A magyar hatóság kikényszerítheti a Temutól, hogy hagyja abba a „nem létező kedvezmények” kiírását és a „pszichés nyomásgyakorlást”. Csak pár példa azokból a vádakból, melyek alapján versenyfelügyeleti eljárás indult a filléres kínai webshop ellen. A magyar e-keresek, sőt még a Temu is reagált a Forbes.hu-nak a friss fejleményre.
Temu-akták
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Új rovat a Forbes.hu-n Vaszkó Ivánnal: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések.
Legutóbb: ki itt felmondasz, hagyj fel minden reménnyel.
Elindult. Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu európai működtetőjével szemben, jelentették be szerda délelőtt, „a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt”.
A mozgolódás már február végén elindult, amikor is a GVH több beérkezett bejelentés alapján elkezdte vizsgálni az online kínai piacteret. Alig több mint két hét kellett hozzá, hogy ezt követően a hivatalos eljárás is elinduljon.
Az ügy zászlóvivője a magyar e-kereskedőket tömörítő Ecommerce Hungary (ECH) volt, ahol már korábban bejelentették, hogy versenyjogi beadványt készülnek tenni a Temu miatt, amiben az általuk jogsértőnek vélt gyakorlatokat gyűjtik össze. Végül meg is tették a saját bejelentésüket.
GVH: Akár a csoportszintű bevételek 13 százalékát is beszedhetjük
A GVH közleménye – röviden –
„nem létező kedvezményeket, pszichés nyomásgyakorlást és félrevezető zöld üzeneteket”
észlelt a platformon. Avagy problémásak lehetnek az „akár 95 százalék kedvezmény” jellegű üzenetek, a „majdnem elfogyott”-féle sürgetések és a „jót tenni a világgal”-szerű kijelentések is.
A jogsértés még nincs kimondva a GVH részéről, erre három hónapon belül kerülhet sor leghamarabb, kivéve ha indokolt esetben élnek a vizsgálat kétszer két hónap meghosszabbításával. A maximum kiszabható bírság enyhén szólva megmosolyogtató, a GVH szerint
„az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13 százaléka”.
A Temuról beszélünk, globális szinten 16 milliárd dollárra becsülik a tavalyi éves bevételeiket. Az államháztartási hiányunkat rendberakná – viccelhetnénk, no de tényleg reális egy ekkora bírság? Egyáltalán bírság lesz a vége? És mit mond erre a cég maga? A Forbes.hu a Temut is elérte, hogy reagáljon az eljárásra.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!
ECH: Üdvözöljük a lépést, egyértelmű elmarasztalás lesz
„Egy átlagos eljáráshoz képest gyorsan eljutottak eddig a pontig, üdvözöljük ,hogy ilyen gyorsan léptek egy olyan esetben, ami a fogyasztók ekkora rétegét érinti” – kommentálta a GVH bejelentését az ECH alelnöke, Zabari István a Forbes.hu-nak.
Zabari szerint „nyilvánvaló, hogy azok a szabályok, amik nagyon tisztán le vannak fektetve a hatóság részéről, sérültek”, a Temu-jelenség pedig itthon „óriási piacelvétellel, valamint komoly áfabevétel-hiánnyal és munkahelymegszűnéssel járt”. Így Zabari „egyértelmű elmarasztalásra” számít a GVH részéről, ahogy arra volt is itthon precedens más tech óriások ügyében, erről később.
A maximumbírságról Zabari azt mondta, a bírság vagy korrekció tényleges mértéke a hatóság álláspontján fog múlni, miután megvizsgálták az elért fogyasztók bázisát és a náluk esetlegesen okozott károk mértékét.
„Nem az a célunk, hogy büntessék meg őket, sőt mi üdvözöljük a versenyt.
A Kifli.hu például a legjobb innovációt hozta külföldről a piacra. De minket annyi jogszabály érint, hogy emiatt minden szavunkat megfontoljuk és százszor újragondolunk egy reklámbannert is. Úgyhogy mi egy dolgot szeretnénk elérni: esélyegyenlőséget” – mondta a magyarországi e-kereskedők helyzetéről Zabari.
Zabari a GVH által észlelt, lehetséges gondok közül egy pontot hiányolt, amit ők, ECH oldalról szintén észleltek a platformon: a költség alatti, úgynevezett felfaló árazás lehetséges alkalmazását, ami egy nehezebben megfogható piaci visszaélés.
Arról, hogy egy esetleges tényleges jogsértés esetén várható-e változás a Temu itthoni, vagy akár az európai üzemeltető működésében a vitatott gyakorlatokban, Zabari azt mondta:
„a GVH ki tudja kényszeríteni, hogy a magyar felületen ezeket a gyakorlatokat ne folytassa.”
Az már más kérdés, hogy ebben az esetben mindezt csak nálunk kívánja majd megvalósítani a Temu, vagy pedig több országban is, ahol Zabari szerint feltehetően szintén hasonló esetek miatt már vizsgálják a platform működését a helyi szabályozók.
„Amennyiben változna a kifogásolt gyakorlatuk, e nélkül a pszichológiai hatás nélkül teljesen más lesz az értékesítésük és el fogja veszíteni az erejét” – mondta Zabari.
Temu: Újak vagyunk a piacon, tanulni szeretnénk
A Temuhoz is eljutott a hír, hogy a GVH eljárást indított az üzleti gyakorlatukkal kapcsolatban. Ez a cég szóvivője szerint „számos globális technológiai vállalat és online platform esetében megszokott gyakorlat Magyarországon”, írta a Forbes.hu-nak. Ezzel például a Google, a Szallas.hu vagy a PayPal esetére utaltak, akik számára a GVH versenykorrekciós kötelezettségeket írt elő, vagy az Apple-re és a Booking.com-ra, akik pedig jelentős bírságokat fizettek itthon.
A szóvivő szerint „teljes mértékben” együttműködnek a GVH vizsgálata során a platformot érintő kérdésekben, és készek „minden szükséges lépést” megtenni, hogy „a működés megfeleljen a legmagasabb szintű megfelelési normáknak”.
„Mivel viszonylag újak vagyunk a magyar piacon, lelkesen tanulunk és alkalmazkodunk, ezzel biztosítva, hogy megfeleljünk a helyi fogyasztók elvárásainak és preferenciáinak”
– írta a Temu szóvivője a Forbes.hu-nak.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!