Nem volt könnyű menet, de több mint másfél év után végre célba ért minden idők legnagyobb videójátékos üzlete. A Call of Duty kiadója most már hivatalosan is a Microsoft és az Xbox család része. Hogyan tovább?
Még 2022 januárjában jelentették be, hogy eget rengető, közel 69 milliárd dolláros rekordüzlet keretein belül a Microsoft felvásárolja a Call of Duty, a World of Warcraft és a Diablo otthonát, az Activision Blizzard nevű videójáték-monstrumot. Húsz hónappal később, hosszas jogi csatározások és hajmeresztő fordulatok után a Microsoft magyar idő szerint péntek délután hivatalosan is bejelentette:
lezárult minden idők legnagyobb videójátékos felvásárlása.
A Microsoft 2021-ben 7,5 milliárd dollárt pengetett ki egy másik videójátékos óriás, a Bethesda anyacégéért, de még a LinkedIn is 26 milliárd dollárba került nekik 2016-ban. Messze az Activision Blizzardért és az alá tartozó három kiadószárny (Activision, Blizzard, King) több tucat fejlesztőstúdiójáért és számos franchise-áért kifizetett 68,7 milliárd dollár az iparág valaha volt legértékesebb tranzakciója.
Hogyan tovább?
Ez azt jelenti tehát, hogy a felvásárolt gigacég sikercímei, például a Call of Duty is immár a Microsoft-féle Xbox család része. Viszont ezzel nem válik minden franchise automatikusan Xbox-exkluzívvá (a Call of Duty playstationös megjelenéseire például tízéves megállapodást kötöttek a Sonyval). Tulajdonképpen nem is az exkluzivitási jogok birtoklása volt a Microsoft kimondott célja, például a Candy Crusht fejlesztő mobiljátékcég, a King megkaparintása már önmagában is valóságos aranybánya.
Phil Spencer, az Xbox vezére közleményben köszöntötte az új csapatokat és annak körülbelül 17 ezer munkatársát. „Egy csapatként tanulunk, innoválunk, és továbbra is igyekszünk minél több embernek átnyújtani a játék örömét és közösségét. Mindezt egy olyan munkahelyi kultúra keretein belül, ahol törekszünk rá, hogy mindenkit a tőle telhető legjobb teljesítményre tudjunk ösztönözni, ahol mindenkit szívesen látunk,
és ahol tényleg hiszünk abban és folyamatosan dolgozunk is érte, hogy itt mindenki játszhat”
– utal az Xbox szlogenjére Spencer. Az Activision Blizzardban kipattant zaklatási botrányokról korábban több cikkben is írtunk, például itt. Bobby Kotick, az Activision Blizzard vezérigazgatója szintén most jelentette be, hogy az év végével otthagyja a vezetői széket, az év hátralevő részében pedig Spencer alatt fog dolgozni.
A Microsoft közlése szerint a gigaüzlet zárásával bevételben immáron a világ harmadik legnagyobb videójátékos cége lettek a kínai Tencent, valamint a japán Sony mögött. Hozzátették, hogy a következő időszakban azon dolgoznak, hogy a felvásárolt játékok hogyan kerülhetnek fel az előfizetéses Game Pass játékkatalógusuk, illetve más platformjaik kínálatába, erről a következő hónapokban ígérnek tájékoztatást. Ami biztos: ahogy azt a héten bejelentették, olyan friss vagy érkező játékok, mint a Diablo IV vagy a Call of Duty Modern Warfare 3, idén biztos nem kerülnek fel a Game Pass kínálatába.
Kalandos út volt
Arról ma délelőtt írtunk a Forbes.hu-n, hogy a deal zárásának egy fontos feltétele pont pár órával ezelőtt teljesült. Méghozzá azzal, hogy a brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság végre jóváhagyta a felvásárlást, miután tavasszal még blokkolta azt, mondván, ez kivételes helyzetbe hozná a Microsoftot a piacon.
A dealt ennek fényében dolgozta újra a tech óriás, a brit versenyfelügyeletnek pedig már sokkal jobban tetszett, hogy az üzlet részeként a felhőalapú gamingjogokat átpasszolta a francia Ubisoft kiadónak.
Ez azért is volt érdekes, mert a globális videójátékpiac mérete 200 milliárd dollár felett volt tavaly, ehhez képest a felhőalapú játékok piaca elenyésző méretű. Csakhogy a brit hatóság a következő években rendkívül dinamikus növekedést vár itt is, 2026-ra már 13 milliárd dollár feletti globális forgalommal. Márpedig szerintük a Microsoft videójátékos felhőszolgáltatása egy ekkora szereplő felvásárlásával valóságos monopóliummá válhat.
Ezzel szemben az Európai Unió már májusban jóváhagyta az üzletet, miután a Microsoft engedményeket tett. Ugyanakkor az egyesült államokbeli szövetségi kereskedelmi bizottság jogi csatába ment, hogy megállítsa az üzletet, a kísérletük azonban nyáron befuccsolt, így aztán a Microsoft amerikai oldalról is zöld utat kaphatott.
A Microsoft és az Activision október 18-i határidőben állapodott meg, ha ezen túlcsúsztak volna, a Microsoftnak 4,5 milliárd dolláros kötbért kellett volna fizetnie. Szerencsére a múlt héten már arról pletykáltak, hogy az október 9-i hétnek a végére akár le is zárhatják az üzletet, és olybá tűnik, péntek tizenharmadika most kivételesen nem egy szerencsétlen dátum a felek számára, sőt.
A Microsoft a következő videóval ünnepli az Activision, a Blizzard és a mobiljátékos King érkezését: