A nevüket már hallottad, de a ruhájuk még nincs ott sem a te, sem a barátaid szekrényében. Ezért is szeretnél belőlük minél előbb párat. Ők ma a felfutóban levő, ígéretes, de még kevésbé ismert magyar divattervezők, akikről a Forbes Life különszámban készítettünk top 30-as listát.
„Magyarországon az oktatás olyan értelemben jó, hogy jó tervezők kerülnek ki az iskolákból, viszont még mindig nem készítik fel eléggé a diákjaikat arra a kontextusra, amibe kiküldik őket. A frissen végzett tervezők előtt három lehetséges út áll: vagy elmennek egy nagy külföldi márkához dolgozni, de ennek a követelményeire az egyetem nem igazán készít fel; vagy elmennek egy magyar márkához tervezőnek, de évente körülbelül egy ilyen állás adódik a magyar piacon, úgyhogy ez nem sokak számára járható út; vagy elindítják a saját vállalkozásukat” – mondja Ács Zoltán, a Design Terminál szakmai vezetője.
A bukási arány a divatiparban sem nagyobb, mint a többiben, Magyarországon viszont jelenleg éppen a hájp utáni józanodás zajlik. Két magyar ruhamárka, a Nanushka és az Áeron befektetőket, mínuszokat, de külföldi sztárrajongókat is tartalmazó történetét már címlapsztoriban is elmondtuk. Konsanszky, Use Unuse-d, Pipetta Knitwear – többek között ők is olyan magyar divattervezők, akikről volt már szó a Forbes magazinban. Mögöttük viszont sokan, egyre többen sorakoznak olyanok, akik hasonló szintű ismertségre és talán még az övéknél is jobb eredményekre vágynak – nem alaptalanul. Ők a felfutó divattervezők.
A Forbes Life-ot, benne a teljes listával megtalálod a standokon vagy megrendelheted online!
A Forbes Life-ban szakértők segítségével állítottunk össze 30-as listát a legígéretesebbekből, a lista élmezőnyét a különszámban részletesen is bemutatjuk. A mező, amelyen éppen most ezek a márkák állnak, a kritikus pont.
Évi néhány – maximum nyolc-tíz – millió forintos árbevételt el tudnak érni egy pici csapattal, és három-négy évig kihúzhatják így, de ha nem sikerül továbblendülniük, például befektetőt találni és kilépni a nemzetközi piacra, vagy belföldön extrém ügyes értékesítéssel relevánsabb eredményt elérni, akkor bezárhatják a boltot.
És bizonyára sokan be is zárják majd. „És akinek az első márkája elbukik, annak lehet, hogy majd a második jobban sikerül, vagy kiváló külföldi lehetőséghez jut; a bukást sem kell túlmisztifikálni” – mondja még Ács.
Hogy melyik az a harminc koncepció, amelynek a legjobb esélyei vannak hatost dobni, annak eldöntését végül kilenc szakértőre bíztuk. A zsűri öt szempont alapján pontozott: aktuális piaci jelenlét, piaci potenciál, egyediség, termékminőség, valamint médiamegjelenések és kommunikáció. A legmagasabb pontszámot elért harminc versenyző a Forbes Life toplistája.
Az 5 legígéretesebb
- Kata Szegedi
A 2010-ben, Szegedi Kata és Benus Dani által alapított márka egyből felismerhető darabjait nem mindenki tudja, és nem is akarja mindenki viselni, „nyitott, az egyéniségét a mindennapokban is felvállaló” vásárlóknak tervez, legyenek akár nők, akár férfiak. Két éve van webshopja, külföldről is érdeklődnek iránta, de a nemzetközi terjeszkedésnek egyelőre anyagi akadályai vannak.
- Anna Daubner
Daubner Anna idén három másik fiatal tervezővel megnyitotta Punch nevű boltját a Paulay Ede utcában, ahol ők maguk állnak felváltva a pult mögé, hogy személyesen találkozhassanak vevőikkel. Anna tapasztalata szerint ide sok olyan ember is bátran betér, aki még nem ismeri a márkát, és esetleg egy showroomba nem merne bemenni nézelődni.
- Cukovy
A Tálosi Lívia és Csukovics Brigitta által 2014-ben alapított márka kezdettől a nemzetközi high fashion piacot célozta meg. Néhány hónapja a márka mögé állt befektetőként Papp István Thriveo nevű kockázatitőke-alapja, ami szakmai együttműködést is jelent: a külföldi stratégiák kialakításában és külföldi befektetők megtalálásában is támogatást kapnak.
- Kele Clothing
Kele Ildikó egyik ismertetőjele, hogy kizárólag kötött termékeket készít, mert így nemcsak a ruhákat, hanem az alapanyag struktúráját, mintáját is ő találhatja ki. A 2011 óta létező márka kollekciói „jól hordható, utcai öltözékekből állnak, és mindegyik valamilyen tradicionális tevékenység, történet vagy motívumvilág köré épül”. Modellek helyett mindig barátokon, ismerősökön mutatja be darabjait.
- Cakó
Menő printek, kényelmes és laza viselet, jó ár-érték arány. Cakó Kinga többgenerációs művészcsaládból származik, nem teljesen meglepő, hogy legtöbbször különböző művészeti ágakból merít inspirációt. Elsősorban a vagány, laza nőknek tervez; most nyílik az első showroomja a Margit utcában, eleinte maga fog benne árusítani, hogy személyesen találkozhasson a vevőivel.
- Daige
A 2012-ben elindított márka mögött (ejtsd: „déjdzs”) Tóth Melinda áll. Eredetileg szociológusnak tanult, ez visszaköszön abban is, ahogyan a divattervezést megközelíti. „Minden kollekció egy téma köré épül; a legújabb öltözéksorozatomban a nagymamám ruhatárát és textilneműit dolgoztam fel.” Idén nyitotta meg a The Mama Kin márkával közös boltját, a Repertory Concept Store-t.
Nyitókép: Kata Szegedi