Felmegy a hegyre? Mekkora távot lehet vele megtenni? Dobálják a kátyúk? Egyáltalán túléli a fővárosi dzsungelt? Megéri az árát? Nagyjából ezekre a kérdésekre voltunk kíváncsiak a Sharp EM-KS2 elektromos rollerrel kapcsolatban, amely papíron egy korrekt városi cirkálónak tűnik.
Pár év alatt hatalmasra puffadt az elektromos rollerek piaca globálisan, és messze még a plafon. Ha bejönnek az elemzők számításai, akkor idén durván 22 milliárd dollár értékben adnak el ilyen eszközöket, és évente közel tíz százalékos bővüléssel kalkulálnak a gazdaságkutatók.
Nem csoda, hogy időről-időre új versenyzők bukkannak fel, például a Sharp, amely most mutatta be első ilyen eszközeit, és ezeket már nálunk is elkezdték forgalmazni.
Egyikük a Sharp EM-KS2 nevű modell, amely hozzám is befutott egy rövid tesztelés erejéig a cég magyarországi képviseletének köszönhetően.
Mit várunk?
A gyerekbetegségek korának már vége, és ma már egy elektromos rollertől joggal várhatja el az ember a normális, kényelmes vezérlést, a megbízható működést, a stabil úttartást, az épkézláb gyorsulást és akkora hatótávot, amivel el lehet jutni a város egyik részéből a másikba. Nézzük, hogy összejött-e!
Bonyolult az üzembehelyezés?
Az összecsukott állapotban érkező készülék teljesen bolondbiztos, csak a kormányrudat kell felállítani, csavarok segítségével ráerősíteni a kormányt, és már kész is vagyunk mindennel. Kábelek nem lógnak belőle sehol, elrontani nem lehet semmit gyakorlatilag. Az akkumulátor már a készülékházba pakolva érkezik, így azzal sem kell vacakolni. Szállítani a legkönnyebben összecsukott állapotban lehet, de mivel 18,4 kilogramm, azért nem neveznénk nagyon egyszerűen hordozhatónak.
Egy fárasztó nap végén nincs annál nagyobb öröm, mint amikor az ember még cipelheti fel emeleteken át haza.
Ráadásul ez már azért az a tömeg, amivel egy idősebb ember vagy egy gyerek nem is biztos, hogy megbirkózik, szóval lehet, hogy nekik nem ez a legjobb választás.
Mindenesetre összecsukott állapotban akár még a buszra is felszállhatunk vele, ami azért nem rossz.
Tempó és erő
A gyorsulása megfelelő, de azt azért nem mondanám, hogy kilő a pirosnál, mint a nyílvessző, egy bringás simán lerajtolja például. A maximális sebesség sok más modellhez hasonlóan maximum 25 km/h, ami szoftveresen szabályozott, érezni, hogy ennél is tudna gyorsabban menni. Persze érthető valahol a dolog, hiszen így azért a felhasználók talán nem tudnak olyan hatalmasakat esni. Viszont tény, hogy ez a sebesség a forgalmas utakon közlekedése alkalmatlan, de kis utcákban, vagy kihaltabb környéken azért egész jól lehet használni.
Az igazi terepe a kerékpárút, bár néha azért azt éreztem, hogy a bringások egy részét feltartom, és az biztos, hogy én ennél szoktam gyorsabban is tekerni. Az elektromos rollerek hagyományosan nem szeretik az emelkedőket, és bizony a Sharp EM-KS2 sem lóg ki a sorból.
A várba gond nélkül feljutottam vele, de a sebesség érezhetően lecsökkent. A Naphegy és a Gellért-hegy meredekebb kaptatóit viszont már nem tudta legyűrni.
Pedig csak 70 kiló vagyok, szóval nincs szó arról, hogy mázsás terheket kellett volna cipelnie. A hivatalos termékoldal szerint egyébként maximum 120 kilogramm súly szállítására képes.
Irányítás/stabilitás
Sok vetélytársától eltérően pneumatikus, azaz levegővel töltött kerekeken gurul a tömör gumi helyett. E megoldás drágább, benne van a pakliban a defekt is, viszont sokkal jobban veszi az úthibákat, kisebb gödröket, vagy bukkanókat. Ez egyrészt kényelmesebb, másrészt biztonságosabb is, hiszen nem dobálják az úthibák annyira a járművet. A Sharp EM-KS2 felépítése rendben van, gurulás közben kellően stabil, a futása sima, köszönhetően többek között a hátsó kerékre épített felfüggesztésnek is.
A kormány stabil, nem lötyög, a gyorsítás pedig egy kis analóg kar segítségével történik, ami a hüvelykujjal kényelmesen elérhető. A “gázkar” ellenállása megfelelő, a gyorsulás pontosan szabályozható.
A kormány közepén elhelyezett LED műszerfalon látszik a sebesség, a megtett távolság, illetve, hogy mennyi nafta maradt még az akkumulátorban. Ennek fénye elég erős ahhoz, hogy akár tűző napfényben is látható legyen, ami szuper.
Mint ahogy az is, hogy megkapta az IPX4 minősítést, azaz cseppálló, tehát nem fog tönkremenni attól, ha megázik vagy lelocsolják. Helyet kapott rajta egy erős első és hátsó LED lámpa, ennek köszönhetően sötétben is használható, valamint a féklámpát sem spórolták le róla.
A roller képes telefonhoz csatlakozni Bluetooth kapcsolaton keresztül, és a Sharp Life alkalmazásban megnézhető néhány fontos adat. Például, hogy mekkora távolságot tettünk meg, hogy áll pontosan az akksi töltöttsége, térképen követhetjük, hogy merre jártunk, és ezen keresztül is bekapcsolható a lámpa. Emellett az appban van lehetőség arra, hogy lezárjuk egy érintéssel a rollert, amivel ezek után már nem lehet csak úgy elgurulni. Persze a tolvaj attól még felkaphatja, és elszaladhat vele, szóval azért érdemes egy láncról vagy lakatról is gondoskodni.
Fékek
Kettős fékrendszerrel látták el, egy gyengécske motorfékkel, illetve egy hatékony hátsó tárcsafékkel. Taposófék nincs rajta, de ez a tapasztalataim szerint az elektromos rollereken amúgy sem túl hatékony, szóval különösebben nem hiányzott. Egy első féket viszont még építhettek volna rá, mert ha esetleg elromlik a tárcsafék, akkor nagy bajba kerülhet a sofőr. A kettős rendszer hatékonyságára nem lehet panasz, a jármű gyorsan, két-három másodperc alatt megállítható akár a maximális sebességről is.
Hatótávolság
A cég a Sharp EM-KS2 esetében kiemelt szerepet szánt a nagy hatótávolságnak, ezért egy, az átlagosnál lényegesen nagyobb kapacitásúnak számító, 381 Wh-s akkumulátorral látta el a járgányt.
Azt ígérik a termékkommunikációban, hogy akár 40 kilométeres is lehet ennek köszönhetően az a távolság, amelyet töltés nélkül képes megtenni a e-roller. Nos, ez összejöhet, de maximum a Halál-völgy kiszáradt tómedrében, tükörsima terepen, hátszéllel.
Én a szokásos városi használat során, amikor is azért egy-két híd, alul- vagy felüljáró szembe jöhet, hogy a budai lankákról már ne is beszéljek, azt tapasztaltam, hogy nagyjából 20-30 kilométert lehet vele megtenni egy töltéssel a tereptől függően, ami még mindig jobb, mint amit a legtöbb hasonló masina produkál.
A hegymenet zabálja az energiát: ha csak felfelé megyünk, akkor akár már 5 kilométer után is lemerülhet. Szóval a Normafára nem érdemes vele elindulni még a Széll Kálmán térről sem. A kormányon elhelyeztek egy USB-portot, amin keresztül tölthetünk egy telefont, ami hasznos lehet. A mobilt pedig egy külön megvásárolható tartón tárolhatjuk, ami hasznos lehet, ha például ismeretlen környéken próbálunk navigálni, hiszen a térképet kirakhatjuk így magunk elé.
Bicikli helyett?
Durván 15 éve karikázok Budapesten napi szinten, télen-nyáron, hóban-fagyban. Ez nem valamiféle hobbi, hanem egyszerűen ez a közlekedési mód passzol a leginkább az elképzeléseimhez és igényeimhez, de különösebb szerelemről szó nincs. Simán letenném a bringát, ha jönne valamilyen jobb alternatív megoldás. Azaz amivel viszonylag normális tempóban, egyszerűen, tervezhetően oda lehet érni bárhova a városon belül. A Sharp EM-KS2 nyúzogatása során viszont rájöttem, hogy nem az elektromos roller fogja nyugdíjba küldeni a kerékpáromat. Szerintem a bicikli sokoldalúbb, gyorsabb, jobban gyorsul, alkalmasabb a városi közlekedésre (bár igaz, hogy a buszra nem lehet feltenni), és emellett biztonságosabb, stabilabb, és még tölteni sem kell mindennap, ami a rezsidémon elszabadulása miatt minden korábbinál fontosabb lehet a jövőben.
Megéri?
Összehasonlításként kipróbáltam más gyártó termékeit, köztük a kölcsönözhető rollereket is. A Sharp EM-KS2 abszolút versenyképesnek tűnik, és például a hatótáv, vagy a finom gurulás terén egyértelműen jobban teljesít, mint a nagy átlag.
Emiatt azt mondanám, hogy 240 000 forintos ár a tudásához képest korrektnek tűnik.
De azért csodát ettől a szerkezettől is felesleges várni, hiszen a nyomaték terén például még lehetne bőven fejlődni, hogy az emelkedőkön felfelé se lassuljon le sétatempóra, illetve, hogy Budapesten se legyenek olyan helyek ahova képtelen felmászni.
A maximális sebesség is olyan kompromisszum, ami miatt csak korlátozottan használható, de azt be kell látni, hogy erre a szoftveres szabályozásra a biztonság miatt szükség volt. A Sharp EM-KS2 nem egy tökéletes modell, de totál versenyképes rollernek tűnik a mai mezőnyben.