Mit gondol a piacvezető műszaki lánc feje a kütyüket nála fele- vagy harmadannyiért áruló webshopról? Hát azt, hogy megtévesztő ajánlatokkal szerinte nem lehet bizalmat építeni.
Temu-akták
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Új rovat a Forbes.hu-n Vaszkó Ivánnal: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések.
Legutóbb: most akkor hol akadnak el a csomagok?
„Még nem próbáltam ki” – zárjuk interjúnkat Szilágyi Gáborral, a MediaMarkt Magyarország ügyvezetőjével. Természetesen a Temuról kérdezzük.
„A környezetemben volt, akinek bejött, és volt, akinek nem. Én megbízható kereskedőtől szeretek vásárolni.”
Bevállalós kommentár ez az ország legnagyobb műszakicikk-kereskedőjétől. A német eredetű áruház a GKID legutóbbi, 2022-es becslése szerint online is a műszaki kategória legnagyobbja, és az összes e-kereskedő körében is csak a két régiós webpláza, az Emag és az Alza előzte itthon.
Röviden a piacról
Az elmúlt másfél év kellemetlen meglepetéseket hozott a magyar e-kereskedelemben. A kiskereskedelem online súlya csökkenőben az offline arányához képest. A magyar MediaMarktnál sincs ez másképp, még mindig durván 80–20 százalék a forgalmi megoszlás a hagyományos üzletek javára (az online, de helyszíni átvétellel leadott rendeléseket az online forgalomhoz szokták csapni).
Reálértelemben is csökkenőben a teljes magyar e-kereskedelem, hosszú ideje csak az éves infláció mértéke alatt tud bővülni a piac.
Bár reprezentatív piackutatásuk alapján a fogyasztók anyagi kilátásai még mindig inkább negatívak, a MediaMarkt most optimistább, mint amennyire az inflációs válság közepén volt. Az utolsó negyedév bevételei még mindig 2,8 százalékkal az előző év azonos időszaka alatt voltak, de forgalmi szempontból túl vannak a nyári mélypontokon, 2024 elején pedig további felfutást tapasztaltak.
Közeli tervek
Ha nem is sebtiben, de a cég szeretne belépni a felújított termékek piacára, ha úgy alakul, már idén, bár erre nagy összegben ne fogadjunk. A Rejoy példájából tudjuk, milyen bonyolult felhúzni egy használt termékes üzletágat, cserébe brutális potenciál van benne, nemcsak fenntarthatósági, de üzleti szemponból is.
Nyáron a MediaMarkt új raktárba költözik, amint ehhez megépül Ecseren a Waberer’s új, 47 ezer négyzetméteres logisztikai központja. Utóbbi alapozhat meg ősszel a webshop teljeskörű megújulásnak, ami pedig annak, hogy a német MediaMarkt mintájára nálunk is piacteresedni tudjon az oldal, vagyis külsős műszaki partnerek is kereskedhessenek rajta.
Ja, és persze nyakunkon a foci-Eb, ezzel együtt pedig sok háztartásban a menetrendszerinti lapostévé-vásárlás időszaka, amit sokan hónapokig halogattak az itthon tomboló élelmiszerinfláció alatt. Utóbbit felváltotta a szolgáltatásinfláció, a kilátások nem a legjobbak, de most ne erre koncentráljunk.
„A Temu itthon 10 százalékot is nyerhetett”
A Temu jött, látott, és még nem tudjuk, győzött-e, de így is sokan nyögnek miatta. Az első becslések szerint a kínai piactér 2023 utolsó negyedévében máris a második legnagyobb forgalmú webáruház volt itthon. Ergo előzhették a MediaMarktot is, akik bár bőven máshova pozícionálják magukat a 250 forintos szilikon karkötők Kánaánjához képest, bizonyos tekintetben mégis egymás konkurensei.
Nem teljes az átfedés, de azért kütyük, kellékek, gaming perifériák, kis háztartási gépek terén mégiscsak van mit csipegetnie a filléres webshopnak az elektronikai lánc kosarából. Ezért is voltunk kíváncsiak, mit gondol a Temu-jelenségről egy piacvezető lánc feje.
Szilágyi Gábor szerint az ő forgalmuk kétharmadát a nagy háztartási gépek, tévék, mobiltelefonok és számítástechnikai termékek adják. „A Temu nem ezekben erős, hanem az olcsó, 5–10–15 ezres árszegmensben. Ott viszont borzasztóan. Ebben a sávban sokkoló hatású élményt kínálnak, itthon hasonló terméket két–háromszoros áron tudsz csak megvenni.”
Valamennyit tehát megérezhettek a Temu-hatásból. Tisztán mégsem tudná különválasztani tőle a tavalyi utolsó negyedévben tapasztalt, még mindig pesszimista fogyasztói hangulatot.
„Talán pár százalékpontot tőlünk is elcsíphettek, de árszegmensre bontva az online forgalmunkat, nálunk nem történt annyira radikális változás, mint amit máshol látunk. Országos szinten már közel tíz százalék piacrészt nyerhettek.”
Bárhogy is legyen, levegőt még azért kapnak a Temu mellett. „Van most körülöttük egy hájp, ami szinte csak erre a nagyon agresszív árazásra és marketingaktivitásra épül. Mondhatni, vásárolják a piacot, nemcsak nálunk, de egész Európában.”
Szilágyi szerint huzamosabb ideig nehéz lenne tartani azt a szintű hirdetési aktivitást, amit a Temu diktál, és szerinte Temu-oldalról sem fenntartható az anyacég robusztus, milliárd dolláros nagyságrendű marketingköltése. Ő legalábbis így értelmezi azt, amit pár napig a magyar hirdetőpiacon láthattunk: a Temu tulajdonképpen nullára tekerte a google-ös hirdetéseket, a lehetséges magyarázatokról itt és itt írtunk. (A Growww Digital erről szóló indexe szerint azóta újra aktívabban hirdetnek Magyarországon.)
Itthon a Temuval szembeni ellenhangulat legfőbb lobbistája az Ecommerce Hungary nevű e-kereskedelmi érdekszervezet. Bár utóbbinak a MediaMarkt is tagja, eddig nem igazán hallatták hangjukat.
Szilágyiék nem szeretnek, mint mondja, „politikai jellegű akciókban” részt venni, másrészt inkább „azok a kereskedőtársak léptek most fel, akiknek a forgalmát jobban megérintette a Temu”. A Gazdasági Versenyhivatal a hetekben indított vizsgálatot a kínai óriás európai üzemeltetőjénél „nem létező kedvezmények” és „pszichés nyomásgyakorlás” gyanúja miatt.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!
„Ők ilyet nem tudnak felépíteni”
Most akkor az van, hogy már alig fogunk plázába járni olcsó ruhát, kütyüt venni, hanem otthon gyorsan kosárba dobálunk mindent, hála a Temunak? Ha belegondolunk, valahol edukatív hatása is lehet annak, hogy az online shoppingtól eddig ódzkodó idősebb korosztályok is egykettőre beletanulhatnak a párkattintásos vásárlás rejtelmeibe. Kérdés, milyen áron.
Szilágyi szerint tényleg elképzelhető, hogy bizonyos fast fashion divatházak, kozmetikai láncok offline forgalmában mérni lehetne a Temuhoz hasonló filléres platformok elszívó hatását. Ők a MediaMarktnál ilyet nem tapasztaltak.
„Van egy árszint, ami fölött már nagyon sokat számít a minőség, a bizalom, a garanciális háttér, és hogy később is számíthatsz-e a kereskedőre – véli Szilágyi. – A műszaki szektorban inkább hosszú távon vásárolunk, nem úgy, mintha pólót válogatnának.”
Másfelől a Temu szerinte bizonyos kategóriákban kvázi „megtévesztő” ajánlatokat dobál elénk. „Felhasználóbarát applikáció, attraktív fotók… csak nem biztos, hogy mindig azt kapod, amit a kép alapján rendeltél, főleg ruháknál. Nem biztos, hogy ezzel lehet lojalitást építeni. Ha még a marketingköltésből is lejjebb vesznek, az árelőnyük se lesz már meg, és ez ki fogja egyenlíteni a versenyt.”
Szilágyi szerint globális e-ker óriások ellen egyértelműen omnichannel, tehát többcsatornás kereskedelemmel lehet védekezni. Hiszen a Temu nem fog üzletet nyitni a Westendben, te pedig kereskedőként mindig oda tudsz allokálni több forrást, ahol arra épp szükség van, amiből végül az online és offline bizniszed is profitálni fog.
„Ha megmarad a tőkeerő a kínai piacterek mögött, és nem csak a Temuról beszélek, akkor csak ez a modell véd meg. Ők ilyet nem tudnak felépíteni.”
A borítóképen Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezetője egy korábbi háttérbeszélgetésen. Fotó: MediaMarkt Magyarország.