Papírba és újrahasznosított műanyagba csomagolt, környezetkímélő tisztító- és fertőtlenítőszerek, melyek egyben humanitárius termékek is, azaz megvásárlásukkal nem csak kampányszerűen jótékonykodhatunk. Márkus Zsoltot állítása szerint nem az üzleti haszon hajtja, nem is tartja akár középtávon is nyereségre esélyesnek a Cleanme.life projektjét, csak a jótékonysági ügy lebegett a szeme előtt.
A Veresi Paradicsom alapító-tulajdonosaként ismert üzletember azt mondja, ő már rég nem csak a „paradicsomos ember”, újat akart alkotni új területen, így hozta létre a Cleanme.life-ot. Három éven át fejlesztették és kísérletezték ki a humanitárius termékeket és csomagolásukat, valamint a hozzájuk kötött adományozási metódust.
„Egyáltalán nem izgatott a tisztítószergyártás, de nyilvánvalóvá vált számomra, hogy például a vizeinkbe kerülő mikroműanyag milyen súlyos hatással lehet a hormonháztartásunkra.
Én a technológiát és az üzleti szemléletet tudtam adni a projekthez, amely ha rövid távon jövedelmező lenne, akkor nagyon meglepődnék” – mondja Márkus Zsolt.
Sokan vannak már, akik zöld logós termékeket használnak, sőt akik kizárólag ilyeneket vásárolnak. Illetve olyanok is, akik tisztítószerek vásárlása helyett maguk készítenek ilyet házilag.
„A változás már látható az emberi hozzáállásban, de még mindig iszonyatos mennyiségű csomagolóanyagot használunk és hulladékot termelünk, ezeknek a kezdeti lépéseknek a hatása elenyésző
– mondja Kertész Balázs okleveles környezetmérnök, környezetvédelmi tanácsadó, a JÖN Alapítvány alapítója. – De mindenképpen örvendetes, hiszen el kell indulnunk valahol, és nagyon jó irány, hogy a háztartásokban is megjelennek ezek a termékek.”
Italdoboz technológia átalakítva
Cleanme.life néven 2022 óta készülnek Magyarországon a környezettudatos, környezetkímélő és gyorsan lebomló, vagyis biodegradábilis vegyipari-kozmetikai termékek. A mosógélek és textilöblítők csomagolása megerősített, újrahasznosítható papírdoboz, a Higipack, melyet a Zsolt cégcsoportjához tartozó PowerPak Kft. gyárt.
A Cleanme.life termékei. Fotók: Cleanme.life (4 kép)
A viszkozitási problémák megoldásai, a belső hegesztések egyedileg nem jelentettek szabadalmazható újdonságot, a csomagolás ezért formatervezési mintaoltalmat kapott. Ezek a szabadalomvédelem területén külön kategóriába tartozó, elkülönülő fogalmak. A később felmerülő fogyasztóvédelmi kérdésekre szintén megfelelő választ adott a forma.
„Nagy küzdelem volt legyártani ezt a dobozt, ami még mindig nem a végső megoldás.
A papír megerősítése egyfajta laminálás, ezért még most is van benne 5 gramm műanyag, de ez a versenytársak 50 grammjához képest jóval kisebb mennyiség. Az italdoboz gyártási technológiáját alakítottuk át, de az ára még így is többszöröse egy műanyag flakonénak.”
A felhasznált papír alapanyag FSC minősítésű, tehát felelős erdőgazdaságból és más ellenőrzött forrásokból származik.
A folyékony szappanok, mosogatószerek, testápolók és kézkrémek újrahasznosított műanyag flakonban vannak, de a kupak és nyomófej a Cleanme.life esetében is új műanyag, nem tudták kiváltani egyelőre mással.
„Az újra felhasznált műanyag ára is magasabb, mint az új műanyagé, ez egyértelműen azt jelenti, hogy nincs még kidolgozva az ellátási lánc” – fogalmaz Zsolt.
Az újrahasznosítás árát rengeteg tényező befolyásolja Kertész Balázs szerint. Amikor például megugrott a kőolaj ára, nagyobb ráció volt hirtelen az újrahasznosításban. „Eljöhet még az a pont, amikor a szemétlerakóinkban fogunk turkálni és a kidobott műanyag után kutatni, mert olyan ára lesz” – fogalmazott.
Ahhoz, hogy egy műanyag újrahasznosítható legyen, rengeteg folyamaton kell átmennie. A válogatás, a vízigényes tisztítás, tömörítés, darabolás rengeteg költséget rak rá, főleg, ha emberrel érintkező műanyagról van szó.
Kertész szerint egy kilónként pár forintot kóstáló műanyag tisztítása akár 50-70 forintba is kerülhet.
A Cleanme.life csomagolásához használt újrahasznosított műanyag előállításához a közös fejlesztéssel kidolgozott, egyedi megrendelésre készült gép Olaszországból érkezett, nagyjából mintegy 100 millió forint értékben. „A covid alatt zsákruhába bújva járkáltam ki Olaszországba, annyira meg akartam csinálni.”
A termékek egész életútján át adományoznak
Új, állandó adományozási metódust és egy támogatási applikációt fejlesztett ki a Cleanme.life csapata. Előbbi a termékek egész életpályájára vállalt kötelezettséget jelent: minden egyes darab értékesítési bevételéből egy soha nem csökkenő százalékot utalnak át adományozásra. Az első kedvezményezett a Máltai Szeretetszolgálat.
A következő két évben az eladott termékek árának bizonyos minimum százaléka kerül a szervezethez – üzleti titoknak minősül a pontos százalék.
Minél sikeresebb az eladás, annál magasabb lehet ez a rész, de Zsolt azt mondja, egy előre megállapított összeget mindenképpen megkapnak tőlük.
„A magyar piac ebben a szektorban mintegy 330 milliárd forintot tesz ki. Ha elérjük a kitűzött háromszázalékos piaci részesedést, akkor akár 3-400 millió körüli árbevételt kaphat a Máltai. Nagyjából ennyit is költöttünk magára a fejlesztésre.”
Közösség és érzékenyítés
Helpme.life néven donációs alkalmazást is fejlesztettek. Az applikáció segítségével választhatunk az adománygyűjtő programok közül, sőt nyomon is követhetjük a támogatások felhasználási útját, emellett össze van kötve a fontosabb közösségimédia-felületekkel is.
Adománygyűjtő versenyek is indulnak, ilyenkor egy-egy ismert ember áll az adománygyűjtés élére, az ő profiljuk alatt is gyűjthetnek a hozzájuk lojális követők.
Márkus Zsolt szerint már meg is állapodtak az SOS Gyermekfaluval, és más adománygyűjtő szervezettel is tárgyalnak. Céljuk, hogy az applikáción keresztül több szervezetnek is lehessen adományozni, ilyen szempontból is közösség alakuljon ki.
„Ha ez egy pici üzlet marad, akkor soha nem fog megtérülni. Ha ez nagy üzlet, akkor van esély arra, hogy több legyen charity projektnél. Ha kicsi marad, akkor is elértem a célomat: az adományozási kultúrát akarjuk fejleszteni.”