Ha a naptáradra nézve egy rakás esemény kapcsán tudod úgy kezdeni a mondatot, hogy „meg kell csinálnom…”, és ezt még egy automatikus sóhaj is követi, az biztos jele annak, hogy sok dolgot nem szívesen csinálsz. Persze, legtöbbünknek sok olyan feladata van, amit muszájból végez. Ugyanakkor sokunknak több lehetősége van kontroll alatt tartani az idejét, mint amennyire azt felismeri. Az amerikai Forbes mutat 5 lépést, amivel átveheted a hatalmat az életed fölött, és időt takaríthatsz meg a fontos dolgoknak.
1. lépés: találd ki, mivel akarod tölteni az idődet!
Ha kiégettnek érzed magad, akkor valószínűleg nem azzal töltöd az időd nagy részét, amit élvezel. Nos, ha azt várod, hogy ez majd magától megváltozik, akkor tévedsz. Fordítsd meg a naptáradat és vedd át az irányítást! Írj be konkrét időpontokat, amiket szeretteidre vagy önmagadra fordítasz! Időkorlátok és szabályok kialakításának csak céllal van értelme – legyen ez akár a karrierépítés, a családdal vagy barátokkal töltött idő növelése, vagy a kikapcsolódás, pihenés.
2. lépés: értékeld a naptáradat!
Azonosítsd be a tevékenységeket, amelyek nem termelnek értéket számodra; azokat, amelyeket kötelezőnek érzel, de nem különösebben járulnak hozzá a céljaid eléréséhez. Ezek az alacsonyan csöngő gyümölcsök, vagyis a tevékenységek, amelyekkel könnyű lehet szakítani.
A feladat nehezebb része azokat a tevékenységeket redukálni, amelyeknek ugyan pozitív hatásuk van, de elöntik a naptáradat, ha nem figyelsz rájuk. Ilyenek lehetnek a céges meetingek, ahol a kollégáid számítanak a tanácsaidra és a támogatásodra, vagy ilyenek lehetnek az önkéntesen vállalt feladatok, esetleg a gyermekeid iskolájában vállalt feladatok, de akár a családdal és barátokkal töltött idő is.
3. lépés: csinálj helyet!
Kattints rá és nyomd meg a delete-et! A nem feltétlenül szükséges események, feladatok törlésével gyorsan helyet csinálhatsz a naptáradban. De mi a helyzet a feljebb már említett, 2. kategóriába tartozó aktivitásokkal, amelyeket többé-kevésbé azért meg akarsz csinálni? Húzz határokat, lőj be célokat. Például, ha a munkatársaid gyakran kérnek segítséget tőled, döntsd el, heti hány órát vagy hajlandó ezzel foglalkozni, és tartsd magad ehhez. Listázz ki 5 kategóriát a naptáradban, rendelj hozzájuk időtartamokat (napi, heti vagy havi szinten), és ha ezek betelnek, nyugodtan mondj nemet az újabban beérkező kérésekre és eseményekre, egészen addig, amíg a már bevállalt projektjeid le nem futnak.
4. lépés: tudatosan töltsd ki az üres helyeket!
Ahogy már írtuk: időkorlátok és szabályok kialakításának csak céllal van értelme. A felszabaduló óráidat okosan oszd be. Nem segítenek az olyan mondatok, mint a „ha lesz időm, edzeni fogok” – ez esetben elég nagy valószínűséggel nem fogsz edzeni. A 168 órás hétből biztosan találni fogsz legalább egy órát, ahová be tudod írni, amit szeretnél. Ha nem, akkor kezdd elölről a folyamatot.
5. lépés: nézd át és iteráld!
Az új naptáradhoz és a módszerekhez ragaszkodj, legalább egy hónapon keresztül. Elsőre a változás talán nem lesz kényelmes és könnyű. Jöhetnek például kollégák utolsó pillanatos ASAP kérésekkel, amelyekre igazán nehéz lesz nemet mondani. Nehéz lesz felkelni korán, csak hogy elmenj edzeni – még ha korábban ez jó ötletnek is tűnt. Vagy nehéz lehet időben kilépni a munkahelyről, csak hogy pontosan odaérj egy baráti kávézásra. A kulcs a ragaszkodás – a terveidhez.
Néhány hét elteltével értékeld újra a naptáradat és az egy-egy feladatra szánt időtartamokat, de ne feltétlenül menj a könnyebb irányba. Újabb egy hónap elteltével, ha kialakulnak az új rutinjaid, talán rájössz, hogy megtaláltad, ami hiányzott az életedből: egy hobbit, vagy az időt, amit a szeretteiddel tölthetsz.
Hogyan legyél időmilliomos? Olvasd el Az elég jó vezető sorozat kapcsolódó részét Bánhidi Brigitta coach-tól!