Bertóty Eszter Magyarország kiemelkedő enteriőrtervezője, aki nyert már Év Irodája díjat a terveivel, 2022-ben pedig az Az Év Designerévé választották az egyik legnevesebb nemzetközi szakmai megmérettetés első hazai kiadásán. A BMW i7 Operaházban zajló fotózásán beszélgettünk.
Az alkotás vágyán túl mire van szükség ahhoz, hogy a dizájnszakma élvonalába kerüljön valaki?
Folyamatos tanulásra és nyitottságra az új tendenciák befogadásához. Előny még a kísérletező kedv és az, ha valaki nem fél megújulni. De a legfontosabb a kitartás.
Honnan szokott inspirációt gyűjteni, akár konkrét munkához, akár szakmai látókörbővítésként?
Főleg utazásokból és a természetből inspirálódom, de figyelem az ipari formatervezők és a képzőművészek munkáját is. Érdekesnek tartom a divat ciklikus változásait is. Minden mindennel összefügg, és láthatatlan befolyást gyakorol az egyik szakma a másikra. A világban zajló események intenzíven hatnak az építészeti trendek alakulására és a kihívásokra, amikre a tervezőknek reagálniuk kell.
Hogy látja a dizájnipar jövőjét, mi a fejlődésének iránya úgy a mindennapokban, mint társadalmi szinten?
A technológia még erőteljesebb beszivárgása a mindennapjainkba nem újdonság, de tovább folytatódik. Érdekes látni a dizájnipar válaszait a párhuzamosan épülő virtuális univerzum kihívásaira. Hamarosan ennek a világnak a dizájn-igényeit is ki kell elégíteni egy olyan platformon, ahol semmi sem szab határt a képzeletnek. A 3D nyomtatás fejlődése rövidesen lehetővé teszi egyedi, ma még elképzelhetetlen komplexitású termékek megvalósítását egy szempillantás alatt úgy, hogy közben nem termelünk szemetet. Már most érezhető társadalmi igény az újrafelhasznált anyagok és a környezetkímélő eljárások iránt. Az energiatakarékosság és az ökológiai lábnyom csökkentése mindannyiunk érdeke.
Ezekre a kihívásokra a dizájnszektor szereplőinek kell releváns válaszokat adnia.
Változik-e a luxus fogalma a környezeti és társadalmi kihívások közepette, beszélhetünk-e progresszív luxusról?
Véleményem szerint a luxustermékek piacán ma az igazán progresszív gyártók vannak lépéselőnyben. A felhasználók elvárják a környezeti és technológiai kihívásokra adott könnyen értelmezhető válaszokat és a világ változásainak lekövetését. Mindezt úgy, hogy a felhasználói élmény a már megszokott vagy még annál is kiemelkedőbb legyen. Míg korábban a luxusmárkák hagyatkozhattak a hagyományok őrzésére, úgy ma elengedhetetlen a megújulás. Számomra az ilyen előremutató márkák a progresszív luxus képviselői.
Az operaházi fotózáson testközelből ismerte meg a BMW i7-et. Hogyan közelít egy autóhoz egy enteriőrtervező, mit néz, mit lát meg benne?
Engem különösen érdekelnek az autók designszempontból. Mindig figyeltem a formák változását és az aktuális trendeket, így külön öröm, hogy elsők között nézhettem meg a BMW i7-et. Lenyűgöző, ahogy ebben az autóban minden ma elérhető technológia azonnal a vezető vagy az utas rendelkezésére áll. Káprázatos az is, ahogyan a legapróbb részlet ki van dolgozva a belső térben, anyaghasználatbeli kompromisszumok nélkül. Az autó különleges, de mégsem teljesen idegen megjelenésével első ránézésre pozicionálja magát a luxuslimuzinok közé, az én benyomásom szerint elsősorban egy, az európain túlmutató globális közönséget megcélozva.
Az i7-et a gyártó a forwardizmus első ikonjának nevezi. Önnek mit jelent a forwardizmus? A forwardizmus számomra egy dialógus, amely arra hívja a kreatív világ szereplőit, hogy együtt adjanak innovatív válaszokat a jövő kihívásaira. Magam is igyekszem részese lenni ennek. A mai napig privilégiumnak érzem, hogy munkám során lehetőségem adódik megvalósítani egy-egy kísérletező elképzelésemet.