Craig Cohon néhány éve kiszámolta, mekkora szén-dioxid-kibocsátás róható fel neki azóta, hogy megszületett. Az eredmény annyira sokkolta, hogy úgy döntött, a teljes nyugdíjalapját zöld technológiákba fekteti, mellette pedig átsétálja Európát, hogy felhívja a figyelmet arra, amit csinál.
„Hogy hol lakom? Hát Magyarországon! Már két napja.” Craig Cohon olyan természetességgel vágja rá a választ a kérdésemre, mintha világéletében a Komárom-Esztergom megyei Dunaszentmiklóson indult volna a napja. A kanadai topmenedzser és vállalkozó január eleje óta gyalogol folyamatosan, a célja, hogy Londonból elindulva átszelje egész Európát. Ha minden terv szerint halad, június 4-én, a 60. születésnapja előestéjén éri el a végcélt, Isztambult, összesen 4218 kilométer teljesítése után. Az otthona jelenleg valóban nem a Temzén ringatózó hajó, ahol egyébként lakik, hanem egy néhány négyzetméteres konténer – jelenleg épp Magyarországon.
Craig környezetvédelmi kampánya a „Walk it back” (magyarul „Sétáld vissza”) névre hallgat, de a „séta” szó erős eufemizmus arra, amit csinál. Reggel nyolc órakor találkozunk a magyar szakasz második napján, a négyszáz fős Dunaszentmiklóson, és viszonylag hamar kiderül, hogy milyen átlagtempóval szeretné teljesíteni az aznapra kitűzött 30 kilométeres, hegymeneteket nem nélkülöző szakaszt.
„5,5 kilométer per óra. Indulhatunk!” – mondja, majd, mintha nem lenne már több mint 2600 kilométer a lábában, ruganyos léptekkel nekiveselkedik a Gerecsének.
McDonald’s, Coca Cola, Cirque du Soleil
Az öt hónapon át tartó gyaloglást Craig részben a saját szórakozására találta ki, a kampány – főleg a pénzügyi része – jóval többről szól, mint egy szimpla túráról. A Walk it backkel a kanadai menedzsernek az a célja, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra, azon belül is egy fontos aspektusra: a légköri szén-dioxid kivonásának fontosságára.
Világéletében gigacégeknél dolgozott, sőt, már gyerekkorát is meghatározta az üzlet: apja, George Cohon alapította a kanadai McDonald’s-ot, és ő volt az is, akinek vezetésével megnyílt a gyorsétteremlánc első üzlete a Szovjetunióban. Fia a nyolcvanas évek közepétől közel 15 évet töltött a Coca Colánál (legutolsó pozíciójában az északnyugat-európai divízió elnökhelyettese volt), később a Cirque du Soleil oroszországi ágának alelnökeként dolgozott, de jónéhány befektetésen, startupon és tanácsadói pozícióin is túl van.
„Része vagyok annak a generációnak, amelyik megteremtette a klímaváltozás problémáját, és szeretnék részt venni a megoldásában” – mondja. A mai 30 kilométeres szakasznak nagyjából a felére csatlakozom, de a beszélgetés elején arra kér, adjak neki egy kis bemelegítési időt. Az ötödik kilométer környékén vág bele a mesélésbe.
„Nem bullshitelek: az időmet, a pénzemet, a kapcsolataimat és a testemet is beleteszem ebbe a projektbe.”
Craig a covid alatt kezdett el sokat sétálni, és a járvány alatti lelassulás során történt az is, hogy úgy döntött, kicsit elfordul az üzleti élettől. Épp akkoriban vonult vissza a divatipari-technológiai startupból, a Worn Again Technologies-ből, ahol angyalbefektetőként és elnökként is érdekelt volt. A cég a divatipar számára fejleszt polimer-újrahasznosítási technológiákat, 2020-ban 8 millió eurót, azaz közel 3 milliárd forintnak megfelelő összeget vont be a H&M-től és a kínai Sulzertől. Craig angyalbefektetői részesedését is utóbbi vette meg (a vételár nem nyilvános).
Felszabaduló idejében egyre inkább beleásta magát a klímaváltozásba, és nagy figyelemmel követte az ENSZ 26. éghajlatváltozási konferenciáját is. „A COP26 és főleg a veszteségek és károk klauzula kapcsán elgondolkoztam azon, hogy vajon én magam mennyi kárt okoztam a környezetnek az életem során” – meséli. (Az ENSZ klímatárgyalásain használt veszteségek és károk (loss and damage”) kifejezésben a károk olyan dolgokra utalnak, amit még helyre lehet hozni, a veszteségek pedig azokra, amik már soha nem hozhatóak vissza.)
8147 bébielefánt
Craig nekiállt a saját szén-dioxid-kibocsátása kiszámításának, de nem vette félvállról. Nemzetközi szakértőkkel beszélgetett arról, hogyan tudja minél pontosabban megbecsülni az addigi kibocsátásait (a Fund Nature és a MyCarbon nevű szervezetekkel egyeztetett), repülőgép-társaságokat keresett fel, hogy visszafejtse, mennyit utazott a karrierje beindulása óta, sőt a szüleit is kifaggatta minden releváns kérdésben, attól kezdve, hogy körülbelül mennyi húst evett gyerekkorában egész odáig, hogy pontosan melyik évben váltott a család benzines autóról dízelesre. A pontosság kedvéért beleszámolta a közvetett kibocsátását is, így a gyerekei szénlábnyoma sem maradt ki a képletből.
„Az eredmény: 8147 tonna szén-dioxid. Ez 8147 bébielefánt súlyának felel meg. Ennyivel terheltem a környezetet.”
Ez több mint húszszorosa egy átlagember kibocsátásának (350 tonna), 72 százaléka a topmenedzserként megtett, olykor heti rendszerességű repülőutakból származik. A sokkoló számadatot látva elkezdett megoldásokat keresni arra, hogy hogyan tudna ugyanennyi mennyiséget kivonni a környezetből.
Mit jelent a szén-dioxid légkörből való eltávolítása?
Az IPCC (Éghajlatváltozási Kormányközi Testület, azaz Intergovernmental Panel on Climate Change) már évekkel ezelőtt felhívta a figyelmet arra, hogy a kibocsátások csökkentése nem elég, a nettó nulla kibocsátás eléréséhez és a globális felmelegedés 1,5 fokos korlátozásához szükség van arra is, hogy kivonjuk, eltávolítsuk a légkörből a szén-dioxidot (carbon dioxide removal, CDR). Másképp fogalmazva: a kivonás lényege, hogy az elmúlt közel kétszáz évben az emberi tevékenységek miatt a légkörben felhalmozódott szén-dioxid-többletet eltávolítsuk. A folyamat a szén-dioxid-kibocsátással ellentétes irányú, emiatt az erre irányuló gyakorlatok és technológiák bevetését gyakran „negatív emissziónak”, azaz „negatív kibocsátásnak” emlegetik. A CO2 légkörből való eltávolításának két fő típusa van: a már meglévő, természetes szén-dioxid-elnyelő folyamatok fokozása vagy kémiai eljárások alkalmazása. (A CDR-ről bővebben a Másfélfok remek összefoglaló cikkében olvashatsz.)
Craig tavaly úgy döntött, hogy a teljes nyugdíjalapját (egymillió dollárt, azaz kb. 345 millió forintot) szén-dioxid-csökkentő megoldásokba fekteti, ezek többek között a közvetlenül a levegőből való szén-dioxid-leválasztásra (DAC, azaz direct air capture), mineralizációra (ásványosodásra), vagy épp moszatok használatára épülnek, de van a portfóliójában olyan technológia is, aminek lényege egy olyan beton kifejlesztése, ami képes megkötni a szén-dioxidot.
„Lesz, ami működik, lesz, ami nem. Ugyanúgy, mint más kockázatitőke-befektetéseknél.”
A portfólió összeállításához ugyanúgy állt hozzá, mint korábbi befektetéseihez: olyan technológiákba, amik nem feleltek meg a kritériumoknak vagy nem voltak elég meggyőzőek, nem fektet be. A megfelelő technológiák kiválasztásában az egységes éghajlatvédelmi fellépést sürgető Patch nevű szervezet segíti, sőt, Craig szerződést is kötött velük a nyugdíjalapja felhasználásáról: azaz nem csupán jótékonykodik, hanem jogilag is kötelezte magát arra, hogy valóban befektesse a pénzt szén-dioxid-csökkentő innovációkba.
Hideg zuhany 5 hónapon át
A befektetéssel párhuzamosan rukkolt elő a Walk it back kampánnyal, aminek első nagyobb projektje a mostani Európa-túra. A kampány mögé beállt többek között a Világgazdasági Fórum és a Re-Earth nevű aktivistacsoport, de a projekt része az is, hogy bárki Craiggel sétálhat. Beszállt mellé többek között Jonathan Newhouse, a Condé Nast elnöke (hetvenéves létére két napra), James Quincey, a The Coca-Cola Company elnök-vezérigazgatója, John Manzoni, a Scottish Power elnöke. Craig fontosnak tartja azt is, hogy a politikusok is szóba álljanak vele, ezért a gyaloglás útvonalát úgy alakították ki, hogy sok városban is megálljon (összesen 82-ben). Azért így is sok időt tölt egyedül, az első 77 napból 35-ön magányosan gyűjtötte a kilométereket.
A gyaloglást négyfős csapat segíti, akik végigkísérik Craiget a teljes úton. Egyik menedzserbarátja huszonéves lánya, Isabella Campbell-Breeden felel a social media felületekért, a sofőrt mindenki csak Twitch-nek hívja, Jacques Delport pedig Phil Briggs logisztikai munkáját segíti. Phil tulajdonképpen az expedíció vezetője: ő tervezte meg az útvonalat, ő felel a csapat biztonságáért, egészségéért és a logisztikáért, és ő állítja össze Craig étrendjét úgy, hogy legyen ereje a távokhoz.
Korábban a brit Királyi Tengerészgyalogság kommandósa volt, közel 30 éve dolgozik expedíciós és hegyi vezetőként,
a világon szinte mindenhol szervezett már programokat, bár általában jóval rövidebbeket, mint amilyen a mostani. Az ottjártamkor velünk túrázott még Craig öccse, Mark Cohon is, aki két napra látogatta meg bátyját – ő is üzletember, egy kanadai kézműves szeszesital-gyártó, a Georgian Bay Spirit Company elnöke. Craig összesen öt hónapig van távol a családjától, így egy-egy ponton mindegyik családtagja csatlakozik néhány napra, de mindannyiuk repülőútjának a kibocsátását kompenzálják.
Craig napi rutinja egyszerű: 6-kor kel, nyújt egy kicsit, majd megreggelizik (mindig zabkását), 8-kor indul a túra. Tíz kilométer után jön egy szendvics, újabb tíz kilométer után tészta, megint tíz kilométer után még egy utolsó fehérje- és szénhidrátdús étkezés. Miután letudta a napi távot, csinál néhány levezető gyakorlatot, jön a hideg vizes fürdés, majd egy közös vacsora a csapattal, ahol átbeszélik a következő nap menetét. 9:30 környékén megy aludni.
A túrát két konténer kíséri: az egyik egy minikiállításnak ad otthont, ahol tízféle szén-dioxid-eltávolítási technológiát mutat be, a másik Craig lakóhelye. A csapat többi tagja is mobilházban vagy lakóautóban lakik, a kísérőautók többsége hibrid vagy biodízellel működik.
Úgy tervezi, a következő öt évben erre a kampányra fog koncentrálni, város- és cégvezetőkkel akar találkozni, hogy minél többen beépítsék a CDR elvét a működésükbe. „Konkrét projekteket szeretnék látni: például el akarom érni, hogy az öt legnagyobb betongyártó-vállalat alkalmazza a szén-dioxid-eltávolítás elvét – mondja, és amikor arról kérdezem, szóba állnak-e vele ezek a cégvezetők, egyből rávágja: – Persze!”
„De azt tudom, mi lesz az első dolgom, amint Isztambulba megyek – mondja. –
Két nap masszázs. Aztán megünneplem a 60. születésnapomat.”
Hogy Craig éppen merre jár, itt tudod megnézni.
Borítókép: Sebestyén László