Ilyen a BioTechUSA szadai komplexuma belülről, amelyben egy intelligens, automatizált rendszer kezdte meg működését.
Az 1993-as alapítású, étrendkiegészítők fejlesztésével és gyártásával foglalkozó BioTechUSA mostanra európai szinten is meghatározó szereplővé vált.
A cég 100 százalékos magyar tulajdonban lévő, apró családi vállalkozásként startolt, 2023-ban pedig már 90,2 milliárd forintos éves árbevételt realizált, dominálja a hazai piacot és komoly exportot is bonyolít. Portfóliójában több mint 2000 termék található, köztük fehérjeporok, szeletek, tabletták, üdítők és egyéb nyalánkságok.
103 országba szállítja árucikkeit, és Észak-Amerikán kívül gyakorlatilag minden régióban jelen van termékeivel.
A vállalat nem lassít a tempón, nem kíván megülni a babérjain a jelek szerint. Ezt bizonyítja az is, hogy most jelentették be, hogy szadai komplexumuk egymilliárd forintos beruházás keretében egy ultramodern, intelligens, teljesen automatizált raktárrendszerrel bővült.
Ez pedig jelentős változásokat hoz a logisztika területén a konszern életében. A kétszintes automata raktár a hagyományos „ember az áruhoz” elvvel szemben az „árut az emberhez” elven működik, amelynek egyik legnagyobb előnye, hogy a dolgozó részéről nem igényel fizikai raktári bejárást.
Tudtad?
A BioTechUSA a világ 103 országában forgalmazza a termékeit, de például az Egyesült Államokban pont nem, ami azért a név ismeretében meglehetősen mókás dolog. Ennek hátterében az áll, hogy ezt a márkanevet egy olyan csődbe ment amerikai cégtől vásárolták meg, és használták fel, amely korábban viszont jelen volt a termékeivel Észak-Amerikában.
Intelligens raktár = nagyobb tempó
Egyszerre 9600 hatalmas láda eltárolását teszi lehetővé, amelyekben nagyságrendileg 300 000 termék fér el egyszerre. Ennél is fontosabb, hogy havonta mintegy 60 000 rendelés lebonyolítását biztosítja úgy, hogy teljes kapacitás esetén percenként akár 8 megrendelt árucikk kiszedésére is képes.
Így pedig sokkal gyorsabb, mintha a humán erőforrás végezné ugyanezt a munkát. Mindez pedig kulcsfontosságú szerepet játszik az értékesítés felpörgetésében. A létesítményt már 2022 végén átadták, tavaly zajlott a próbaüzem, és az is sokáig tartott, amíg integrálták az intelligens raktárat a cég komplex vállalatirányítási rendszerébe. Ebbe a felhős ökoszisztémába gyűjtik az összes adatot, amely bizonyos jogosultságok birtokában válnak hozzáférhetővé a munkatársak számára. Például az is pontosan nyomon követhető, hogy egy bizonyos alapanyag vagy kész árucikk az üzem mely részén jár, mi történik vele.
Valamint természetesen ez az ökoszisztéma a termékeket azután is követi, hogy azok kikerülnek a gyár területéről. Ennek köszönhetően pontosan tudják, hogy mik a trendek, az egyes értékesítési csatornákban milyen típusú árucikkek futnak jól, ezek pedig olyan információk, amelyek kincset érhetnek az értékesítéssel foglalkozó munkatársak számára.
A szezon
Rengeteg termékcsoport esetében az ünnepi szezon a legfontosabb időszak, azaz amikor iszonyatosan felpörög a forgalom. Azonban a táplálékkiegészítők jelentik a kivételt, amelyek erősítik a szabályt, hiszen a decemberre beesnek az értékesítési adatok. Ezen árucikkek iránt az év első két hónapjában kiemelkedő a kereslet, amikor még tartanak az újévi fogadalmak, és az emberek le akarják adni az év végi nagy falatozások során felszedett kilókat. Emellett szintén kiemelt időszaknak számít tavasz vége, nyár eleje, hiszen ekkor a népek realizálják, hogy hamarosan jön a strandszezon, úgyhogy sokan ismét gőzerővel kezdenek edzeni.
Organikus evolúció
Ahogy Lévai Bálint, a BioTechUSA cégcsoport vezérigazgatója és résztulajdonosa elárulta, ez a beruházás egy újabb fontos elem a vállalat organikus evolúciójában.
A szadai ipari parkban például korábban egyetlen csarnokuk volt, és azt fejlesztették fel mára egy gyártósorokat, irodákat, logisztikai és fejlesztési központot, okosraktárat, edzőtermeket és nagy szociális helyiségeket is tartalmazó, hatalmas alapterületen elhelyezkedő komplexummá.
E folyamat részeként állt át a BioTechUSA a saját gyártásra is, hiszen korábban külső partnerektől szerezték be a termékeket bérgyártatási konstrukcióban. Azonban a költséghatékonyság, illetve a minőséggel, valamint az ellátás biztonságával kapcsolatos problémák miatt a vállalat vezetése úgy határozott, hogy házon belül oldja meg a forgalmazott árucikkek előállítását is. Ma pedig már ott tartunk, hogy a konszern maga is bérgyártóvá vált, azaz termékei a cégcsoporthoz egyébként nem köthető márkanevek alatt is megvásárolhatóak a világ számos pontján.
A receptek
A recepteket ebben az iparágban is hétpecsétes titokként őrzik. Vannak klasszikus ízek, így a csokoládé, a vanília, az eper, amelyek örök kedvencnek számítanak, és amelyek mindig hozzák a kívánt eredményeket. Azonban akadnak olyanok, amelyek gyatrábban teljesítenek, és nekik nincs kegyelem, mennek a levesbe, ha nem kedvelik őket eléggé. Sőt, akadnak úgynevezett szezonális ízek is, amelyekkel a portfóliót kívánják színesíteni. Ilyen például télen a mézeskalács vagy év közben az almáspite. Amennyiben pedig ezeket jól fogadják, akkor az állandó szortimentbe is bekerülhetnek.
Milliárdokat költenek jövőre is
Mindez persze nincsen ingyen. Éves szinten több milliárd forintot költött a BioTechUSA különféle fejlesztésekre, és a jövőben sem húzzák szűkebbre a pénzeszsák száját. Lévai Bálint elmondta, hogy komoly beruházással korszerűsítik az óbudai központi irodát, aminek részeként a főhadiszállást a testedzés templomává alakítják, hiszen az saját edző- és bokszteremmel bővül.
A sportolók pedig a testmozgás előtt és után természetesen akár helyben is megvásárolhatják a különféle étrendkiegészítőket, speciális élelmiszereket vagy akár a ruházatot is. De persze, aki akarja, az beszerezheti ezeket az alternatív kereskedelmi csatornákon keresztül.
A BioTechUSA ugyanis 2024-ben is az omnichannel üzleti stratégiát részesíti előnyben. Azaz minden lehetséges platformon értékesít, legyen az hagyományos bolt, edzőterem, hipermarket, élelmiszerlánc, drogéria, töltőállomás, patika vagy éppen webáruház.
Emellett egy csúcstechnológiát képviselő, évi több mint 50 millió fehérjeszelet előállítására alkalmas gyártósor kialakítása is folyamatban van a szadai telephelyen. Mindezekkel párhuzamosan pedig a dunakeszi üzem technológiai korszerűsítése zajlik, és további energetikai – főként napelemes rendszerek – fejlesztések kivitelezését is megkezdte a cég.