Újabb botrányok sorát megelőzve már most elkezdenek a legnagyobb közösségimédia-felületek készülni a közelgő amerikai félidős választásokra. Lehet, hogy nem lesz több fakenewsozás?
Pár napja mutatta be a Tiktok a platform félretájékoztatás elleni küzdelemhez készült stratégiáját – írja az amerikai Forbes a The New York Times-ra hivatkozva –, amit a novemberben esedékes félidős amerikai választások idején vetnének be. Emellett a közösségimédia-felület vezetői bejelentették, hogy a Twitterhez és a Metához hasonlóan nem engedélyezik a fizetett politikai tartalmak megjelenését a hírfolyamokban.
A közösségi platformokat kritikák tömegével illetik az elmúlt években, miután a korábbi választások során táptalajt adtak a hamis információk terjedésének. A Tiktok jellegéből és az algoritmus működéséből adódóan még sokkal gyorsabban és könnyebben érték el az álhírek a felhasználók millióit.
A Tiktok ezt megelőzve a héten indít el egy úgynevezett választási központot, hogy „összeköttetést teremtsen” az emberek és a szavazással kapcsolatos „hiteles információk” között. A tájékoztatók több mint 45 nyelven lesznek elérhetőek – írta Eric Han, a Tiktok biztonsági vezetője egy blogbejegyzésében. A virtuális központon belül összegyűjtik a hiteles, kormányzati forrásokból származó információkat a szavazóhelyiségekről, szavazólapokról és jelöltekről is.
Han hozzátette, hogy minden olyan közzétett fizetett politikai tartalmat, amelyet a vállalat azonosít, el fognak távolítani. A politikára vagy a választásokra utaló videós anyagok továbbra is engedélyezettek lesznek, amennyiben követik a platform közösségi irányelveit, írja a Bloomberg. A videó akkor kerül le, ha az:
- a szavazással kapcsolatos hamis információk terjeszt,
- a választást lebonyolító emberek zaklatására buzdít,
- esetleg valamelyik jelöltről deepfake technológia használatával hamis videót mutat be.
Előzmények
- A Tiktok félretájékoztatás ellen küzdő stratégiája három nappal a The New York Times cikke után jelent meg, amiben beszámoltak arról, hogy a platform a félidős választások idejére a hamis információk „keltetőjévé” válhat az álhírek online terjedését figyelő kutatók szerint.
- A Tiktok algoritmusa, a rövid, figyelemfelhívó videók és a rengeteg felhasználó mind táptalajt adhatnak a hamis információk széles körben történő eljuttatásához.
- A platform stratégiája egy nappal a Meta tervezett lépéseinek bejelentése után jelent meg. A Meta 2020-hoz hasonlóan idén is betiltja a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket a november 8-ai szavazás kezdete előtti héten.
- A Twitter sem marad tétlenül. A vezetőség megerősíti két éve bevezetett intézkedéseit, így a felület algoritmusa nem fog ajánlani vagy sokszorosítani „káros” vagy „félrevezető” információkat. Egyúttal új címkéket fog létrehozni a fenti kategóriába tartozó tartalmakra, olyan linkeket csatolva a félrevezető információk mellé, amik a hiteles tájékoztatáshoz vezetik a felhasználót. A Twitter szerint a címkék – amiket először tavaly vezettek be – 13 százalékkal csökkentették a félretájékoztatást tartalmazó tweetekre adott válaszokat, és 10 százalékkal, illetve 15 százalékkal csökkentették az ilyen tartalmú tweetek újramegosztását és kedvelését.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Han elmondása alapján az irányelveket sértő videók széles körű terjesztését korlátozni fogják, mindaddig, amíg a moderátorok értékelik a bejegyzéseket. Minden olyan poszt, ami megsértheti az irányelveket, és az automatikus (algoritmus által végzett) moderáció után további, emberek által végzett ellenőrzést igényel, megjelölésre kerül, és nem jelenhet meg a „For You”-ban, azaz alkalmazás főoldalán, ahol a videók vírusként terjedve rövid idő alatt tömegekhez juthatnak el.
A korlátozás megszűnik, ha egy videó átmegy az alkalmazás irányelvein; ha nem, a tartalom lekerül. Ha a felülvizsgálat eredménytelen, a korlátozás megmarad, hogy megfékezze a potenciális terjedést, és a videót megosztani próbáló felhasználók egy felugró üzenetet kapnak, ami arra figyelmezteti őket, hogy a tartalom nem ellenőrzött állításokat tartalmaz.
A Tiktoknak ereje van
A Tiktok jelentőségéről és erejéről nemrég Guld Ádám médiakutatóval beszélgettünk. Guld szerint a platformon megjelenő tartalmak igazodnak leginkább a Z generációs fogyasztói igényekhez, így az online aktivizmusuk is főként ezen a felületen mutatkozik meg, így volt ez a 2020-as amerikai elnökválasztás során is.