Hámori Barbara megreformálta a magyar gyártású fikciós sorozatokat, milliókat ültet le a tévé elé, cége, a Scripted Productions pedig milliárdos bevételt termel. A városi lány falusi sorozatokat ír és rendez, és most a game showkban robbantana nagyot. A teljes sztori az áprilisi Forbesban.
„Átküldték az epizódot, és olyan gagyi volt, hogy nem akartam hinni a szememnek.” 2016-ban, amikor Hámori Barbara megnézte a nálunk később A mi kis falunk néven befutott sorozat eredeti, szlovák verzióját, a reakciója finoman szólva sem volt pozitív. „Magyar televíziós szemmel pocsék anyag volt, ugyanakkor elkezdtem megérteni, hogy itt paradigmaváltásra van szükség.” A Horná Dolná Szlovákiában pokoli erős számokat hozott, a teljes lakosság 57 százaléka nézte. „Addig mindenki azt hitte, hogy az amerikai sorozatokon szocializált magyar közönségnek magyarosított NCIS meg Helyszínelők kellenek. Ekkor lett világos, hogy nincs így.
A kelet-európaiaknak kelet-európai tartalmat kell gyártani.”
Barbara ekkor még a Content Lab and Factory égisze alatt dolgozott Kapitány Ivánnal és Kapitány-Diószegi Judittal. Csakúgy, mint később a Scripted Productions-nél, független gyártóként maguk fejlesztettek fikciós termékeket, és házaltak velük. Meglátták a sorozatban a fantáziát, és leforgatták a pilotrészt. „Bevittük a TV2-höz, és kiröhögtek minket. Az RTL-nél azt mondták, érdekes, kutassuk le – mondja Barbara. – A fókuszcsoport felrobbant, még sosem láttam ilyet. Egyszerűen megőrültek érte.” Az eredmények meggyőzték az RTL-t: megrendelte az első évadot a pajkaszegi falusi lakosság humoros mindennapjairól. Az első epizód a 18–49 éves lakosság körében több mint 33 százalékos közönségaránnyal kezdett, és ma is a csatorna egyik zászlóshajója.
„Elindult a bukolikus időszak az életemben. Én lettem a fővárosi kislány, aki falusi sorozatokat ír és rendez.” Barbaráék olyan terméket raktak le a magyar médiapiacra, ami nemcsak kimagaslóan sikeres lett, de kilőtte az új trendet is, a falusi vonalat. A Drága örökösök, majd később a Keresztanyu négy-négy évadját is 800 ezren nézték. „Barbara figyeli és észreveszi, kinek mire van szüksége, és nagyon proaktívan jön az ötleteivel. Ugyanez történt a Drága örökösöknél is – mondja ezt már Kolosi Péter, az RTL tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese. – A telenovella reneszánszát neki köszönhetjük.”
A játék- és szórakoztató műsorokban is első akar lenni
„Gyerekek, mi lenne, ha végre elkezdenénk műsort csinálni?!” 2024 márciusában járunk az RTL székházában, a The Floor – Csak egy maradhat forgatásának vezérlőjében. Nagy az izgalom és a feszültség, az új formátum egyik első adását veszik fel. A vezérlőben, mint egy karmester, kézzel és hanggal vezényel a műsor rendezője, Füri Dávid, a háttérben Bányai Gábor, a hazai kvízműsorok tapasztalt kreatív szakembere épp újramondatja Szujó Zoltán műsorvezető felkonfját.
Barbara a vezérlő közepén ül, hanyagul feltett lábakkal, és az egyszeri megfigyelő azt hinné, unatkozik show-jának felvételén. Pedig figyel.
„Színes a felhozatal, szép munka! Ne ezt a macskajancsit! Válasszunk végre egy jó karaktert, hogy történjen valami!” Barbara kontrollmániája legendás, Kolosi szerint a produkcióknál mindent ellenőrizni akar, ami jó, de néha a kollégáknak sok lehet. Pláne, mert időnként bicskanyitogató stílusban tud beszélni. Leállás, a rendező instruál, az operatőrök ismét elindítják a felvételt.
A hazai fikciós sorozatok nagyasszonya új terepre váltott, és már nemcsak a telenovellákban, hanem a játék- és szórakoztató műsorokban is az első számú versenyző akar lenni. Rutinja itt is megmutatkozik, pár perc alatt repkednek az instrukciók, mit falnának a nézők. „Szóljunk a versenyzőnek, hogyha nem tudja a választ, inkább tippelgessen. Indítsuk már be ezt a műsort!”
Arról, hogy Barbara miben látja előnyét a többi gyártóval szemben, hogy forgatott fel egy tévécsatornát alig harmincéves programigazgatóként, mikor volt éhenhalási szindrómája, valamint milyen hatással volt pályaválasztására egy sáskajárás, az áprilisi Forbes magazinban olvashatsz.