Elszámolási vita miatt leállították a Barátság kőolajvezeték déli ágát, így napok óta nem érkezett orosz kőolaj Magyarország, Szlovákia és Csehország felé.
A Transznyeft orosz vezetékmonopólium megerősítette, hogy augusztus 4-én leállította az olajszállításokat a Barátság kőolajvezeték déli ágán Magyarország, Szlovákia és Csehország felé – írja a Portfolio az orosz RIA Novoszti hírügynökség beszámolója alapján. Az északi ágon Fehéroroszországon át Lengyelországba és Németországba folytatódnak a szállítások. A szállítások leállítását „a tranzitdíj elszámolása körüli üggyel” magyarázza a Transznyeft, illetve azzal, hogy a pénzt nem tudta elküldeni az ukrán vezetéküzemeltető Ukrtransnafta cégnek.
Mi történt?
Az ukrán cég az orosz TASZSZ hírügynökség beszámolója szerint azzal magyarázta, hogy leállította az orosz kőolaj továbbítását a saját területén, hogy nem kapta meg érte a szükséges pénzt.
A Transznyeft már július 22-én előre átutalta az augusztusi tranzitdíjat Ukrtransnaftának, de a pénz nem érkezett meg hozzá, sőt az orosz cég július 28-án visszakapta azt, mert a Gazprombankon keresztül nem teljesült az átutalás. A Transznyeft közleménye szerint a Gazprombank a nyugati szankciók miatt nem továbbította a pénzt.
(FRISSÍTÉS: előző bekezdésünket módosítottuk, mert a megfogalmazás félreértésre adhatott okot. A hibáért elnézést kérünk.)
De öt nappal ezelőtt gyakorlatilag leállt az olcsó orosz uráli kőolaj szállítása Magyarország felé.
Ha a szállítások leállítása valóban a nyugati szankciókkal függ össze, akkor ez idővel súlyos ellátási nehézségekhez is elvezethet idehaza, illetve a térségben – írja a lap. A Rerfinitív hírfolyamában a Market News Publishing éppen ezért azt hangsúlyozza, hogy ez a hír súlyos ütést jelenthet gazdaságilag az egész kelet-közép-európai térségnek és egyúttal erős érvet adhat Orbán Viktor magyar kormányfő kezébe, hogy a nyugati szankciók enyhítését szorgalmazza az olajellátási nehézségek enyhítése érdekében.
Mit mond a Mol?
A vállalat a HVG kérdésére azt írta: „A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán.
Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.”