A gazdaságfejlesztési miniszter már a múlt héten jelezte, nem kizárt az ársapka újbóli bevezetése.
Mi történik? Nagy Márton az Index kérdésére elismerte, azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzanak be az üzemanyagárakba. A nemzetgazdasági miniszter szerint ha a profittartalom csökken, attól még lehet nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat, így nem fél attól, hogy ellátási problémák ütnék fel a fejüket, ahogy az a legutóbb is történt.
Mi ennek a jelentősége? A gazdaságfejlesztési miniszter a múlt héten jelezte, nem kizárt az ársapka újbóli bevezetése, de vannak más eszközök is, például az árrés szűkítése. Csakhogy a gazdasági szereplők és érdekképviseletek szerint megvan a magyar kormány mozgástere az üzemanyagok árcsökkentésére: lefaraghat az érintett termékek mintegy 50 százalékos adótartalmából. Magyarán árstop nélkül is csökkenthető lenne a jövedéki adó, az áfa, eltörölhető lenne a különadó, és ezzel megmaradna a normál piaci működés is.
Mennyi az annyi? Nagypénteken érte el a 2024-es csúcsot a benzinár, ami csak márciusban egy hónap alatt literenként 28 forinttal nőtt. A benzin legutóbbi tavaly szeptember végén került a mostaninál többe, akkor 647 forint volt a literenkénti átlagára. Az ársapkás időszak torzító hatásaitól eltekintve a legdrágább tavaly szeptember közepén volt a benzin, akkor 662 forint volt a literenkénti átlagára. A dízel ára év eleje óta enyhébben nőtt, de a január 1-jei áránál úgy is 8,8 százalékkal magasabb, hogy az utóbbi egy hónapban lényegében stagnált, 641 és 648 forint között változott.
Hogyan tovább? Az olaj ára a világpiaci és világpolitikai helyzet miatt várhatóan még tovább fog emelkedni, ez pedig a hazai kutakon is további drágulást vetít előre. A Magyar Ásványolaj Szövetség múlt pénteken a Forbes.hu-val azt közölte, hogy hazai és régiós üzemanyagár-információkkal bővül a honlapjuk, e szerint a hazai dízel és benzin ára a harmadik–negyedik helyen a környező országok közt. Ugyanakkor kormányzati cselekvés nélkül könnyen a régiós élmezőnybe kerülhetünk.