Boksz-ring, 8 startup, 5 zsűri, 2 női startupper, obligát ingyen szendvics és italjegy, meglepetések és vastaps. Ilyen egy vérbeli startup verseny a Startup Hét Debrecen egyik legizgalmasabb estjén.
A Get in the Ring egy nemzetközi startup verseny, 100 országban rendezik meg ugyanazzal a tematikával. Debrecenben (és Győrben) tartanak Fast Track selejtezőt, ahonnan egyenes az út a budapesti közép-európai döntőbe, onnan meg a globális döntőbe (Frisco vagy Szingapúr, még nem tudni, jövőre rendezik). A debreceni versenyt a Startup Hét Debrecen 2016 programsorozatának keretében tartották – nem véletlenül. Már tavaly is ez volt az egyik esti főprogram. Akkor nagyon hosszúnak tűnő programsor és kevés érdeklődő, idén több ember, komolyabb zsűri, felkészültebb csapatok és erős összecsapás volt.
A verseny egy boksz-ringben zajlik, egyenes kieséses, 8 csapat indul rajta, 3 forduló van, különböző témakörökre kell választ adni a versenyzőknek. Ugyanazok a kérdések mindkét félnek, 30-60-90 másodperc a három fordulóban, ami mindig a zsűri kérdéseivel zárul. Az 5 fős szakértői gárda szavaz, egy kéz a magasba lendül, egy továbbjutó, egy kieső. 3 órás feszített program, kötelező feltöltődő szünetekkel, nem csökkenő érdeklődőszámmal, hiszen a végére mindenki kíváncsi – ki emeli a magasba a kupát.
Befektetőkkel teli zsűri, balról jobbra: Galla Zoltán (Magyar Nemzeti Kereskedőház, innovációs divízió vezető), Katona Bence (Hiventures, befektetési igazgató), Herdon István (Xanga Investment, vezérigazgató), Kovács Zoltán (EIT Climate-KIC Accelerator program, vezető), Varga-Tarr Sándor (szamlazz.hu, marketing vezető).
Ötletek tematizált összecsapása
A négy első körös összecsapásból az első párbaj témája talán az online biznisz tapasztalt vállalkozókkal. Ezt nehéz megfejteni, de a két összecsapó az UniGifter és a Scorsey. Az UniGifter egy digitális ajándékkártya, ahol tematizált és előre csomagolt ajándékokat lehet vásárolni (pl. utazási csomag digitális ajándékkártyán, emailben elküldve, mobilról beváltva). A pályázatírói háttérrel rendelkező csapat a termékük egyediségét nem tudta meghatározni a már piacon lévő egyéb ajándékkuponok és kedvezményes ajánlatokkal szemben, így a zsűrit nem sikerült meggyőzni. Ellenben a Scorsey csapatnak, ahol rendben volt a háttér és az ötlet is, nem beszélve a piacról. A csapat egy informatikai háttértámogatást adó társaság, akiknek ez lifestyle biznisz. Szeretik, de az igazi ötlet a Scorsey. Ez egy B2B one-click-feedback rendszer, ami lényegében az ügyfélszolgálatos email címének aláírásába van ágyazva, és 1-től 5-ig lehet csillagozni a válaszának értékét. A nagy kutatócégek sem versenytársak, hiszen a platform mindenhova egyszerűen integrálható. Nyertek, megvan az első továbbjutó.
A második összecsapás két sorozatvállalkozó között zajlott, egyik startup a Wizando, másik a Planmaster3D. Mindkettő készen van és a piacon működik. A Wizandó a Rossmannak szerzett másfél millió forintot csak azzal, hogy kiküldtek 1000 emailt. Optimalizálni tudják a célcsoportot, személyre szabott targetált üzeneteket küldenek a jól behatárolt kategóriáknak. A továbbjutó mégis a Planmaster lett, akik a fogászatoknak adnak megoldást. Ötletük a napi 1.5 órás fogászati adminisztrációt csökkenti pár percre, aminek a lényege egy intelligens fogászati asszisztencia szoftver, kiegészítve egy 3D animációs kezelési tervvel (=egy pár másodperces videó, mi is fog történni a számban). Az alapító 10+ éve foglalkozik fogászati turizmussal, itthon 11 fős a csapata, és van Londonban is klinikája. Nyert, ő a második továbbjutó.
A harmadik összecsapásban jött az első női startupper. A kék sarokban a Green Drops, a pirosban a Scentimeter. A női vezetővel futó Green Drops egy akvapóniás rendszer, ami halakat pakol egy 300 literes tartályba, 1 m2-re növényeket telepít, majd vertikálisan fölé még 4 szintet. Forgatható, weben keresztül szabályozható a víz, hő, levegő, tápanyag. Az első vevőjük már megvan, a termelt zöldség kapható az egyik szupermarketben is. A férfias Scentimeter teljes kontrollt ad a saját illatod helyett. Egy illatgombbal tudod magadnak szabályozni, hogy mikor és milyen mértékben érezzék a szagod. Több gombbal a saját illatod is kikeverhető. A csapat teljes, év végére kész terméket, jövő év végére profitot szeretnének látni a termékből. A célcsoport az innovatív, elegáns férfiak. Azonban hiába ült a célcsoportjukból 5 is a zsűriben, a Green Drops simán továbbjutott.
Bokszolókhoz méltó bevonulás, saját zenére.
Negyedik párosítás, újabb női versenyző. A better.me az önfejlesztői piacra akar belépni, ami „a jövőbeli fejlettebb önmagamtól tanulást” jelenti. Digitális felületek, machine learning, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező csapattagok. Ellenfelük az Iterassist, akik a sürgős-fontos teendőket egyszerűsítenék le, egyrészt egy könnyen kezelhető felülettel, másrészt szintén a machine learning és pszichológia területeivel. Itt legalább megvan a közös pont, hogy miért ők csaptak össze egymással. A zsűri azonban nem értette meg a technológiát az előadások mögött, a végén a better.me jutott tovább.
Piacméret, befektetésigény
A Scorsey és Green Drops mérkőzött meg először egymással a második fordulóban, most 3 kérdésre volt 60-60 másodpercük. A Scorsey idén 5 céggel validál és terméket fejleszt, jövőre publikus bétaként jönnek ki, és év végére el akarják érni az első 10 nagyvállalati partnerüket (telekommunikációs, internetszolgáltatós, ügyfélszolgálatos multik). Amire szüksége van, az nem is a pénz, hanem inkább inkubáció a termékfejlesztéshez, és kapcsolatos a nagyvállalatokhoz. Ezzel szemben a Green Drops konkrét számokkal jön, hogy a kisebb közösségeket, egészségtudatosabb családokat, és franchise partnereket is kiszolgálja. Egy termék 250 ezer Ft, a második évben már 250 db-ot, a harmadikban 300 db-ot értékesítenek, mindehhez 28+32 millió Ft befektetést kérnek két körben. A zsűrit nem győzte meg a matek, nagyobb számokat vártak volna, ha a cél a globális piac. Így a döntőbe a Scorsey ment.
A Green Drops csapat vezetője, Rácz Gréta még csak középiskolás.
A Planmaster és better.me volt a másik elődöntő. A fogászati alkalmazást kis továbbfejlesztéssel lehetne vinni fogtechnikára, és az intelligens automatizmusokat akár más iparágakba is be lehet ültetni. Először a 3D animációs alkalmazás készült el, majd a fogászati adminisztrációt támogató rész, és ezt fejlesztik tovább. Ma 10 ügyfelük van, de tőkét keresnek a növekedéshez. 1.5 évre havi 20 millió Ft-ot kérnek, amiből 90 millió Ft menne a termékfejlesztésre, 180 millió pedig a marketingre (a többi egyéb költség). Ebből a becsléseik szerint 500 ezer vevőt érnének el, amiből 1% konverzióval havi nettó 50 millió Ft az árbevétel. Ennek 90 százaléka menne vissza termékfejlesztésre, hogy mielőbb felforgassák pl. a közel-keleti piacot is. A buktatójuk, hogy a nagy marketing kampányt követően elkezdik lemásolni őket – ezért akarnak közel tökéletes termékkel a piacra lépni. A better.me számára még 3-4 hónap kell a béta verzióhoz, utána az adatelemzést fejlesztenék, és egy mobilalkalmazással tennék teljessé a személyre szabott fejlődés élményét. A regisztrációkor egy pszichológiai tesztet kell kitölteni és egy idolt megadni, amiből a gép meghatározza a fejlődési tervem, amit még betartatni is segít. Költségvetésük nincs (vagy nem volt publikus), minimalista elvárásaik vannak – 3 fő főállású dolgozó, debreceni székhely londoni telephellyel, bizdev és marketing. Erre a zsűri nem ugrik, nekik a nagy számok jönnek be. A másik döntős a Planmaster3D.
Jövőkép, álmok, elköltözés Debrecenből
A harmadik fordulóban csak két kérdést kapnak 90-90 másodpercre a döntősök, majd „végtelen időt” a zsűri, hogy faggassa őket. Ezzel éltek is bőkezűen, alaposan szétszedték a csapatokat. A Scorsey a 21. századi minőségbiztosítás eleme akar lenni. A mostani informatikai cégük mellé ez az ötlet a startup, ami új kihívás, új szereplőkkel és új történet kezdete. De nem tudják, hogy elköltöznének-e Szingapúrba egy ötlet miatt. A Planmaster3D simán költözne, ha ott a piac, és megkapja a befektetést. Az ötletgazda egész életében mások termékét árulta, egy sajátot akart, ami ráadásul megváltoztatja a fogászati ipart – 100 százalékban lefednék a fogászati munkát, még a diagnosztikába is belépnének. Innen már csak egy lépés a más iparágak meghódítása. A végső döntés sok idő volt, a zsűri 3:2 arányban szavazott végül győzelmet a Scorsey csapatának. Ezzel ők bejutottak a jövő heti közép-európai döntőbe, ami Budapesten lesz. Drukkolunk, hogy onnan is továbbmenjen a globális döntőbe a debreceni startup.
Kazai Péter Scorsey és Botos Tibor Planmaster3D.
A Get In The Ring 2016 debreceni versenyzői, zsűrije és szervezői.
A cikk társszerzője Rab Máté, a Startup Hét Debrecen egyik főszervezője. Fotók Tóth Attila dvstudio.hu.