A közös zenélés élménye mindenféle előzetes tudás nélkül, a stresszes munkahelyi pillanatok lecsendesítése meditáció útján, az irodai PET-palackok használatának csökkentése, a nők helyzetének feltérképezése a munkahelyeken, érzékenyítés kupakdarálással egybekötve. Furcsa lista, mely a végén kerek egésszé áll össze a Good Impact fenntarthatósági vásárán.
Tíz egymást nem ismerő felnőtt – komoly képviselői komoly cégeknek – állnak egy kis körben. Alig négy perc alatt jutnak el oda, hogy nevük elsuttogásával, elkurjantásával és kántálásával valami újat alkossanak. Kórus lettünk. A következő pillanatban színes rudakat veszünk a kezünkbe és négyes ütemenként követjük a földre helyezett papíron a rudunkkal megegyező színű pöttyök diktálta ritmust.
Néhány kör után már eszmélünk: Bobby McFerrin Don’t Worry, Be Happy című slágerének dallamát hoztuk épp össze a Superar Zeneművészeti Alapítvány tagjainak irányításával. Nyolc percet töltöttünk velük, ez elég is volt arra, hogy megtudjuk, milyen érzés, amikor észrevétlenül alkotsz zenét, és megérzed azt is, milyen csapatként valami egészen újat létrehozni.
A 7. Good Impact Fenntarthatósági Vásár Fotók: Civil Impact (9 kép)
Nyolc perc kevésnek tűnhet. A Good Impact Fenntarthatósági Vásáron teret kapott mind a nyolc civil szervezetnek mégis elég volt ennyi idő, hogy bemutassa, milyen programokat tud nyújtani. A vendégek a különböző cégek képviselői, akik megvásárolhatják az egységáron 300 ezer forintért kínált portékákat, vagyis szolgáltatásokat. Így kapcsolódik össze a nonprofit és a forprofit.
Játékos formában talál egymásra a kínálat és a kereslet
Világjobbítás erre! – hirdette az útba igazító tábla minden kanyar előtt, ahogy kapaszkodtam fel az óbudai Lexington Loftban kialakított showroomokhoz vezető lépcsőn. És valóban. A nyolcperces etapokban például zúztunk műanyagot, hogy a granulátumból laposra sütött ékszeralapot készítsünk, hajtogattunk szélerőműveket jelképező szélforgókat, közösen megfestettük Van Gogh Csillagos éjét, és jógáztunk, majd meditáltunk is egy rövidet.
Ez már a hetedik ilyen seregszemle, melyet a Civil Impact Nonprofit Közhasznú Kft. hozott létre, hogy támogassa a civil és a vállalati szektor közötti partnerségek létrejöttét. A civil szervezeteknek segítenek kifejleszteni a professzionális szolgáltatásokat, a cégeknek pedig rátalálni a nekik legmegfelelőbbekre.
Ennek az élettel teli platformja az a félnapos rendezvény, melynek során játékos formában talál egymásra a kínálat és a kereslet és köttetnek meg kapcsolatok.
Bejutni nehéz, de azonnal meglátszik az eredménye
A Civil Impact 2008 óta dolgozik azon, hogy összekapcsolja a két szektort és nonprofit tudást segítsen beépíteni a vállalatokba úgy, hogy az ott dolgozók számára is élménnyé, pozitív üzenetté váljon, segítse a szervezet működését. Ennek a munkának a zászlóshajója a vásár, ahol nyolc kiválasztott szervezet személyesen mutatkozhat be a cégeknek.
A Good Impactre kétféle úton lehet bejutni. Maga a Civil Impact is folyamatosan fejleszti a civil szervezeteket, ennek a munkának az egyik programja a Civil Impact Akadémia, aminek keretében minden évben 15 szervezettel foglalkoznak. Közülük a legjobb három jut el a rendezvényre a szolgáltatásával.
A másik út a pályázat: idén mintegy 50 szervezettől érkezett jelentkezés, közülük egy zsűri választ ki ötöt – mondta el a Forbes.hu-nak Kiss Göngyvér, a Civil Impact Kft. alapító-ügyvezetője.
„Az egyik a legfontosabb szempont az, hogy a szolgáltatás beépíthető legyen egy vállalat mindennapi működésébe, innovatív legyen, meg tudja szólítani a vállalati közösséget.
Fontos a téma maga, mindig vannak hot topikok. A covid mentén előtérbe került az egészségmegőrzés, a mentális egészségünk fontossága. Vagy éppen a pénzügyi tudatosság a válságidőszak miatt.
Az elmúlt öt évben nagy szerepet kaptak a zöld, környezettudatos programok, markánsan megjelenik a klímavédelem, a fenntarthatóság kérdése. De természetesen bármi lehet, ami a vállalati szinten elképzelhető.”
Mintegy 33 millió forint bevételt köszönhettek a civilek az eddigi vásároknak, 67 üzleti megállapodás köttetett, melyek révén 48 civil szolgáltatást értékesítettek.
A mostani vásárnak is azonnal látszottak az eredményei. Mivel a cégek, vállalatok körbejáró képviselői kis „bevásárlólistát” is kaptak, azon azonnal be is ikszelhették, hogy partnerségre lépnének az egyik szervezettel és megvásárolnák a bemutatott szolgáltatást egy családi napra, csapatépítésre vagy wellbeing-hétre.
A BP-nek is bejött a közös zenélés, máris lecsapott a Superar programjára: viszik őket magukkal budapesti és szegedi családi napjukra. A Magyar Posta Zrt. három rendezvényére, budapesti, pécsi és miskolci Postás Piknikjére keresett programot, így máris partnerségre lépett az Energiaklubbal, a Lélekkel az Egészségért Alapítvánnyal és a Para-Fitt Sportegyesülettel. Tucatnyi megállapodás született és még több közös gondolkodás indult meg.
Érzékenyítés, élmény, csapatépítés és jótékonyság
Az AdniJóga Alapítvánnyal néhány percben megismerhettük, milyen könnyen megtanulható gyakorlatsorral tehetünk nagyon is sokat fizikai és mentális jóllétünkért egy-egy zűrösebb napon, akár az irodai székünkről fel sem állva. Az általuk kínált Jóllét Hét program egy ötnapos kihívás. Alapja egy online platform, rajta videókkal, hanganyagokkal, szövegekkel, ez egészül ki egy egyórás jóga- vagy meditáció-workshoppal. A kihívás nem jelent versenyt: a dolgozók inkább saját jóllétük érdekében tett vállalása. A vállalati vásárlások bevételéből az alapítvány ingyenes jógaórákat tud biztosítani állami gondozott gyerekeknek, menekülteknek, párkapcsolati bántalmazás túlélőinek.
Szintén meditáltunk kicsit a Lélekkel az Egészségért Alapítvánnyal, megismertük Nyugikommandó nevű programjukat. Az iskolai stresszkezelő programokkal is foglalkozó egészségpszichológus csapat a kiégésmegelőzés alapjait viszi be Nyugikommandó nevű programjával a munkahelyekre: hogyan csendesíthetjük le elménket stresszhelyzetben, milyen izomrelaxációs technikák tehetik könnyebbé a munkanapokat.
A Para-Fitt Sportegyesület környezetnevelési foglalkozással és upcycling workshoppal készült. A biológus és közgazdász önkéntes által tartott foglalkozások a környezetszennyezés biodiverzitásra és társadalomra gyakorolt hatásairól szólnak, emellett értelmi sérült fiatalok is közreműködésével, a holland Precious Plastic modell alapján bemutatják, miként hasznosítható újra a műanyag, a textil, a csomagolási hulladék.
A Női Váltó Alapítvány Álljunk a nők mögé! programja keretében kérdőívek és fókuszcsoportos beszélgetéssel tárja fel, milyen nőnek lenni az adott vállalatnál, a visszajelzések, munkatársak által készített videók által tesznek javaslatokat arra, miként lehet erősíteni a női munkavállalók jóllétét, motivációját, elkötelezettségét.
Az Energiaklub Szakpolitikai Intézet és Módszertani Központ a gyerekeket készíti fel Energiasuli nevű foglalkozásával az energiatudatos életmódra. Korosztályonként más-más, 40-60 perces interaktív workshopokat kínál a családi napokra.
A Zöldövezet Társulás Egyesület játékos zöldítő programra hívja a cégeket. A Green Challenge első lépéseként feltérképezik az adott munkahely adottságait, majd egyhetes verseny veszi kezdetét a fenntarthatóság szempontrendszerei alapján. Nemcsak az irodában, de home office-ban is teljesíthető feladatokat dolgoztak ki.
A Tűzcsiholó Egyesület a művészetet használja a csapatépítésre. Érzékenyítő élményfestése során Balogh Tibor, a Képzőművészeti Egyetemen végzett tanári diplomával is rendelkező grafikus képzőművész útmutatása nyomán és előadásával kísérve készít közös alkotást a munkahelyi kollektíva, miközben megismerkedhet a cigány művészettel, kultúrával, az állami gondoskodásban élő gyerekek lehetőségeivel. Az egyesület célja, hogy azok a gyerekek, akiknek a szülei állami gondoskodásban éltek, már ne kerüljenek gyermekotthonba. A családokat képzéssel, mentorálással segítik, adósságrendezési programot szerveznek, erős közösségi hálót építenek köréjük. Tibor is állami gondozásban nőtt fel, kapaszkodót a rajzolás jelentett számára.
Borítóképen a Zöldövezet Társulás Egyesület bemutatója. Fotók: Civil Impact