Nemcsak a Tiktok, a mögötte álló anyacég is agresszívan terjeszkedik, habár a Bytedance név hallatán kevesen kapjuk fel a fejünket. Az amerikai Forbes gyűjtötte össze, milyen érdekeltségekkel rendelkezik a kínai techóriás.
Augusztus elején vásárolta fel a kínai Bytedance 1,5 milliárd dollárért az ázsiai ország egyik legnagyobb magánkórházláncát, az Amcare Healtcare-t. A felvásárló a Tiktok anyavállalataként vált ismertté, a technológiai óriás ambíciói azonban messze túlmutatnak az egyik legnépszerűbb közösségimédia-platformon – írja az amerikai Forbes.
A tíz éve alapított cég 2012-ben, egy négyszobás lakásból indult. A Bytedance honlapján csupán hét terméket, köztük a Tiktokot és annak kínai megfelelőjét, a Douyint sorol fel, a portfólió a valóságban azonban sokkal szélesebb. A vállalat legalább féltucat más iparágba nyomul be, felvásárolt már
- a videójátékokkal foglalkozó startupot,
- orvostechnológiai weboldalakat,
- telefonos oktatási appokat
- és ingatlanhirdetési vállalkozásoknál is kopogtatott.
De jelentős érdekeltsége van a Manner Coffee sanghaji kávézóláncban és a Ning Ji kínai citromos teákat forgalmazó márkában is. A cég értéke mostanra – a technológiai piac visszaesésével párhuzamosan – 300 milliárd dollár alá esett, de még így is képes felvenni a versenyt olyan kínai titánokkal, mint az Alibaba vagy a Tencent (közösségimédia-felületeket üzemeltet, mint a Wechat), amik kétszer annyi ideje léteznek.
Ködös háttér, szerteágazó csápok
A Bytedance közösségi médián túlnyúló csápjai több okból kifolyólag is aggodalomra adhatnak okot.
- A vállalat rendszeres befektetője a kínai kormány. A részesedésük mértéke nem ismert.
- A pekingi törvények miatt a kínai vállalatok beszámolási kötelezettséggel rendelkeznek, így nemzetbiztonsági és hírszerzési okokból információt kell szolgáltatniuk az állam részére.
Épp ezért az amerikai kormány kémelhárításának korábbi vezetője, William Evanina a Forbesnak úgy jellemezte a céget, mint „az adatgyűjtés anyahajója”. Evanina szerint a Bytedance-t az Amazontól, ami szintén elkezdett az amerikai magánegészségügyben terjeszkedni, leginkább az különbözteti meg, hogy az utóbbi nem fogad el pénzt az amerikai kormánytól, illetve nincs információátadási kötelezettsége a kormány felé.
A Bytedance esetében ezzel szemben felmerülhet ez a kötelezettség”
– tette hozzá. Mások szerint viszont nem jelent nagyobb nemzetbiztonsági kockázatot a Bytedance vagy a Tiktok adatkezelése, mint a Google-é vagy a Facebooké.
Will Duffield politikai elemző szerint „minél nagyobb egy kínai vállalat, annál fontosabb a kínai gazdaság és ezáltal a Kínai Kommunista Párt és az állam számára – mivel a kínai gazdaság lényegében az állam kiterjesztése”. Hozzáteszi, a Bytedance elég nagyra nőtt ahhoz, hogy tényleges nemzetbiztonsági kockázatot jelenthessen az Egyesült Államok számára.
A Bytedance mostanra sokszínű termékpalettát tudhat magáénak, különböző iparágakban, amiket az amerikai Forbes szedett csokorba, így ezekből válogattunk.
Hírmédia
- A médiában történő terjeszkedését a Toutiao hírszolgáltatás elindításával kezdte meg, ami 2017-re 700 millió felhasználóval rendelkezett Kínában.
- Egy évvel később megalakult a Topbuzz, a Toutiao amerikai változata, amit két év és negyvenmillió felhasználóval később leállítottak. A Topbuzz egykori alkalmazottai arról számoltak be, hogy az alkalmazást arra használta a Bytedance, hogy Kína-barát üzeneteket juttasson el amerikai felhasználókhoz. Egyúttal a kínai kormányt kritizáló tartalmakat is cenzúrázták. (A ByteDance tagadta a volt alkalmazottak állításait a tartalmak népszerűsítéséről, de nem kommentálta a cenzúrára vonatkozó állításokat.)
- 2017 végén felvásárolta a News Republic francia híraggregátor alkalmazást, amit nem sokkal az indulás után leállítottak, valamint az indonéziai Baca Berita, azaz BaBe hírapplikációt. Mindkettőnél felmerültek a cenzúrázott tartalmakkal kapcsolatos észrevételek, az utóbbi alkalmazás munkatársa ezt cáfolta a Reutersnak.
Duffield azt mondta, a kevésbé ismert alkalmazások és médiumok jelenthetik a legnagyobb kockázatot, hiszen ezek nem mentek át olyan részletes ellenőrzéseken, mint a Tiktok, emellett nem rendelkeznek azokkal a biztosítékokkal, mint amiket a Tiktoktól megkövetelnek.
Vállalatirányítási szoftverek
A Bytedance első vállalati terméke 2019-ben jelent meg, ez volt a Lark (Kínában Feishu néven terjedt el). A szoftver a munkahelyi együttműködést támogatja, sokban hasonlít a Microsoft és a Google termékeihez. A Bytedance és a Tiktok alkalmazottai a Larkon keresztül intézik mindennapi ügyeiket, Ázsiában sok ügyfelük van, de van már olyan amerikai vállalat is, ahol ezt a szoftvert használják. Evanina hozzátette: „ A kínaiak több mint egy évtizede próbálkoznak azzal, hogy létrehozzák a saját Windowsukat. Úgy tűnik, a Lark létrejöttével ez most sikerült.”
Egészségügy
- 2020-ban felvásárolta a Baikemy online orvosi enciklopédiát.
- Ezután a Xiaohe egészségügyi eszközcsomagot dobták piacra. Lényegében az EESZT pofásabb, kínai verzióját kell elképzelnünk: a felületet a betegek egészségügyi dokumentumaik rendszerezésére és tárolására, virtuális orvosi konzultációk szervezésére használhatják.
- Majd idén augusztusban megvásárolta az Amcare kórházláncot.
Evanina szerint az Amcare-üzlet és az azt megelőző törekvések a kínai kormány azon célkitűzését tükrözik, hogy az ország 2030-ra vezető szerepet töltsön be globálisan a mesterséges intelligencia és az egészségügy területén. „Ahhoz, hogy Kína világelső lehessen, a lehető legtöbb adatot kell megvásárolniuk és a lehető legtöbb adathoz kell hozzáférniük” – tette hozzá a szakember. Egy másik megkérdezett szakértő szerint a Bytedance azért kerül majd lépéselőnybe amerikai versenytársaival szemben, mert az előbbi részletes orvosi információkkal egészítheti ki a felhasználóiról már meglévő információkat, azok így „sokkal átfogóbbá és kifinomultabbá válhatnak.”
Közösségimédia-felületek
Erről a szektorról vált igazán ismertté és sikeressé a Bytedance. A Douyin 2016-os indulását, ami a vállalat első rövid formátumú videóalkalmazása volt, két amerikai székhelyű vállalat felvásárlása követte. A Flipagramot Vigo Video-ra, a Musical.ly-t pedig Tiktokra nevezték át. Mára a Tiktok és a Douyin algoritmusainak felépítése nagyrést megegyezik, de az alkalmazáson átfutott adatok nagyban különböznek. A Douyint különböző kereskedelmi funkciókkal ruházták fel, az alkalmazáson keresztül fizetni is lehet. (A Bytedance 2020-ban az egyik fizetési szolgáltatót, az UIPayt is felvásárolta.)
A Bytedance-hez tartozik emellett a Resso zenei streamingszolgáltatás, a Capcut videószerkesztő és a Xigua Video nevű videós platform is. A hírek szerint egy Kesong nevű, fiataloknak szóló, életmód és szabadidő témákra fókuszáló közösségimédia-alkalmazást terveznek elindítani, ami a Xiaohongshuval, azaz az Instagramhoz hasonló kínai platformmal venné fel a versenyt.
Oktatás
2016-ban kezdett oktatással foglalkozó vállalatokba befektetni és oktatási termékeket fejleszteni, majd 2020-ban indította el a Dali nevű edtech platformot Kínában. A koronavírus-járvány miatt a digitális tanulási termékek iránt megugrott kereslet jót tett az induló felületnek. A következő évben bejelentette a cég, hogy a meglévő tízezer alkalmazotton felül 13 ezer új munkavállaló felvételét jelentették be, akik a Bytedance online tanulási termékein, például a Gogokid nevű angol korrepetáló alkalmazáson és a Qingbei nevű, online órákat streamelő alkalmazáson fognak dolgozni.
Ezzel szemben 2021 végén a kínai kormány betiltotta a legtöbb profitorientált korrepetálási szolgáltatást és kemény szigorításokat vezetett be arra vonatkozóan, hogy mit lehet tanítani a diákoknak. A szigorítások következtében munkavállalóinak tömegeit bocsátotta el a Bytedance, mivel egyes szolgáltatásait leállított, másokat pedig az új szabályozásoknak megfelelően változtattak meg.