Eddig a csapból is a Temu folyt, most viszont lényegében leálltak a filléres kínai webshop online hirdetései Magyarországon. Simán lehet, hogy az állítólagos logisztikai gondok miatt.
Temu-akták
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Új rovat a Forbes.hu-n Vaszkó Ivánnal: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések.
Legutóbb: a Temu (nem is annyira) titkos fegyvere.
A Growww Digital nevű digitálismarketing-ügynökség Temu-hirdetéseket követő eszközéről, a Temu Indexről korábban szintén a Temu-aktákban számoltunk be. Most csak nagyon röviden: indexük lényege, hogy 0 és 100 között egyetlen mérőszámba sűrítve mutatja meg, hogy egy százas skálán milyen intenzitással nyomul a Temu a Google hirdetési platformján, avagy mennyit költ nálunk ún. shoppinghirdetésekre a cég, a Google pedig milyen gyakorisággal dob fel temus termékeket. Minél magasabb a szám, annál több a Temu-hirdetés, ilyen egyszerű.
Mint tudjuk, a Temu embertelen pénzeket költ marketingre világszerte, így nálunk is. Igen ám, a Growww Digital szakemberei viszont hétfőn napközben furcsa jelenségről számoltak be a Forbes.hu-nak: a Temu Index magyar piacra vonatkozó része április másodika óta nullát mutat. Zérót. Pedig előtte teljesen ledominálta a google-ös hirdetéseket, 70–90 között ugrált a mutató, ahhoz képest most szinte jelentéktelen, vagy konkrétan nincs is hirdetési jelenlét.
Itt van napi bontásban a magyar index:
Itt pedig hetiben:
Ami a facebookos hirdetéseket illeti, itt is brutális a helyzet. Három releváns hirdetési fiókból egy (!) darab aktív hirdetésük fut Magyarországot célozva, olvasta ki a Growww Digital a Meta Hirdetéstárban látható adatok alapján. Kontextus: az utóbbi fél évben körülbelül 55 ezer darab hirdetést indítottak magyar célzással.
Vajon mi a szélcsend oka?
Egy érdekes magyarázat lehet, hogy logisztikai nehézségekkel küszködik itthon a webshopóriás, legalábbis erről árulkodhat a legnagyobb magyar nyelvű, Temu-vonatkozású, nyilvános Facebook-csoportban tomboló panaszáradat.
Itt a júzerek hetek óta megnövekedett kiszállítási időről írnak, és hogy a csomagkövető aloldalak szerint ahogy a szállítmány megérkezik az országba vámellenőrzésre, belassul vagy megakad a csomagkézbesítés. Van olyan anonim júzer, aki magára a Temu egyik csomagszállító partnerének, a DPD alkalmazottaként hivatkozik. Ő arról írt a napokban, hogy túl van terhelve a rendszer, és hogy a csomagfeldolgozó kapacitás többszöröse érkezik be repülőn. Megkérdeztük a DPD sajtóosztályát minden állításról, amint válaszolnak, beszámolunk róla.
„Láttuk ezt a jelenséget a covid során – mondja a Forbes.hu-nak a Growww Digital ügyvezető partnere, Szabó László. – Amikor a megemelkedett keresletet nem tudták a meglévő infrastruktúrával kiszolgálni az e-kereskedők, a logisztika volt a szűk keresztmetszet. Ilyenkor több piaci szereplő a hirdetési aktivitásából vett vissza. Ergo bejött a lemenedzselhető megrendelésszám a hirdetések nélkül is.”
Kevésbé lehetséges, de nem kizárható magyarázat a Gazdasági Versenyhivatal nemrég indított vizsgálata a cég ellen, vagy akár az előtte és utána kerekedett PR-ellenszél. De a fenti forgatókönyv hangzik a leglogikusabbnak.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!
Hogy hogyan tovább?
Szabó szerint két út lehetséges.
- Vagy véget ért a Temu bevezető kampánya nálunk, vagyis a gigantikus költések után visszább fog venni és átáll egy megtérülés-alapú szemléletre,
- vagy pedig nemsokára ugyanolyan tempóban, ugyanakkora zajjal fogja leteríteni az online hirdetéseket.
„A hirdetési csend olyan, mintha egy hurrikán szemében lennénk, ahol per pillanat nincs vihar. Ebben az esetben a mostani hirdetési csend megtévesztő lehet, és azzal számolnék, hogy hamarosan újraindulnak a Temu magyar hirdetései”
– mondja Szabó a Forbes.hu-nak. A magyar e-kereskedőknek azt javasolja, hogy most használják ki a szélcsendet. „Ilyenkor kell hirdetőként benyomulni a keletkezett vákuumba.”