Fókahányás, lóürülék, beszakadt gát, eltérült hőlégballon és egy furfangos rozsomák. Egy beszélgetés Török Zoltán Uppsalában élő magyar természetfilmessel felér egy jó kis képzeletbeli kalandtúrával. Zoltánt itthon főleg a Vad Magyarország és a Vadlovak – Hortobágyi mese című filmjeiről ismerjük, de eddig százhúsz filmes díjat bezsebelő alkotásait világszerte vetítik.
„A két lányom rendszeresen jött velem forgatni. Kézből etették rákokkal a citromcápákat, amik amúgy minden ehető dolgot levadásznak. Kicsit még most is kiráz a hideg, ha erre gondolok. Persze ezek még bébicápák voltak, de akkor is” – idézi fel Török Zoltán természetfilmes rendező-producer egyik legemlékezetesebb, floridai forgatását. Három évig készítette az Everglades Nemzeti Parkról szóló filmjét, és erre az időszakra az egész család az Egyesült Államokba költözött. Míg biológus-kutató párja Marie Curie-ösztöndíjjal az állam egyik felében dolgozott hétfőtől péntekig, Zoltán – a jobb iskolák és óvodák miatt – Dél-Floridában maradt a gyerekekkel. „Elhatároztuk, hogy én forgatom az alligátorokat a két gyerekkel, ő pedig ingázik. Elég kemény időszak volt.”
A NatGeo Wild természetfilm-csatorna Amerika nemzeti parkjairól szóló sorozatának harmadik részeként 2016-ban bemutatott Everglades nagy siker lett. A Youtube-on eddig nyolc és fél millióan nézték meg, és csaknem ezer film közül a hármas shortlistre választották a természetfilmesek egyik Oscarjának számító, Angliában rendezett Wildscreen fesztiválon az állatok viselkedése kategóriában. (A másik legrangosabb természetfilmszemle az amerikai Jackson Hole Wildlife Film Festival, ezen Zoltán Vad Magyarország című filmje került a legjobbak közé 2011-ben). A Wildscreenen az Everglades olyan természetfilm-blockbusterekkel versenyzett, mint A majmok birodalma a Disneytől és a BBC egyik leopárdos filmje.
A teljes cikk a Forbes februári számában olvasható – vagy előfizetés ellenében online itt is. Itt pedig belelapozhatsz a friss lapszámba!