Nem kell minden vásárlás előtt alapos oknyomozást végezni, de érdemes érteni, miért és hogyan vesz rá minket a Tiktok a shoppingolásra.
Ha a legjobb tisztítószereket keresed, nem biztos, hogy a Tiktok az első hely, ami eszedbe jut. Pedig a #cleantok él és virul, ahogy a #dogtok, a #beautytok és egyéb hestegek is. A fogyasztók egyre inkább a közösségi médiához fordulnak, amikor új termékeket keresnek, hogy a nagynevű influenszerek vagy épp alkalmi tiktokkerek ajánlásai alapján költsenek, írja a BBC.
Az újság a könyvkritikákat és -ajánlásokat hozza példának. Az adatok azt mutatják, hogy azok a felhasználók, akik bizonyos könyveket népszerűsítenek ezzel a hesteggel, fellendítették az általuk bemutatott művek eladásait. A #booktok népszerűsége már gyakran megváltoztatja a borítótervezők és a marketingesek új címekhez való hozzáállását. Sőt, idén nyáron a Tiktok anyavállalata, a Bytedance még egy új kiadót is alapított.
Mi kell a vásárláshoz?
A szakértők úgy látják, a vásárlási ösztön nem csupán a felhasználók pozitív ajánlásaiból fakad. Az, ha látjuk valaki arcát a képernyőnkön, kényes pszichológiai kapcsolat – és valószínűleg nem lep meg senkit az a kijelentés sem, hogy a vásárlásainkban vaskosan szerepet játszanak a Tiktok mögött húzódó algoritmusok is.
A szakértők szerint egy-egy forrás hitelessége sokat nyom a latban. Angeline Scheinbaum, a dél-karolinai Clemson Egyetem marketingprofesszora szerint a felhasználók a hitelesség jeleként azt várják el az alkotóktól, hogy illeszkedjenek az általuk ajánlott termékhez vagy szolgáltatáshoz.
Kate Lindsay internetes kultúrával foglalkozó újságíró példaként egy otthon maradó anyukát hoz fel, aki egy tisztítószert használ. „Olyan követői lesznek, akik hasonlóan gondolkodnak. Ha az a személy, aki hasonlít rád, azt mondja, hogy ő is egy fáradt anyuka, és ez a tisztítószer segít neki átvészelni a napot, te is azt fogod gondolni, hogy hasznos lesz.”
A tiktokkerek hitelessége ráadásul az egekbe szökik, ha az ajánlásuk organikus, azaz nem fizetett hirdetés. „Az organikus influenszerek sokkal hitelesebbek, mert a motivációjuk az, hogy őszintén megosszanak egy olyan terméket vagy szolgáltatást, ami örömet vagy kényelmet hozott az életükbe” – mondja Scheinbaum.
Ez a hitelesség különösen erős lehet akkor, ha egy-egy tiktokker olyan terület szakértője, amihez kevesen értenek. Scheinbaum szerint különösen a Tiktok-videókban szereplő bemutatók és átalakítások (nagyjából 30-60 másodperces minireklámok) „különösen hatékony meggyőzésre” ösztönözhetnek.
Fontosak az érzelmek is
A tiktokkerekkel szemben kialakított érzelmeink szintén fontos szerepet játszhatnak. A paraszociális kapcsolatnak nevezett jelenség lényege az, hogy azt hisszük, szoros kapcsolat, sőt barátság fűz minket az influenszerhez. Holott a kapcsolat valójában egyoldalú – a tartalom létrehozója valószínűleg nem is tudja, hogy a néző egyáltalán létezik. Ezek a nem kölcsönös kapcsolatok gyakran megnyilvánulnak a közösségi médiában, különösen az influenszerek és hírességek esetében.
A jelenség a fogyasztói magatartásban is szerepet játszik, a paraszociális kapcsolatok ugyanis vásárlásra késztethetnek. Scheinbaum, a The Dark Side of Social Media című könyv szerzője szerint a fogyasztók gyakran a saját kárukra bonyolódnak bele ezekbe az érzelmi vásárlásokba. Például nem ellenőrzik le, hogy a videó, amit látnak, szponzorált tartalom-e vagy sem.
Különösen a fiatalabb felhasználók vagy a kevésbé tájékozott fogyasztók azok, akik nem biztos, hogy tudják, mi a különbség a reklám és az organikus ajánlás között – de sebezhetőek még a kapkodó felhasználók is. Linsday szerint a gyors klipek váltakozása is megnehezítheti a reklámok kiszűrését.
Mindezek azonban gyakran vezethetnek túlköltekezéshez. A tiktokon a felhasználók rengeteg olyan termékről beszélnek, melyek nem kifejezetten drágább, azaz a felhasználók úgy érzik, kisebb egy-egy vásárlás tétje. Ez azért lehet problémás, mert attól még, mert egy tiktokkernek bejön egy termék, még nem biztos, hogy a követőjének is.
A BBC által megszólaltatott szakértők szerint a fogyasztóknak nem kell úgy érezniük, hogy minden vásárlást, amit a Tiktok „miatt” ejtenek meg, alaposan meg kell vizsgálniuk. Azt azonban fontos tudni, hogy a platform miért és hogyan inspirálhatja a felhasználókat pénzköltésre – ülönösen, mielőtt a pénztárcájukhoz nyúlnak.