A francia Recommerce által kipofozott telefonokkal erősítse a vállalat a használt termékek piacán, és tenné hangsúlyosabbá a körforgásos gazdaság stratégiáját.
Európában egyre nagyobb szerepet kapnak a felújított telefonok, amelyek néhány évvel ezelőtt már Magyarországon is felbukkantak. A növekvő érdeklődést látva a Telekom is úgy döntött fél éve, hogy beemeli ezen termékeket a választékába.
Már csak azért mert, ezek a termékek passzolnak a cég tavaly lefektetett vadonatúj stratégiájába, amelyben minden korábbinál fontosabb szerepet kap a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság. Most pedig eljött az idő, hogy a vállalat értékelje az elmúlt hat hónap során e téren elért eredményeket, és levonja a megfelelő következtetéseket.
Kreisz Norbert, a Magyar Telekom termékmenedzserétől megtudtuk, hogy az első körben mintegy 10 000 darab ilyen modell talált gazdára hazánkban, ami a teljes értékesített állomány 2-3 százalékát teszi ki.
Mindezt úgy sikerült elérni, hogy a hagyományos boltokban ezek a termékek nem találhatóak meg, csak a webáruházon keresztül lehet őket beszerezni. Jelenleg 18 darab ilyen eszköz található meg a vállalat kínálatában, egy pár Samsung és jóval több Apple modell. Az eddig ez utóbbi, amerikai vállalat termékeit keresik a vásárlók túlnyomó többségben.
A tapasztalatok szerint a fiatalok azok, akik elsősorban felújított telefonban gondolkodnak. Ennek minden bizonnyal az az oka, hogy ők egyrészt nyitottabbak az újdonságokra, másrészt pedig így a megszokottnál olcsóbban juthatnak egy jó állapotú, megbízható, de menő készülékhez. Jelenleg ugyanis durván 50 000 forinttal kerül kevesebbe egy felújított telefon, mint egy gyári. A Telekom erre a területre trendkövetőként lépett, de ennek is oka volt. A cég ugyanis teljes körű csomagban gondolkodott, amelynek része például a különféle előfizetési konstrukciók kidolgozása vagy a megfelelő logisztika biztosítása. Ez pedig időt vett igénybe, és emiatt jelentek meg a felújított készülékek csak a 2023-as karácsonyi szezonban a portfólióban.
Mi az, hogy felújított?
A Kantar piackutató cég felmérése szerint Magyarországon a népesség 14 százaléka használt, és 3 százaléka felújított telefont használ. A különbség közöttük, hogy ez utóbbi csoport tagjait szakértők átnézik, szétszerelik, megtisztítják, kicserélik a problémás vagy elöregedett alkatrészeket, törlik a háttértárat, valamint újjáépítik és végül letesztelik.
Ebből fakadóan az állapotuk elméletileg nagyon közel van a gyári modellekéhez, és akár évekig lehet őket használni gond nélkül. Újnak nyilván nem lehet nevezni őket, de az sokat elárul a megbízhatóságukról, hogy a Telekom két éves garanciát kínál ezekre a berendezésekre.
Magát a felújítást nem a Telekom végzi, hanem a Recommerce nevű, erre specializálódott vállalat.
Ez a társaság intézi a használt telefonok begyűjtését, szállítja el romániai vagy franciaországi üzemeibe, ahol a tényleges munka zajlik. Az policy része, hogy a készülékek ne hagyják el a kontinenst, tehát nem tervezik, hogy mondjuk Kínába vagy Vietnámba szállítják majd valamikor a javításra váró készülékeket az olcsóbb munkaerő, és az alacsonyabb költségek miatt. Egyrészt ezzel is csökkenteni kívánja a vezetés a karbon lábnyomot, másrészt pedig azt is fontosnak tartják, hogy Európában teremtsenek munkahelyeket, hogy itt maradjon a pénz.
Van értelme?
A 2009-ben alapított francia cég több mint húsz országban van jelen, éves bevétele meghaladta tavaly a 150 millió eurót, és 800 000 terméket értékesített a Telekomhoz hasonló partnerein keresztül.
180 alkalmazottat foglalkoztat a Recommerce, amely tehát alaposan kibővült a 4 fős induló stábhoz képest.
A jelek szerint a felújítás tehát gazdaságilag megéri, de ennél is fontosabb a dolog környezetre gyakorolt pozitív hatása.
Egy modern okostelefon legyártásához átlagosan 268 kilogramm (!!) nyersanyagot használnak fel, és 66 kilogramm szén dioxid keletkezik ennek során. Egy modell újjávarázsolásához viszont 87 százalékkal kevesebb szén dioxidra van szükség, és 154 kilogramm nyersanyagot lehet megspórolni.