A Zalando internetes divatáru-kereskedőt is elérték a gazdasági lassulás hatásai, ezért leépítésbe kezdenek.
A csaknem tizenöt éve alapított, berlini központú Zalando, Európa legnagyobb divatplatformja 24 ország után tavaly májusban érkezett meg Magyarországra. Tavaly Európa-szerte több mint 50 millió aktív felhasználójuk volt, itthon több mint 1700 márka 350 ezernél is több termékét kínálják.
A héten a Financial Times írt arról, hogy a gazdasági lassulás miatt mintegy alkalmazottainak öt százalékát is kénytelen lesz elküldeni a Zalando, hiába ígérte meg korábban, hogy nem lesznek jelentősebb leépítések.
Mit jelentettek be?
A Zalando online platformként a covid egyik legnagyobb nyertese volt, ahogyan sorra jöttek a bezárások. 2021-ben még aktívan terjeszkedtek: elindultak Litvániában, Szlovéniában, Szlovákiában, Észtországban, Lettországban és Horvátországban, majd nálunk is.
Tavaly már nem annyira érezték a járvány hátszelét, mostanra pedig a makrogazdasági környezet is egyre nagyobb gondokat jelentett – a Financial Timeshoz is eljutott levélben ezzel indokolták munkatársaiknak a több száz fősre becsült leépítéseket. Azt még nem tudni, pontosan hány embert küldenek el, még csak most indultak az egyeztetések az üzemi tanáccsal.
Annyit azért már tudni, hogy a vezetőség felsőbb szintjeinek létszáma is csökken, míg a logisztikai központokban, az ügyfélszolgálatokon és az outlet üzletekben dolgozóké valószínűleg nem.
Fontos számok
A Zalando márciusban közli a tavaly év eredményeit. Elemzők azt várják, hogy az árbevétel 10,4 milliárd euró közelében lesz, ami elég alacsony, a működési eredmény pedig több mint felére, 187 millió euróra csökkenhetett. A Forbes.hu-nak is eljuttatott harmadik negyedéves eredményeik még kedvezőnek látszottak, bár tavaly nyáron már kiadtak egy profitfigyelmeztetést, ami többéves mélypontra küldte a Zalando papírjainak tőzsdei árfolyamát.
- 2022 harmadik negyedévére a bruttó kereskedelmi forgalom 7,1 százalékkal, az árbevétel 2,9 százalékkal nőtt, a korrigált EBIT pedig elérte a 13,5 millió eurót.
- Az aktív vásárlók száma 8 százalékkal nőtt és először haladta meg az 50 milliót.
- A minimális rendelési érték bevezetése javította a cég nyereségességét.
- A Zalando megerősítette egész évre szóló előrejelzését, a várakozások szerint az eredmények a prognosztizált tartomány alsó részében várhatók.
- Hangsúlyozták azt is, hogy a vállalat hatékony lépéseket tett a jövedelmezőség fellendítése érdekében, ami hozzájárult a nyereség növekedéséhez, és ellensúlyozta a csökkenő vásárlási hajlandóságot.
Mit mondanak a vezetők?
Augusztusban Robert Gentz társalapító-társvezérigazgató azt mondta az FT-nek, hogy a csoportnak kicsit defenzívebb stratégiát kell követnie, de akkor még úgy látta, hogy a létszámstop elegendő lesz a működés stabilizálásához. A héten azonban Gentz és David Schneider társalapító-vezérigazgató azt mondta az alkalmazottaknak, hogy „nem vagyunk ott, ahol lennünk kell, és még határozottabb lépéseket kell tennünk”. Mindketten elismerték, hogy ők a felelősek a jelenlegi problémákért.
Kifejtették, hogy ők egy nagyvállalat nagyvállalati felépítéssel, gondolkodásmóddal, de át kell alakulniuk egy nagy céggé kis vállalati felépítéssel és gondolkodásmóddal, mert a csoport túlságosan nagyra nőtt. „Olyan fokú összetettséget tettünk a szervezetünkbe, amely befolyásolta a gyors cselekvési képességünket” – tették hozzá. Az utóbbi évekig kiemelkedően növekedő Zalando nemrég csökkentette a marketingre szánt költségvetését is, és halasztják az új logisztikai központ beruházási terveit is.