A Pokémon és a virtuális szemüvegek lehetnek az évvégi vásárlási roham nagy nyertesei. Amerika – ha a fogyasztókon múlik – már most naggyá tette magát.
Akár a 3 milliárd dolláros forgalmat is meghaladhatja az idei Fekete Péntek Amerikában, ahol az “amerikai álom” szerves része a fogyasztás is. A Hálaadás utáni péntekkel kezdődik a karácsonyi bevásárlószezon, a kereskedők ilyenkor extra akciókkal kedveskednek a vevőknek – óriási dugókat okozva ezzel a sztrádákon és tumultuózus jeleneteket a plázákban. Az elnevezés is innen ered, a philadelphiai rendőrség nevezte így ezt a napot az általános káosz és hisztéria miatt, amit egy-egy árleszállítás képes kiváltani a jó amerikai állampolgárokból, később magyarázták bele csak a kereskedők, hogy a könyvelésben a pirosról (veszteség színe) ilyenkor váltanak feketére, ami a nyereséget jelzi.
Hogy az amerikai gazdaság motorjai mennyire pörögnek éppen, azt nagyon jól mutatja, hogy a Fekete Péntek milyen forgalmat bonyolít – e szerint Amerika “már most is nagy”, az emberek 74%-a tervezi, hogy kihasználja az akciókat, várhatóan több mint 10%-kal több pénzt hagynak majd a kasszákban.
Bár a plázákban is hosszú sorok lesznek, az online webshopok is gőzerővel készülnek, hogy ne fagyjon le a főoldaluk. Tavaly fordult elő először, hogy többen kerestek rá ajándékokra a telefonjukon, mint asztali gépen, és ami igazán brutális – akik a telefonjaikon keresgéltek, azok 76%-a még aznap el is látogatott egy-egy boltba vásárolni.
Az Adobe Digital Insights becslése szerint a szuperpéntekre épülő “Cyber Monday” is 3 milliárd dollár körüli forgalmat bonyolíthat. Ez azt jelenti, hogy a karácsony előtti hétvégék minden idők legnagyobb forgalmát hozhatják az amerikai kiskereskedelmi szektor számára, 91 milliárd dollárt. A Black Friday-jel induló első hétvége bonyolíthatja Amerikában az adventi vásárlási láz 25%-át forgalom tekintetében. Az elemzők összességében arra számítanak, hogy 10% körül nőhet az összeg, amit idén az amerikaik az ajándékokra fordítanak.