bízik bennünk, hogy jól csináljuk a dolgainkat.”
Akik több cápát is kikosaraztak és egy meglepő csavar
Cipőbiznisz nem, üdítőbiznisz igen – Balázs Kicks
„Pachert Balázs vagyok, 19 éves, most érettségiztem és a cipők cápája vagyok” – kezdte a pitchet Balázs, aki limitált kiadású, kisszériás sneakereket árul. Vállalkozásáról ebben a cikkünkben írtunk részletesen. A cápáktól a külföldi terjeszkedéshez kért pénzt, illetve arra, hogy ne csak cipőket, hanem kiegészítőket és ruhákat is tudjanak árulni. Ehhez 200 millió forintot kért 10 százalék részesedésért. Röpködtek is a cápák ajánlatai: Tomán Szabina 30 százalék tulajdonrészért adta volna meg a 200 millió forintot, Lakatos István 200 millió forint hitelt ajánlott, cipőnként 15 000 forint royaltyért a hitel duplájának visszafizetéséig és öt százalék üzletrészért. Moldován András azt mondta a műsorban, hogy
„az egy egész ritka eset, hogy befektetőként azon töröm a fejem, hogy vegyek-e egy jegyet 200 millióért valakihez, akitől tanulhatok valamit. Mintha te tennél nekem szívességet, hogy ebbe beszállhatok.”
Ő 100 millió forintot ajánlott 10 százalékért, Balogh Levente pedig vagy András mellé társult volna ugyanennyivel, vagy 200 millió forintért 20 százalékot kért volna. Balázs nem fogadta el egyik ajánlatot sem.
Az azóta eltelt időben cápák nélkül is növelni tudta a bevételét: a 2022-es 933,7 milliós árbevétel és 90 millió forint feletti adózott eredmény után tavaly már 1,5 milliárd forintos forgalmat csináltak.
Sőt még a Cápás közöttes szereplés előtt, 2022 év végén bezárt az első, Csalogány utcai húsz négyzetméteres üzlete és megnyitotta jóval nagyobb, Károly körúti boltját (igen, ez volt az az ominózus üzlet, ahonnan rögtön a nyitás utáni napokban elloptak egy 4,5 millió forintos sneakert), amit celeb- és politikuslátogatásokkal is igyekeznek felhájpolni Majkától és Jákob Zoltántól kezdve Szijjártó Péterig és Magyar Péterig. Itt már több mint tíz ruhamárka termékeit is árulják.
A csavar a végére maradt: Balázs Balogh Leventével jelentett be egy közös vállalkozást most májusban. A közös üdítőital-biznisz keretében egy, a Prime-hoz hasonló italt fognak gyártani és árulni. A Zord névre keresztelt üdítőt most pénteken leplezik le, és a Márka Üdítőgyártó Kft. gyártja majd.
Csak megnyugtatásért jöttek? – Simon’s Burger
A Simon’s Burger csapata, vagyis Tóth Simon és bátyja, Máté a hazai és külföldi franchise-terjeszkedéshez kért pénzt a cápáktól. A smashed burgerek és Simonék sztoriját ebben a cikkünkben írtuk meg. A műsorban 5 százalékos részesedést ajánlottak 100 millió forintos befektetésért cserébe.
„Mondok egy furcsát nektek: senkire nincsen szükségetek” – mondta Varga Eszter, aki szerint a fiúk inkább csak megnyugtatásként jöttek a műsorba, mire a hamburgerekben is utazó (a Jack’s Burger tulajdonosa) Moldován András hozzátette, hogy azért ő itt van.
„Nem pontosan értem még, miért kellene 100 millió forintot fizetnem azért, hogy megcsináljak egy olyat, amilyet én magam nem tudtam megcsinálni a sajátomból. Mert a tiétek már most jobb, mint az enyém
és több benne a potenciál, mint az enyémben.” Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy ez a sztori is elfáradhat előbb-utóbb. Balogh Levente 100 millió forintot ajánlott 25 százalékért, Orbók Ilona 100 millió forintért 5 százalékot, de emellett a profit 50 százalékát kérte, valamint vétójogot a döntéseknél. Tíz százaléknál többet viszont a fiúk nem akartak kiadni a kezükből, így nem született deal.
És itt még nincs vége
Közben a hetedik évad is kiemelkedő nézettséggel fut, sőt bejelentették a nyolcadikat is. Idán áprilisban a hónap legnézettebb RTL-es műsora a 18-49 évesek körében a Cápák között nyitó epizódja volt 19,9%-os közönségaránnyal. A műsor népszerűsége továbbra is töretlen a fiatalok körében, a 18-39-es korosztályban 24,2%-os nézettséget produkált.
Hamarosan jövünk az 5-6. évad legfurcsább befektetésivel, majd a hetedik évad bombaüzleteivel.
* A cikkünket utóbb egészítettük ki Máté Kriszta producer nyilatkozatával.