Az összesen ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban vannak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban.
A gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről – mondta a Népszavának Hajdú Roland. A Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkára szerint előbbi nem törvényi kötelezettség, mert novemberben és decemberben – az információk szerint – 25-25 munkavállalót küldenek el, ez pedig nem számít csoportos létszám leépítésnek.
A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél nem autógumik előállítása folyik, hanem autóalkatrészek gyártása, közel 1800 munkavállaló foglalkoztatásával. Az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek. Nem ismerik az kirúgások szempontjait, ám feltűnőnek tartják, hogy ismereteik szerint
csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég, és legtöbb esetben húsz évet is meghaladó munkaviszonnyal rendelkezőknek intenek búcsút.
A gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. Ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel 150 indonéz munkás dolgozik a gyárban. Korábban Szerbiából és Ukrajnából és érkeztek munkavállalók, de ők mára teljesen eltűntek.
Legutóbb, 2021 februárjában és márciusában feszültek egymásnak a Csongrád-Csanád vármegyében található makói, német tulajdonban lévő autóalkatrész-gyárban a munkaadók és a munkavállalók. Akkor a gyárvezetés arra hivatkozva mondta fel a kollektív szerződést, hogy azt húsz éve kötötték, így az elavult, miközben azt évente felülvizsgálták és frissítették. A sztrájkban aktív szerepet betöltő munkavállalókat hónapokkal a megmozdulások után, 2021 augusztusában és szeptemberében szinte kivétel nélkül elbocsátották, mondta most a szakszervezeti vezető.
A Népszava megkereste a Continental magyarországi vezetését a mostani elbocsátásokkal kapcsolatban is, kérdéseikre az alábbi választ kapták:
„Felelős munkáltatóként arra törekszünk, hogy a külső üzleti környezet változásaira mindig a megfelelő választ adjuk. A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültünk. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melyről a törvényi előírásoknak megfelelően értesítettük a helyi érdekképviseleteket. A törvényi előírásoktól viszont pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak. A jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti és a folyamatot 2023 végéig hajtjuk végre. Piaci szereplőként megrendelőink és a piac igényeit folyamatosan felülvizsgáljuk és ehhez igazítjuk munkavállalóink számát most, és a jövőben is.”
A napilap szerint azonban csak a gyári faliújságokra kitett tájékoztatóból értesülhettek a dolgozók, hogy elbocsátások lesznek, de erről hivatalosan nem értesítették a kollektívát. Hajdú Roland szakszervezeti titkár azt nem zárta ugyanakkor ki, hogy ez az üzemi tanács esetében megtörtént, ám erről ismeretekkel nem rendelkezik.
Az ugyanakkor biztos: az ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Sok esetben a legtapasztaltabb magyar munkavállalókat küldték el a gyárból. Olyanokat is, aki fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a Continental makói gyárába, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak, mondta Hajdú. Ezt támasztja alá, hogy a betanítás után vezetői dicséretben részesültek a betanításban részt vevő, most elbocsátott dolgozók – jelentette ki a szakszervezeti titkár, aki úgy tudja, hogy a kölcsönzött dolgozók közüli elbocsátottak kizárólag magyarok.