Több digitális újdonsággal is készül a svéd bútorgyár, miközben már nemcsak egérutat kínálnak azoknak, akik nem szeretik az ikeás „labirintusélményt”. Hogy alakulnak az árak és mire készülnek Soroksáron?
Az IKEA Magyarország 145 milliárd forintos forgalmat ért el 2023-as pénzügyi évében, ez pedig 11 százalékos növekedést jelent annak ellenére is, hogy ezzel egyidejűleg már tavaly több termékük árát csökkentették. Elindult a Soroksár 2.0 projektjük is, emellett tervezési újításokkal is készülnek 2024-ben.
Az IKEA Magyarország kiskereskedelmi forgalmának bővülése így messze túlszárnyalta a csoportszintű növekedési ütemet az előző üzleti évükben (náluk szeptember 1. és a követező év augusztus 31. között fut az üzleti év, amelyet tercierekre, harmadévekre osztanak). Az eredményekről és a tervezett újításokról szerdán, budapesti sajtótájékoztatójukon számoltak be.
Milyen évük volt? Karina Hartai, a Örs vezér téri IKEA áruházvezetője elmondta, hogy a három hazai áruházban összesen 8,1 millió vásárlót fogadtak. 2023 októbere óta több mint 1700 termékük lett olcsóbb, átlagosan 17 százalékkal. Az árcsökkentési törekvések részeként az IKEA január végétől elindítja a 2024-es pénzügyi év második árcsökkentési hullámát, amelynek keretében 1196 terméket kínál kedvezőbb áron. A vállalat olyan termékcsoportok árait viszi lejjebb, mint például a világon minden ötödik másodpercben gazdára találó Billy, de olcsóbbak lesznek a Kallax, a Malm vagy az Eket család termékei is.
Mennyivel nő a munkatársak fizetése? 2024 januárjában 1,4 millió eurót fordítottak magyarországi munkatársaik – csaknem 1700 munkavállaló – fizetésére. A bérek átlagosan 9,5 százalékkal nőttek, ismertette Hartai. Azok a munkatársak, akik több mint öt éve dolgoznak a vállalatnál, nyugdíjjárulékot is kaptak a Tack! elnevezésű hűségprogram keretében. Az IKEA összesen mintegy 1,4 milliárd forintot fordított erre a három pénzügyi bónuszra.
Hányan vásárolnak online és mennyiért? A 2023-as pénzügyi évben az online eladások aránya nem nőtt, 23,2 százalék maradt, viszont az emberek jellemzően többet költöttek a digitális térben: egy vásárlás átlagos értéke az áruházakban 28 605 forint volt, az online vásárlások esetében pedig 80 705 forint.
Mi történik Soroksáron? A soroksári áruház átalakítása tavaly novemberben indult és a tervek szerint 2025-ig tart. A több mint 19,2 milliárd forint összegű beruházás célja a rendelések kiszolgálási kapacitásának maximalizálása. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az eddig havi 35 ezer, csúcsidőben akár 40 ezer rendelést kiszolgáló soroksári áruházban 80 százalékkal növelnék fokozatosan ezt a számot, ismertette Petheő Gergely, az ottani fejlesztések programmenedzsere. A világon egyedülálló fejlesztés lehetővé teszi, hogy az IKEA több vásárlóhoz elérjen anélkül, hogy egy önálló disztribúciós központba kellene beruházni, mondta.
Az átalakítás alatt is nyitva lesznek? Igen, a soroksári áruház végig nyitva tart.
Hogy tudnak ennyivel több online rendelést kiszolgálni? Úgy, hogy jelentősen bővül a raktárterület. Marad az önkiszolgáló raktár rész is, de kisebb lesz, és mellé a teljes alsó szintet egy robozitált és automatizált raktár foglalja majd el. Az emeleti részen pedig a bemutatótér mellé kerül a piactér. A Kattints és Vedd át csomagpont-szolgáltatás tárolókapacitását négyszeresére növekelik Soroksáron.
Megszűnik a labirintusélmény? Ha a vásárló úgy akarja, igen! Nem kell végigmenni az egész áruházon, ha csak egy valamit akarunk venni. Bár shortcutok most is vannak, most még egy szinttel feljebb lépnek. Az új, Kompass nevű alkalmazás nemcsak azt mutatja meg a vásárlóknak, hol találják meg a kiválasztott terméket, de az ahhoz vezető legrövidebb utat is megjeleníti és oda is navigálja a vevőt.
Hogy lesz ebből forgalom? Azt mondják, nem félnek attól, hogy a Kompass-szal vásárlók miatt csökken majd a forgalmuk, mert ez csak egy opció, a vásárlók szeretnek „ikeázni”, és sokan végig mennek a teljes kínálaton egy-egy áruházlátogatáskor.
Milyen újítások lesznek még Soroksáron? A megvalósításra váró tervek vizualizálását digitális képernyők és falak teszik majd egyszerűbbé, ráadásul az újonnan kifejlesztett digitális rendszer több bútor-kombinációs készletet és terméket támogat. A Home Lab helyiség kialakításával a vásárlók közvetlenül a koncepció összeállítása után, valós méretben és színben kivetítve láthatják a tervezett megoldásukat, mielőtt végleges döntést hoznának.
Mit kell tudni a Kreativ tervező applikációról? Ez is egy újdonság, egy tervező applikáció, amit szintén idén vezetnek be. Ennek segítségével a felhasználók a telefonjukkal otthon beszkennelhetik a tervezésre váró szobát, az app kiszedi belőle a meglévő bútorokat, és a virtuális térben oda lehet pakolni az IKEA bútorokat, hogy megnézzék, hogyan nézne ki a szoba a terveik alapján, hogyan illeszkednek egymáshoz a bútorok.