Közeleg a Barbenheimer, egy napon debütál a mozikban a Barbie és az Oppenheimer. Vajon ki dobja le a rózsaszín atomot, a világhírű játékbabáról készült vígjáték, vagy pedig az audiovizuális szőnyegbombázásairól ismert rendező? Megkérdeztük a Cinema Cityt, hogy nálunk melyik film áll jobban.
A „hogyan hordanának a kutyák farmernadrágot” vagy a „milyen színű a ruha” óta nem osztotta még ketté a társadalmat egy mém úgy, mint a modern kor egyik legfullasztóbb mozis kérdése: hogy jövő héten melyik filmre előbb beülni az egy napon debütáló Barbie és Oppenheimer közül.
Mi az a Barbenheimer?
A Barbenheimerre keresztelt dilivonaton tényleg nincsen fék, a kérdésből nemcsak a közösségi médiában lett vérre menő poén, hanem a két stúdió (Warner Bros. és Universal), velük pedig a filmek alkotói (Greta Gerwig és Christopher Nolan) és sztárjai (Margot Robbie és Cillian Murphy) is beszálltak a buliba – hogy elegáns módon a versenytársat, meg úgy en bloc a mozit népszerűsítsék. Nevető harmadikként Tom Cruise is megjelent a Paramount stúdió Mission: Impossible: Leszámolás – Első rész című filmjéből, hogy ő is a fair play szellemében buzdítsa a nézőket a konkurens filmekre. Ő egyébként jövő hét pénteken az Oppenheimerre fog beülni, a Barbie-ra pedig csak szombaton.
Valahol tehát a filmipar össznépi örömünnepet kreált a jelenségből – persze, jól kiszagolva azt is, hogy a helyzeten igazából mindenki csak nyerni tud, és nyilván lényegtelen, ki melyik filmre ül be előbb. Annyit tegyünk hozzá, hogy az Insider híresztelése szerint az Oppenheimer rendezője, Nolan elvileg ideges, hogy korábbi stúdiója, a Warner, akivel a covid alatt szakított zűrös körülmények között (a Warner-mozifilmek azonnali HBO Max-premierje miatt), egy napra rakta a Barbie premierjét az ő háromórás atombombafilmjével. Habár azóta az IGN-nek azt nyilatkozta (diplomatikusan): „Szerintem a filmek iránt érdeklődők már régóta ezt az időszakot várták, amikor végre újra zsúfolt a filmpiac, és ez fantasztikus dolog.”
Előrejelzések
A legutóbbi, e heti észak-amerikai előrejelzés szerint a két közönségfilm közül nagyon is a Barbie-nak áll a rózsaszín zászló, már 93 millió dollárost nyitóhétvégét jósolnak neki az Egyesült Államokban. Eközben az Oppenheimer nyitóhétvégi jóslata 43 milliós dollár – ez Nolan-szinten korrekt nyitásnak számít, az Interstellar 2014-ben 47,5 millió, a 2017-es Dunkirk pedig 50,5 millió dollárral nyitott. (A covid alatt mozikba erőszakolt Tenetet nem érdemes bevenni az összehasonlításba, ahogy a sokkal nagyobb tömegeket mozgató Batman-filmeket sem.) Az amerikai AMC mozilánc hétfői közlése szerint náluk már több mint 20 ezer amerikai mozinéző foglaltla le egy napra mozijegyeit mindkét filmre.
Hogy mi újság a magyar piaccal?
A Cinema City mozilánc a Forbes.hu megkeresésére elárulta, hogy a július 7. pénteken megnyitott jegyelővételeknél ők pont fordított trendet tapasztaltak. Konkrét elővétes számokat nem, de arányokat megosztottak velünk.
E szerint a Barbie elővétes jegyeladásai körülbelül 40 százaléka az Oppenheimerének.
Igaz, ha utóbbiból lecsípnénk az Imax-vetítések előzetes eladásait (szinkronosan és feliratosan is fogják játszani a filmet az Arena Mall prémium nagyvásznán), egy szinten állna a két film.
A Cinema City egyébként még csak a június 20-23. közötti időszakra nyitotta meg a két film jegyelővételét. Fogalmazzunk úgy, senki sincs vészesen elkésve, ha már a premierhéten látni akarja a filmet, bőven vannak üres székek mindkét filmnél még a hétvégi esti vetítésekre is. Buda Andrea, a Cinema City pr- és marketingigazgatója megjegyezte: a covid óta Magyarországon azért jócskán visszaesett az elővétes jegyek súlya a vásárlásokban, a mozilátogatók már kevésbé mernek ennyire előre elköteleződni.
Buda elmondta azt is, hogy ahogy kint, úgy nálunk is komolyabban közbeszólhat az új Mission: Impossible-film is. Ez a film hivatalosan a mai naptól látható a hazai mozikban, de már a múlt hét óta tart belőle a Cinema City minden este két-két darab premier előtti vetítést: itthon csak szombat és vasárnap közel tízezer nézőt vonzott a film, ez elég erős számnak tűnik.
Mit kell még tudni?
Érdemes megjegyezni azt is, hogy míg a Barbie egy abszolút minden korosztályt megszólító, az ízelítők alapján kicsit még önironikusnak is tűnő vígjáték, addig Nolan filmje egy gigahosszú életrajzi dráma, ahol a bevételben számít a rendező személye körüli kultusz (a fanatikusok nem mindig állnak meg egyetlen mozilátogásnál az új filmjeinel, valamint a drágább jegyárú, prémium Imax-formátum is. Emellett az Oppenheimer ismét egy nagyon nolanes darabnak tűnik olyan (néhol nagyotmondó) adalékinfókkal, minthogy
Persze, a Barbie-t sem kell félteni. Már eleve őrültségnek hat, hogy az idáig teljesen más műfajokban mozgó Greta Gerwig (Lady Bird, Kisasszonyok) rendezte a filmet, Margot Robbie pedig producerként is szívét-lelkét beletette a sztárparádét felvonultató projektbe (Ryan Gosling, John Cena, Michael Cera, Issa Rae, Kate McKinnon, Will Ferrell, Helen Mirren, Simu Liu, Dua Lipa). Például pinknapokat vezetett be a forgatáson, heti egyszer mindenkinek muszáj volt minimum egy pink színű ruhadarabot felvennie. Gosling szerint ha valaki ezt elmulasztotta, attól Robbie bírságot szedett be, a pénzt pedig eladományozta.