Elég nyilvánvaló módon játszott össze négy hajóvállalat, hogy ők nyerhessék el a budapesti dunai járatok üzemeltetési jogát. Az esetlen kartellezést lefülelte a versenyhivatal, a BKV-hajók azonban így sem közlekednek.
Közbeszerzési kartellt tárt fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a dunai hajóscégek között. Az eset még 2020-ban kezdődött, amikor négy vállalkozás kartellbe szerveződve próbálta elnyerni a BKV menetrend szerinti hajójáratainak üzemeltetését. A résztvevők nem lehettek túlságosan dörzsöltek az összejátszás műfajában:
olyan gyanús körülmények között próbáltak kartellezni, hogy az a csoda, hogy a hatóságoknak több mint két év kellett az eljárás befejezéséhez.
Mi történt?
A budapesti menetrend szerinti hajójáratok üzemeltetésére a fővárosi közlekedési cég 2020 nyarán írt ki nyílt közbeszerzést, az eljárás során azonban észrevette, hogy
egyes ajánlattevők nyilatkozatai szinte szóról szóra megegyeznek egymással.
A BKV jelezte a gyanús esetet a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely rajtaütött a vállalkozásokon 2021 júliusában.
Az eljárás során kiderült, hogy az érintett vállalkozássok jogsértő együttműködést folytattak annak érdekében, hogy közülük kerüljön ki a tender nyertese.
- Az ajánlattétel előtt megosztották egymással árszintjeiket,
- a pályázati anyagaikat pedig ugyanaz a személy – az egyik vállalkozás ügyvezetője – állította össze.
- Az összehangolt, versenykorlátozó magatartás a közbeszerzési eljárás során is fennmaradt köztük.
Kik játszottak össze?
Négy cég volt érintett a szabálytalan együttműködésben, amelyek a tulajdonosi kör alapján két külön vállalkozáscsoportba tartoznak:
- az egyik csoport a Rubin Group Kft. és a Duna-Weser Kft.
- a másik pedig a Dunai Személyszállító Kft. és a Hajózni Jó Kft.
Az utóbbi két, egy-egy főt foglalkoztató céget ráadásul közvetlenül a közbeszerzési tender kiírása előtt alapították ugyanazon a napon, beismerten a támogató ajánlatok beadására. Mindkét cég fő tevékenysége a belvízi személyszállítás, árbevételük nem volt.
Mi lett az ítélet?
- A GVH vizsgálata során a vállalkozások mindegyike ún. engedékenységi kérelemmel élt, vagyis a jogsértést elismerve, önként beszolgáltatta a kartell bizonyítékait a versenyhatóság felé.
- Ennek köszönhetően a GVH Versenytanácsa mintegy harmadával csökkentette a kartell érintett résztvevőinek bírságát.
- Végül összesen 6,5 millió forintos bírságot szabtak ki a Rubin Group Kft.-re és a Duna-Weser Kft.-re.
Hiába kartelleztek érte, ha nem is közlekedik
Az eredeti tender 2020-as kiírása óta azonban sok víz lefolyt a Dunán. Például már maga a közbeszerzés sem aktuális: a fővárosi közlekedési vállalat 2021 óta nem üzemeltet dunai hajójáratokat. Előbb a járvány, majd a pénzhiány tett be a BKV-hajóknak. A járatok idén sem indultak el, de a szándék megvan rá: jelenleg is vizsgálják egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét.