Esterházy Mátyás, a EM Sport Consulting alapító-ügyvezetője, Szoboszlai Dominik ügynöke volt a Forbes Flow All Stars vendége, Galambos Márton főszerkesztő kérdezte.
A nemzetközi futball egyik nagy üzlete volt nyáron Szoboszlai Dominik Liverpoolba szerződése. Az angol fociban is komoly összegnek számító 70 millió eurós áron váltott klubot, Lipcséből tette át a székhelyét. Az FC Liverpool jelenleg vezeti az angol bajnokságot, Dominik pedig berobbant az angol futballba, nagyon gyorsan beilleszkedett új csapatába. Új helyzet, hogy háromnaponta játszik, december 23-án (rangadó az Arsenal ellen) és 26-án is pályán lesz, aztán január 1-jén is. Szeretné tudni ő is, mivel telnek a napjai, mondta humorosan. Valójában a képlet laikusoknak talán kevésbé izgalmas: meccs, pihenés, edzés, meccs.
Rocksztár vagy élsportoló
Esterházy maga is focizott, bár viszonylag későn, 9 évesen kezdett játszani. Kapus volt, de a „NB I alja, NB II nem adta azt az életet, amire feltétlen vágytam”. Fiatalon belátta, hogy a pályán ennél feljebb nem biztos, hogy vezet az út. Mindig ott volt a fejében, hogy van B-terv, van annyi „szellemi kapacitásom, hogy máshol is érvényesülhessek”.
„Lehet, hogy ez is benne volt, mentálisan nem tettem oda magam. Meg persze nem árt, ha megvan a kellő tehetség.”
Mátyás apja sokáig bíró volt, nagybátyja pedig Esterházy Márton, egykori válogatott futballista. Ikerházban, egymás mellett laktak, a futball a mindennapok hangsúlyos része volt. „Két szakma létezik a világon, az egyik a rocksztár, a másik az élsportoló. Gyerekként azt gondolod, ezért éri meg élni az életed.” Így nem meglepetés, hogy maradt a futball közelében. A menedzseri pályán ugyanakkor olyan utat próbált meg járni, amit más nem. Ebben pedig Szoboszlai Zsolt, Dominik apja és edzője, kiváló partnere lett. Zsolt szintén a maga útját járta, a hazai futballközeg nem kért a módszereiből, megcsinálta a saját utánpótlásnevelő klubját, a Főnix-Gold FC-t. Innen indult a Szoboszlai-sztori.
Nem átlagos gyermekkorok
„Nem nagyon kapott más inputot, mint a futball” – mondta Mátyás arról, hogy lehetett ennyire erős a fókusz Dominikéknál. „Nem bringázhatott, például, nehogy megsérüljön.” Szoboszlai Zsolt nem döntötte el előre, hogy szupersztár lesz a fiából. Ma már úgy tűnhet, ez egy tudatosan felépített és előre eltervezett projekt volt. Zsoltnak egyetlen célja volt, hogy minél többet kihozzon a gyerekéből. Ahogy haladtak előre, egyre több visszajelzés mutatta, hogy jó úton haladnak. Dominik élvezte a futballt, mégha nem is élte egy átlagos gyerek életét.
„A végcél nem volt előre és mélyen átgondolt, folyamatosan alakult, formálódott.”
Esterházynak sem volt átlagos gyerekkora. Mátyást a család ötéves korában Bécsbe küldte – egy másik nagybácsihoz –, ott járt óvodába, hogy nyelvet tanuljon. „Született egy döntés, amivel együtt kellett élnem, de alapvetően élveztem. Nem éltem meg ezt tragédiának. De a mi fiunk velünk él” – fűzte hozzá nevetve. Dominik példája azt is mutatja, mekkora áldozatra van szükség ahhoz, hogy valaki a magyar futballpiacról egészen a Premier League-ig jusson. „A családomat nem tudom bármi mögé rangsorolni, a nap végén az a legfontosabb. A munkám elég intenzív, nincsenek nagyon határok. A végcél az, hogy a család rendben legyen.”
Az ügynöki munka
„Nincs napi programom – ez néha nekem is baj.” A Dominik életével elég sok intéznivaló van, fontos, hogy minél kevesebb dolog vonja el a figyelmét a fociról. Az EM Sport most 25 játékost menedzsel, a cél az, hogy sok olyan játékos legyen, akinek az „ügyével sokat kell foglalkozni”. Mátyás 5-6 játékos ügyét viszi napi szinten, Dominikkal nagyjából az ideje felében foglalkozik.
„Minél nagyobb a tapasztalatunk, annál kevesebb wow élményünk van. Ez tudatos is: kritikusnak kell maradnunk, megpróbálok minél később elájulni.
Ha olyat keresel, ami valaki másra emlékeztet egy játékosban, akkor előbb-utóbb találni fogsz. A lelkesedés nem fogy, csak akkor aktivizálom, amikor tényleg ott van az ideje. A teljes képet kell nézni” – mondta arról, hogyan figyeli a fiatalokat. Szerinte mindig lesz olyan részlet, ami valakit Schäfer Andrásra vagy Kalmár Zsoltra emlékeztet, és nem szabad, hogy ezek a részletek elvonják a figyelmet egy játékos komplex működéséről. Inkább tartja a távolságot, ha nem így működne, könnyen csalódás is lehetne a vége. Utánpótlás (U14-15) meccsekre kevesebbet jár, de ha van izgalmas játékos, akivel foglalkozni terveznek, ő is igyekszik megnézni egy-két meccsét.
Szoboszlai, mint márka
Szoboszlainak most a Nike-kal van szerződése, a szponzorációt tudatosan kezelik. Már dolgoznak azon, hogy milyen márkák mellé tudják odatenni Dominikot.
„Szeretnénk ugyanolyan tudatosággal eljárni itt, mint ahogy a menedzselését is intéztük. Hosszú távú, win-win helyzetekre keresünk partnereket. 2024-ben már lehet ilyen szerződése”
– mondta a tervekről.
Dominikban megvan az a potenciál, hogy a szponzoráció is egy meghatározó része legyen az üzleti értékének, bevételeinek. Mátyás kiemelte, hogy itt érték alapon fognak döntést hozni, ki lehet a partnerük. Azt keresik, kinek lehet hasonló az üzenete, ki közvetíti ugyanazt az értéket, mint Szoboszlai.
„Magyarországon ezen a szinten, ilyen sportolóval még senki nem csinált ilyet. Egy olyan utat próbálunk járni, ami hosszú távon működhet. 10 év múlva meglátjuk, hogy jól gondoltuk-e.”