Alig három év alatt Khaby Lame több mint 160 millió rajongójával a világ legnépszerűbb tiktokere lett – anélkül, hogy egyetlen szót is szólt volna. A márkák már egy vagyont fizetnek a csendes komikusnak, hogy részesei legyenek a varázsának. Anyalapunk, az amerikai Forbes cikke a világ egyik legsikeresebb digitális tartalomgyártójáról.
Khabane „Khaby” Lame besurran egy modern kastélyba, kikerüli a fegyveres őröket, és betör egy rejtett, zsákmánnyal teli páncélterembe. De mielőtt rosszra gondolnál, az olasz influenszer – avagy a világ legtöbbet követett embere – nem lett hirtelen bűnöző. A négy éve egy Torinó melletti gyárban autószerelőként dolgozó Lame, a 230 millió gamerrel büszkélkedő Fortnite nevű online videójáték arca lett.
„Amikor elkezdtem videókat készíteni, az emberek azt mondták, hogy keressek rendes munkát – mondja. – De folytattam, mert szerettem ezt csinálni. Még akkor is, ha senki nem nézte őket.”
Ma már minden szem Khaby Lame-ra szegeződik. Rövid, vicces klipeket posztol, híres mémeket parodizál és bonyolult internetes mutatványokat gúnyol ki. Például egy szakácsot, aki díszes késvágásokkal hámoz meg egy banánt, vagy egy barkács feltalálót, aki egy házi készítésű robotot használ ahelyett, hogy vécépapírért kelljen nyújtózkodnia.
Mióta a covid idején felfigyeltek rá, Lame kétperces TikTokjai 2,4 milliárd like-ot és 162 millió követőt vonzottak – több mint háromszorosát Olaszország lakosságának. Az Instagramon 80 millió követője van. Ezt a hatalmas rajongótábort úgy gyűjtötte össze, hogy egyetlen szót sem szólalt: helyette animált vállrándításokkal és kifejező szemekkel kommunikál.
Ezzel a digitális korszak Charlie Chaplinjévé vált, a mémek pantomimjává, akinek videói százmilliókat szórakoztatnak nyelveket, határokat és kultúrákat átívelve.
A csend aranyat ér
Idén Lame Matt Damonnal, Robert Downey Jr.-ral és Tom Cruise-zal készített TikTok-videókat. Büntetőket rúgott a futballlegenda David Beckhammel, és szerepelt a State Farm biztosítási óriáscég Super Bowl reklámkampányában.
A State Farm marketingvezetője, Alyson Griffin elmondása szerint a vállalat azért lépett partnerségre Khabyval, mert ő volt a legnépszerűbb tiktokker az Egyesült Államokban. Emellett imidzse biztonságos a márka számára, és hosszú távon tudnak vele gondolkodni. „A Super Bowlt 115 millióan nézték – mondja Griffin. – A Khabyval közös fő TikTok-videónk 220 millió megtekintést ért el, ezen felül pedig rengetegen kommentálták és kedvelték.”
Lame számára a csend aranyat ért. A Forbes becslése szerint 2022 júniusa óta 16,5 millió dollárt keresett olyan együttműködéseknek köszönhetően, mint a Hugo Boss, a Binance és a közel-keleti QNB bank.
Ma 750 000 dollárt kap azért, hogy megmutasson egy terméket egy TikTok- és Instagram-posztban.
De a pénz neki nem minden, a márkának illeszkednie kell a családbarát imázsához.
„A legtöbb felkérést elutasítom – mondja. – Tisztán akarok dolgozni. Soha nem dolgoztam alkoholtársasággal, cigarettával vagy bármi olyannal, ami ártalmas, mert sok gyerek követ engem.”
Lame a 11. helyen áll az amerikai Forbes influenszerlistáján. Reméli, hogy a Fortnite-ban való szereplése ugródeszka lesz Hollywood felé. Júniusban az olaszországi Taormina Filmfesztiválon mutatták be I Am Khabane című dokumentumfilmjét (és rendezői debütálását). „Szeretek történeteket és filmeket írni. Színész és rendező akarok lenni.”