Az „algoritmusok digitális rabszolgái” akár 70 órát is dolgozhatnak hetente 1300 eurós bérért. Az uniós munkaügyi miniszterek júniusig biztosan nem változtatnak ezen.
Az uniós tagállamok munkaügyi miniszterei június 12-én és 13-án szavaznak a futárok munkajogainak kiszélesítéséről. A szavazást a dolgozók és az európai parlament képviselői egyaránt kulcsfontosságúnak tartják. „Kinek az oldalán álltok? Az Uber és a többi nagyvállalat pártját fogjátok, vagy a dolgozókét?” – tette fel a kérdést a francia európai parlamenti képviselő, Leila Chaibi.
Az ételfutárok jelenleg nem határozhatják meg, mennyiért dolgoznak és mennyit, mert ezeket a vállalatok algoritmusai szabályozzák. Előfordul, hogy akár egész nap várniuk kell egy rendelésre, mert ha elutasítják, akkor az alkalmazás kevesebb rendeléshez hívja őket a későbbiekben. Sok futár aki napi 13 órán dolgozik, a hét minden napján úton van, és arról számoltak be, hogy az Uber, a Bolt, vagy a Heech rabszolgáinak érzik magukat.
„Ha hónap végén szeretnénk kijönni, akkor azt kell tennünk, amit mondanak. Kiszállításonként akár 40 euró jutalékot is felszámolhatnak” – mondta egyikük a Brussels Times-nak. A hosszú munkaórák ellenére a futárok átlagosan 1300 eurót (484 ezer forintot) keresnek, ami nyugat-európai színvonalon nem elég a megélhetésre. Egyre többen késnek az autóhitelük részleteivel, illetve a biztosításuk díjával.
A biciklis futárok sincsenek jobb helyzetben. Vannak, akik napi 100 kilométert tekernek időjárástól függetlenül, hogy minden rendelést teljesíteni tudjanak. „Ahhoz, hogy időben odaérjünk, meg kell szegnünk a közlekedési szabályokat. Ha baleset történik, akkor hirtelen elérhetetlenné válnak az üzemeltetők” – mondta egy futár a brüsszeli lapnak. Az UberEats, a Deliveroo és a Wolt minden más esetben szorosan követi a futárok tevékenységét. A dolgozók azt is nehezményezik, hogy miközben nekik fizetniük kell az adót, a nagyvállalatok mindent megtesznek az adóelkerülésért.