A korábban becsültnél is többe kerül a magyar adófizetőknek az, hogy a kormány 35 évre koncesszióba adta egy magáncégek alkotta konzorciumnak a hazai autópálya- és gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. A pályázaton a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeihez tartozó magántőkealapok nyertek.
Mi történt? A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc százszázalékos tulajdonában van.
Hogyan derült ki? A lap több mint egy év pereskedés után kapta meg az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit a Nemzeti Koncessziós Irodától (NKOI). A szerződés nyilvánosan elérhető, de az NKOI nem tette elérhetővé a mellékleteit, pedig azokból derül ki, hogy kik a titokzatos tőkealapok végső tulajdonosai, és mekkora összegre lesz jogosult a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) koncessziós társaság. Az már korábban kiderült, hogy a nyertes konzorcium összesen hét magántőkealapból áll: Themis, Vesta, Cronus, Via, Konzum PE, Opus New Way, Opus Bridge.
A mellékletek szerint Szíjj László úgy nyilatkozott, hogy ő a tulajdonosa a Themis, a Via, a Vesta és a Cronus magántőkealapnak, Mészáros Lőrincé pedig a Konzum PE, az Opus New Way és az Opus Bridge magántőkealap.
Mennyibe kerül pontosan ez az adófizetőknek? Korábban csak becsülni lehetett ezt az összeget, de a mostani dokumentumok szerint a szerződés lényegesen magasabb összeget, 15,073 ezer milliárd forintot tartalmaz. A később bekerülő szakaszokkal együtt a szerződés értéke már 17,29 ezer milliárd forint. Ezek nettó összegek, vagyis nem tartalmazzák a 27 százalékos áfát. A 35 éves koncessziós időszak alatt 684 milliárd forintot kereshet Szíjj László és Mészáros Lőrinc az autópályák üzemeltetésén