Ellehetetlenült független előadóművészeti közeg, beszántott Színművészeti Egyetem, bankcsőd miatt veszélybe került éves költségvetés. Turbulens időszakot tudhat maga mögött a Trafó élén Barda Beáta, de megingathatatlanul dolgozik azon, hogy tovább vigye az alapítása óta az alternatív társulatok bázisának számító ház örökségét.
Az öt fővárosi fenntartású színház igazgatói közül egyedül Bea nem színész. Nem gondolja, hogy hátrányból indul, adottságként tekint a helyzetére. Az idén huszonöt éves Trafó Kortárs Művészetek Háza amúgy is más kategória, hisz nincs állandó társulata. Helyette befogad számos független alkotói csoportot, köztük a Dollár Papa Gyermekei, a TÁP Színház, a Freeszfe Egyesület színházi, vagy például a Grecsó Zoltán vezette Willany Leó és a FrenÁk Társulat táncelőadásait. Meg persze vannak még újcirkuszi előadások és a koncertek is.
300 millió forintjuk tűnt el
Dramaturgként végzett, majd rendezőasszisztensként ikonikus filmeken dolgozott:
A legényanya, az Eldorádó és Tarr Béla egyik kisfilmjének stáblistáján is ott van a neve.
Hosszú út vezetett a Trafó vezetéséig. Mint programszervező kezdett ott 27 évvel ezelőtt, majd művészeti vezető lett, aztán 2017-ben vett egy mély levegőt, és – a ház csapatától érkezett biztatással – megpályázta az ügyvezetői igazgató állást. Sikeresen, tavaly újabb öt évre választották meg, most a második igazgató ciklusát tölti.
Az utóbbi években a független színházi színtéren az állami támogatások gyakori megvonása vagy drasztikus csökkentése nehéz pénzügyi helyzetbe sodorták a házat és a náluk fellépő társulatokat is. 2022 februárjában az ukrajnai háború kirobbanása után csődbe ment az orosz hátterű Sberbank, a károsultjai közé tartozott a Trafó is.
„Csütörtökön volt az igazgatói meghallgatásom, hétfőn ugrott a pénzünk”
– mondja Bea. A teljes, több mint háromszázmillió forintos költségvetését egyik napról a másikra zárolták. A fenntartó, a Fővárosi Önkormányzat segítette ki a színházat, akik megelőlegezték a 2022-re szánt költségvetésük egészét (amit korábban csak negyedévenként, részletekben kaptak meg).
Függetlenek, influenszerek, izgalmas zenei formációk
Bea főként fiatalokkal dolgozik együtt, kikéri, megfontolja a véleményüket. Ahogy mondja, a repertoár összeállításakor próbálnak „többfelé” nyújtózkodni, a közösségimédia-felületeikre különös figyelmet fordítanak. A Trafóban több éve játsszák a fővárosi önkormányzat tehetséggondozó projektje, a Staféta program darabjait, köztük a szinte mindig teltházas Nagymamával álmodtam című előadást a Trafóklubban.
Nemrég mutatták be az influenszerekkel közösen létrehozott Túlságosan vékony falakat – a nagyterem széksorait csupa tizen-, huszonéves töltötte meg. A zenés programokkal is a fiatalokat célozzák,
adott már idén koncertet a zagyvarékasi rapper, 666Ghost, előtte a Platon Karataev futott sikerrel.
Májusban a Fran Palermo frontemberének új formációja, a Henri Gonzo és a Papírsárkányok lép fel.
Közben a Trafó stábja Beával az élen már előkészíti a novemberben esedékes hatodik dunaPart nevű
kortárs előadőművészeti fesztivált, ahol a független magyar előadőművészeti szcéna bemutatkozhat
a külföldről érkező – és partnereket, meghívandó előadásokat kereső – fesztiváligazgatóknak,
menedzsereknek, kritikusoknak.
A TELJES CIKK AZ ÁPRILISI FORBES MAGAZINBAN
A magazinból kiderül, hogyan került Bea A legényanya című film forgatására, melyik színházigazgató alakítására emlékszik a mai napig és pályázik-e a következő igazgatói ciklusra, de arról is mesél, hogy milyen vezetőnek tartja magát.