A vágányzár miatt szünetel a közvetlen vasúti összeköttetés Budapest és Salzburg, valamint München között.
A Magyar Államvasutak (MÁV) rövid távú építési munkálatai miatt 2023. szeptember 18-tól, hétfőtől 2023. október 26-ig, csütörtökig mindkét irányban menetrendi változások, illetve késések lesznek a Budapest és Bécs, illetve Graz közötti vonalon – írta az Osztrák Szövetségi Vasutakra (ÖBB), Ausztria legnagyobb, állami vasúttársaságára hivatkozva a 24.hu.
Mint ismert, szeptember 18-től a győri fővonalon vágányzár van érvényben. A Biatorbágy és Szárliget közötti 29 kilométeres vágányszakaszon az ütemterv alapján szeptember 18-tól október 26-ig az egyik (bal) vágányon zajlik az átépítés egyvágányú vonatforgalom mellett, ezért menetirányonként és óránként csak egy-egy személyszállító vonat haladhat át a karbantartással érintett szakaszon.
Így a Budapestről Hegyeshalmon keresztül Bécsbe közlekedő járatok menetideje az ÖBB tájékoztatása szerint húsz perccel nő, a Bécsből Budapestre közlekedő vonatoké pedig harminccal. A Budapest és Graz között Szentgotthárdon keresztül közlekedő IC-járatok esetében Budapest Kelenföld és Tatabánya között mindkét irányban vonatpótló autóbuszok közlekednek. A vasúttársaság arra figyelmeztet, hogy közúti forgalom miatti késésekkel kell számolni.
Sőt, október 2. és 26. között nem lesz közvetlen kapcsolat Budapest és Salzburg, illetve München között. Az érintett időszakban a Münchenbe és Salzburgba utazóknak Bécsben kell átszállnia.
Vitézy is reagált
A kialakult helyzettel kapcsolatban Vitézy Dávid közelekdési szakértő, korábbi közlekedési államtitkár Facebook-oldalán azt írta: a MÁV-nak a Budapest-Győr fővonalon a vágányzár miatt megmaradt, egyetlenként még közlekedő óránkénti nemzetközi vonatokat sem sikerült pontosan (értsd 20-30 perc késésnél kevesebbel) közlekedtetni,
ezért az osztrák vasút, az ÖBB a vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után ma egyoldalúan bejelentette: jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München fele továbbmenő budapesti railjet vonatokat.
Ez nem csak átszállási kényszert jelent Bécsben, hisz nyilván azért teszi ezt, mert szeretné, ha Ausztriában pontosan járnának a vonatok, tehát a késve érkező budapesti vonatra nem fognak várni.
Vitézy kifejtette: mivel a nemzetközi vonatokon kívül minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, felfoghatatlan számára, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben, menetrend szerint odaérjenek Bécsbe. Ez tényleg a legkisebb odafigyelés vagy a probléma megoldásának szándéka mellett sikerült volna.
Az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött,
s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál.