Új munkatársak keresésekor tapasztalni fogjuk: mind a fejvadászatban, mind a munkaerő-közvetítésben, mind a munkaerő kínálatában az elmúlt 10 év legjelentősebb változásai érnek össze egy időben, és tesznek szükségessé új megközelítést a szakmától.
- Már látjuk: új eszközökre lesz szüksége, ha munkaerőt keres
- A láthatatlanná váló szakemberek korát éljük
- A munkaerő kínálat és kereslet elmegy egymás mellett
Az Aarenson Consulting fejvadász cég 2005 óta részletesen méri a munkaerőpiac három legfontosabb tényezőjét: a keresletet, a kínálatot és az aktuális toborzási módszerek hatékonyságát. Most azt látjuk, több, egymástól eredetileg független, de évek óta tartó folyamat ebben az évben teljesedik ki, és ér össze.
Csapdák a toborzásban
Kezdjük a toborzásban bekövetkező változásokkal, hiszen amíg a munkaerő-kereslet-kínálat mérleget legfeljebb kezelni tudjuk, de rajta változtatni nem, addig a toborzási módszereken egy felkészült fejvadász cég nagyon is tud módosítani.
Az elmúlt 5 évben a szakma ráállt az automatizált, majd a közelmúltban már AI-jal támogatott keresőeszközökre. Nagy volt a csábítás, hiszen ha döntenünk kell, hogy manuálisan felkutatunk és átnézünk 100db CV-t, vagy rábízzuk mindezt egy szoftverre, persze, hogy az utóbbit választjuk, mi pedig indulunk kávézni. Ráadásul ezek az eszközök valóban működőképesek egy szintig.
A fejvadászatban a mesterséges intelligencia áldozatai azok a cégek lesznek, akik kizárólag keresőmotorok segítségével szeretnék elérni a jelöltjeiket, hiszen itt már előállt a sok a vadász kevés a fóka effektus. Mindenki ugyanazon pályázókat éri el, az automata rendszer, ami mögötte van, már szinte mellékes.”
Pethő Anikó az Aarenson Consulting ügyvezetője
Láthatatlan szakemberek kora
Ezen a szakmai területen villámgyorsan megérkeztünk tehát a mesterséges intelligenciából való kiábrándulás időszakába. Most már pontosan látjuk, hol vannak az automatizált toborzás gyenge pontjai. Az egyik legnagyobb probléma az, hogy az algoritmusok – mivel számukra a jelöltek csak adathalmazok – hajlamosak mindig ugyan azokat a dokumentumokat, adatlapokat, CV-ket megtalálni.
Az Aarenson-nál máris érezzük, hogy nagyobb szakmai potenciált képviselünk azzal, hogy elérhetőek maradtunk a jelöltek számára! Ugyanis csak így maradunk kapcsolatban azzal az értékes szakemberekből álló csoporttal, akik nem aktív munkakeresők, sokkal inkább egy jó lehetőségre várva nyitott szemmel járnak. Nem töltik fel magukat adatbázisokba, a Linkedinen sem mutatnak aktivitást, magyarán láthatatlanok a keresőalgoritmusok előtt. Ezek a jelöltek a fejvadász, mint előszűrő kapcsolat, bizalmát élvezve várnak az ideális lépés lehetőségére. Ők lettek a láthatatlan szakemberek.
Újra felértékelődik a személyes kapcsolat és a jelenlét
Eljutottunk 2024-ben tehát oda, hogy újra személyesen kell toboroznunk, meg kell ismernünk a jelöltet, és reális benyomások valamint szakmai érvek alapján kell döntést hoznunk az alkalmasságukról. Lehet, hogy régimódinak hangzik, de tény: ahhoz, hogy minőségi jelölteket állítsunk megbízóinknak, vissza kell térnünk a munkaigényesebb, szakmaibb fejvadászathoz. Ehhez pedig élő, és ami még fontosabb, személyes alapokon létező kapcsolatok szükségesek a jelöltek felé.
Ismerje meg a módszereinket, beszéljünk róla, milyen munkatársat keres, és mi elmondjuk, hogyan fogjuk megtalálni.
A kereslet-kínálat olló megjavítása
Korábban sokat beszéltünk arról, hogy a kereslet-kínálat olló egyre nyílik. Mostanra már nem nyílik, hanem két darabra esett, és önálló életet él az olló két szára. Miközben egyre több az álláskereső (egy friss felmérés szerint 20%-kal több, mint tavaly ugyanilyenkor), addig a munkaadók egyre kevésbé találnak megbízható munkaerőt. Kékgalléros szinten ez hatványozottan igaz. Jelentős munkavállalói létszám keres egyre elkeseredettebben állást a betanított szektorban, de a nagy munkaadók mégis kénytelenek az extra kiadásokat jelentő vendégmunkás megoldáshoz nyúlni.
Azt látjuk, hogy egyre kevésbé ismeri egymást a két fél, egyre nehezebben értelmezi, milyen elvárásai vannak a másiknak.
Nekünk, HR szakembereknek először is az a dolgunk, hogy az ollót megjavítsuk, megértsük és megértessük mind a munkaerővel, mind a foglalkoztatóval, mire van szüksége a másiknak, hogyan lesz itt sikeres együttműködés.
További esettanulmányokért, statisztikákért, vagy toborzással kapcsolatos szakmai tanácsért kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot itt!